لیلا قادری نانسا؛ زکیه پیری؛ اسحق سلمانی؛ هادی قلی پور؛ رحیم شرقی
دوره 10، شماره 2 ، تیر 1392
چکیده
مقدمه: امروزه توزیع گستردهی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی در مؤسسات مراقبت بهداشتی- درمانی نیازمند ارزیابی حرفهای است تا سودمندی عملی این کاربردها را ارزیابی کند. پرسنل پرستاری، به دلیل اینکه بزرگترین گروه پرسنلی در بیمارستان هستند، نقش مهمی در اتخاذ و ارزیابی سیستمهای اطلاعات بیمارستان بازی میکنند. هدف این پژوهش، ارزیابی ...
بیشتر
مقدمه: امروزه توزیع گستردهی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی در مؤسسات مراقبت بهداشتی- درمانی نیازمند ارزیابی حرفهای است تا سودمندی عملی این کاربردها را ارزیابی کند. پرسنل پرستاری، به دلیل اینکه بزرگترین گروه پرسنلی در بیمارستان هستند، نقش مهمی در اتخاذ و ارزیابی سیستمهای اطلاعات بیمارستان بازی میکنند. هدف این پژوهش، ارزیابی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی از دیدگاه پرستاران در بیمارستانهای آموزشی- درمانی تبریز بود. روش بررسی: این مطالعه از نوع تحلیلی- مقطعی بود. جامعهی پژوهش شامل 1133 پرستار مراکز آموزشی- درمانی تبریز بود که از سیستم اطلاعات بیمارستانی استفاده میکردند. این پژوهش در عرض 6 ماه صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی استاندارد ارزیابی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی ایزو 9241/10 بود، که دارای 75 سؤال اختصاصی شامل 7 معیار (مناسب برای انجام وظایف، خود توصیف کنندگی، قابل کنترل بودن، سازگاری با انتظارات کاربران، تحمل خطا، مناسب برای سفارشیسازی، مناسب برای یادگیری) بود که روایی آن توسط متخصصان تأیید شد و پایایی آن با آزمون alpha Cronbach's، 81 درصد به دست آمد. پرسشنامه با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای توسط 354 نفر از پرستاران تکمیل گردید و یافتهها به کمک آمار توصیفی و تحلیلی با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 16 تحلیل شد. یافتهها: بیشترین میزان رضایت پرستاران از سیستمهای اطلاعات بیمارستانی طبق مقیاس لیکرت (5-1) به ترتیب مربوط به معیار سازگاری با انتظارات کاربران 96/2، مناسب بودن برای انجام وظیفه 93/2، مناسب بودن برای آموزش 93/2، تحمل خطا 83/2، خود توصیف کنندگی 77/2، قابل کنترل بودن 72/2 و مناسب بودن برای سفارشیسازی با 56/2 امتیاز بود. بیشترین میزان رضایت پرستاران از شرکت نرمافزاری رایاوران با میانگین 95/2 بود. نتیجهگیری: میانگین میزان رضایت کاربران از معیارهای هفتگانهی ایزو در ارزیابی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی در حد مطلوب قرار گرفت و برای رسیدن به درجهی کاملاً مطلوب بایستی به انتظارات کاربران توجه خاصی مبذول نمود. واژههای کلیدی: نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ نظامهای کامپیوتری؛ پرستاران
فرحناز صدوقی؛ فربد عبادی فرد آذر؛ مریم احمدی؛ زکیه پیری
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 734-753
چکیده
مقدمه: حافظهی سازمانی به عنوان یکی از ابزارهای اجرای مدیریت دانش شناخته شده است. هدف این پژوهش طراحی مدل حافظهی سازمانی برای بخشهای مدارک پزشکی مراکز آموزشی و درمانی بود.روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی- کاربردی بود و در سال 1386 انجام گرفت. کارکنان مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز جامعهی ...
بیشتر
مقدمه: حافظهی سازمانی به عنوان یکی از ابزارهای اجرای مدیریت دانش شناخته شده است. هدف این پژوهش طراحی مدل حافظهی سازمانی برای بخشهای مدارک پزشکی مراکز آموزشی و درمانی بود.روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی- کاربردی بود و در سال 1386 انجام گرفت. کارکنان مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز جامعهی پژوهش را تشکیل میدادند. شناسایی فرایندها و شناسایی دانشهای مورد نیاز فعالیتهای بخش مدارک پزشکی از طریق پرسشنامه و مصاحبه انجام گرفت. بر اساس نیازسنجی انجام شده و بررسی مدلها، الگوی پیشنهادی تهیه و سپس از طریق آزمون دلفی در معرض قضاوت متخصصان مدارک پزشکی قرار گرفت. از روشهای آمار توصیفی برای تحلیل دادهها استفاده شد.یافتهها: کارکنان بخش مدارک پزشکی معتقد بودند در صورت وجود دانش و اطلاعات لازم عملکرد بهتری خواهند داشت(85 درصد). آنان وجود حافظهی سازمانی را ضروری میدانستند (98 درصد) و بروز اشتباهات، کندی کار، بینظمی، نارضایتی و سردرگمی مشتریان را از مشکلات مربوط به جابهجایی کارکنان بر شمردند (86 درصد). اکثریت (80 درصد) مدلهای ارایه شده برای حافظهی سازمانی وظیفه- محور بودند .الگوی نهایی حافظهی سازمانی در این پژوهش، به صورت یک سیستم در نظر گرفته شد و دروندادها و فرایندهای آن مشخص گردید؛ نتایج مورد انتظار سیستم نیز به عنوان بروندادها ارایه شدند.نتیجهگیری: یک سیستم حافظهی سازمانی که دانش سازمانی را به وظایف کاری مربوط نماید، از ضروریات یک بخش مدارک پزشکی است و میتواند باعث بهرهوری و یادگیری سازمانی شود. در این پژوهش، مجموعهی مؤلفهها و موجودیتهای الزامی یک سیستم حافظهی سازمانی فعالیت- محور به عنوان ابزاری برای اجرای مدیریت دانش در بخشهای مدارک پزشکی ارایه شده است.