محمدرضا ملکی؛ بهرام دلگشایی؛ امیراشکان نصیری پور؛ مریم یعقوبی
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: رشد روزافزون بیماران مزمنی که به حمایت دایمی نیاز دارند و کارکنانی که روزانه در معرض فشارهای روحی و روانی قرار میگیرند، به بیمارستانهایی نیاز دارد که به برنامهی ارتقای سلامت به عنوان یک خدمت کلیدی و مهم توجه داشته باشند. برنامهی ارتقای سلامت توسط سازمان جهانی بهداشت در دههی 1990عنوان گردید و تا امروز تعداد زیادی از بیمارستانها ...
بیشتر
مقدمه: رشد روزافزون بیماران مزمنی که به حمایت دایمی نیاز دارند و کارکنانی که روزانه در معرض فشارهای روحی و روانی قرار میگیرند، به بیمارستانهایی نیاز دارد که به برنامهی ارتقای سلامت به عنوان یک خدمت کلیدی و مهم توجه داشته باشند. برنامهی ارتقای سلامت توسط سازمان جهانی بهداشت در دههی 1990عنوان گردید و تا امروز تعداد زیادی از بیمارستانها در تمام قارهها و در بسیاری از کشورها برنامهی ارتقای سلامت را پیاده نمودهاند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف مقایسهی برنامههای ارتقای سلامت در بیمارستانهای پایلوت سازمان جهانی بهداشت صورت گرفت. روش بررسی: این مقاله حاصل یک مطالعهی توصیفی- تطبیقی و کاربردی بود که اطلاعات مورد نیاز آن از طریق مطالعهی کتابخانهای (دیجیتال و چاپی) و گزارش سازمان جهانی بهداشت در خصوص برنامههای بیمارستانهای اروپایی پایلوت در طرح «برنامهی بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت» گردآوری گردید. جامعهی پژوهش شامل 20 بیمارستان اروپایی پایلوت برنامهی بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت در بین سالهای 97-1993 بود. در نهایت، دادههای گردآوری شده، جدولبندی، توصیف و مقایسه شدند. یافتهها: برنامههای ارتقای سلامت در قالب 4 دسته پروژهی اصلی (توجه به ارتقای سلامت در بیمار، کارکنان، بیمارستان و جامعه) انجام شد و برای هر یک از این دسته پروژهها، تعدادی زیر پروژه تعریف گردید. به طور کلی، 149 زیر پروژه در بیمارستانهای مورد مطالعه انجام شد. 100 درصد بیمارستانهای مورد مطالعه در شبکهی بیمارستانهای متعهد به ارتقای سلامت عضویت داشتند. تمام بیمارستانها به جز بیمارستان Prague در پروژهی پایلوت سازمان جهانی بهداشت شرکت نمودند. 31 درصد از بیمارستانها در اجرای برنامهی ارتقای سلامت با سایر سازمانها در ارتباط بودند. 78 درصد بیمارستانها بیشتر از 10 زیر پروژه داشتند و زیر پروژههای مربوط به پروژهی ارتقای سلامت بیمار، از همه بیشتر بود. تمام بیمارستانهای مورد مطالعه، به اطلاعرسانی برنامههای خود با سایر بیمارستانها پرداختند. وجود شاخص ارزیابی برای برنامههای ارتقای سلامت در 75 درصد بیمارستانها لحاظ شده بود. همهی بیمارستانها برای اجرای پروژههای مربوط به ارتقای سلامت، یک ساختار پروژه را تعریف نمودند. نتیجهگیری: سازمان جهانی بهداشت در اجرای برنامهی بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت، انجام یک سری اقدامات (مانند انجام پروژههای ارتقای سلامت، عضویت در شبکهی جهانی ارتقای سلامت، تدوین شاخص ارزیابی برای برنامههای ارتقای سلامت و ...) را در بیمارستانها ضروری دانسته است که در نهایت منجر به بهبود سلامت در بیمار، کارکنان، بیمارستان و جامعه خواهد شد. واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ ارتقای سلامت؛ سازمان جهانی بهداشت.
سوگند تورانی؛ محمد خمرنیا؛ بهرام دلگشایی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 785-794
چکیده
مقدمه: امروزه میزان دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی به عنوان شاخص عمدهی سلامت جامعه قلمداد میشود. مشاورهی پزشکی از راه دور به استفاده از تجهیزات ارتباطی جهت ارتباط بین پزشکان و بیماران اطلاق میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی آمادگی بیمارستانهای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران از لحاظ آگاهی مدیران، آمادگی نیروی انسانی، تجهیزات ...
بیشتر
مقدمه: امروزه میزان دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی به عنوان شاخص عمدهی سلامت جامعه قلمداد میشود. مشاورهی پزشکی از راه دور به استفاده از تجهیزات ارتباطی جهت ارتباط بین پزشکان و بیماران اطلاق میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی آمادگی بیمارستانهای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران از لحاظ آگاهی مدیران، آمادگی نیروی انسانی، تجهیزات ارتباطی و فرایندهای لازم جهت پیادهسازی شبکهی مشاورهی پزشکی از راه دور بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی و جامعهی پژوهش شامل واحدهای مدیریت بیمارستان، واحد فنآوری اطلاعات، مدیر پرستاری و سرپرستان بود. نمونهی مورد مطالعه شامل 106 نفر از مدیران ارشد و میانی بیمارستانهای مورد مطالعه بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی دو قسمتی آگاهی و استانداردهای لازم برای اجرای مشاورهی پزشکی از راه دور بود. روایی و پایایی پرسشنامه توسط پژوهشگر مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها ازطریق نرمافزار آماری SPSS مورد تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: از هشت بیمارستان مورد مطالعه، آگاهی مدیران 4 بیمارستان بالاتر از میانگین (29) و سایر بیمارستانها کمتر از آن بود. از لحاظ استانداردها بیمارستان هاشمینژاد نسبت به سایر بیمارستانها در شرایط بهتری بود. در مجموع بیمارستان هاشمینژاد و شهید فهمیده دارای امتیاز بالاتر از میانگین در مورد آگاهی مدیران و استانداردهای لازم بودند.
نتیجهگیری: از بین هشت بیمارستان مورد مطالعه، تنها دو بیمارستان هاشمینژاد وشهید فهمیده، دارای آمادگی لازم برای اجرای شبکهی مشاورهی پزشکی از راه دور بودند. راهاندازی شبکهی مشاورهی پزشکی از راه دور، میتواند دسترسی جامعه به خدمات بهداشتی درمانی را افزایش دهد و منجر به کاهش هزینههای سلامت شود، از اینرو پیشنهاد میگردد بیمارستانها جهت استقرار شبکهی مشاورهی پزشکی از راه دور، اقدامات لازم را انجام دهند.