زهرا زارع فضل الهی؛ سمیه تمجید؛ بهلول رحیمی
دوره 10، شماره 2 ، تیر 1392
چکیده
مقدمه: در عصر فنآوری، دستیابی سریع و مؤثر به اطلاعات بدون استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات غیر ممکن است. استفادهی نادرست از فنآوری نوین برای انتقال دانش تخصصی، منجر به نارسایی آن و باعث اتلاف هزینه خواهد شد. بنابراین شناخت قابلیتهای فنآوری اطلاعات و آگاهی از نیازهای استفاده کنندگان نهایی آن بسیار ضروری است. هدف این پژوهش، ...
بیشتر
مقدمه: در عصر فنآوری، دستیابی سریع و مؤثر به اطلاعات بدون استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات غیر ممکن است. استفادهی نادرست از فنآوری نوین برای انتقال دانش تخصصی، منجر به نارسایی آن و باعث اتلاف هزینه خواهد شد. بنابراین شناخت قابلیتهای فنآوری اطلاعات و آگاهی از نیازهای استفاده کنندگان نهایی آن بسیار ضروری است. هدف این پژوهش، تعیین میزان استفاده از فنآوری اطلاعات توسط دستیاران تخصص بالینی در مراکز آموزشی- درمانی ارومیه در سال 1390 بود. روش بررسی: این پژوهش به صورت توصیفی- مقطعی با استفاده از پرسشنامهی توسعه یافتهی تمجید و رضایی در سال 1388 انجام گردیده است که روایی آن توسط متخصصان و پایایی با ضریب (alpha Cronbach's) معادل 82 تأیید گردید. نمونهگیری به روش سرشماری مطابق با حجم جامعهی آماری به تعداد 157 نفر، بین کلیهی دستیاران تخصص بالینی مراکز آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1390 انجام گردید. پس از جمعآوری پرسشنامهها اطلاعات وارد نرمافزار SPSS گردید و نتایج با استفاده از روشهای آمار توصیفی (فراوانی) بررسی و به صورت جداول و نمودار ارایه شد. یافتهها: میزان استفاده از انواع فنآوریهای اطلاعاتی Athens (4/52 درصد)، Multimedia (1/42 درصد) شبکههای اطلاعرسانی پزشکی داخلی (5/36 درصد) و Full-text (1/31 درصد) متوسط ارزیابی شده است. همچنین ایشان استفاده از دستیار دیجیتال شخصی مانند دستیار دیجیتال شخصی (9/88 درصد)، پست الکترونیک (54 درصد)، فایلهای صوتی الکترونیکی (2/34 درصد)، فنآوری آگاهیرسانی (8/27 درصد)، سرویس پیام کوتاه (1/15 درصد)، وبلاگ (9/11 درصد)، گفتگوی الکترونیکی (2/3 درصد) را به میزان زیاد و بسیار زیاد تشخیص دادهاند. نتیجهگیری: با آموزش کافی، نحوهی استفاده از فنآوری اطلاعات و آشنایی با کاربرد آن در برنامهریزی آموزشی و بالینی دستیاران تخصص بالینی، تهیهی راهنماهای مکتوب استفاده از فنآوری اطلاعات بر اساس نیازسنجی دستیاران تخصص بالینی، به کارگیری افراد متخصص در مراکز آموزشی- درمانی، تجدید نظر و گنجاندن طب مبتنی بر شواهد که اساس کار آن در به کارگیری صحیح فنآوری اطلاعات از جمله اینترنت و پایگاههای اطلاعاتی در درمان بیماران میباشد، میتوان امیدوار بود که دستیاران تخصص بالینی بیش از پیش به استفاده از فنآوری اطلاعات در کار حرفهای خود رغبت نشان دهند. واژههای کلیدی: تکنولوژی اطلاعات؛ بیمارستانها؛ دانشگاه علوم پزشکی ارومیه؛ دستیاران
محمد جبرائیلی؛ زکیه پیری؛ بهلول رحیمی؛ نازآفرین قاسم زاده؛ آیت محمودی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 807-814
چکیده
مقدمه: نیاز حیاتی نظام ارایهی خدمات سلامت به اطلاعات و عدم پاسخگویی پروندههای کاغذی به دلیل محدودیتهای ذاتی آن، باعث حرکت به سوی سیستمهای اطلاعات کامپیوتری شد که آرمان و هدف نهایی این سیستمها، دستیابی به پروندهی الکترونیک سلامت (HER یا Electronic health records) میباشد. اما پیادهسازی آن در سازمانهای مراقبت سلامت یک کار دشوار ...
بیشتر
مقدمه: نیاز حیاتی نظام ارایهی خدمات سلامت به اطلاعات و عدم پاسخگویی پروندههای کاغذی به دلیل محدودیتهای ذاتی آن، باعث حرکت به سوی سیستمهای اطلاعات کامپیوتری شد که آرمان و هدف نهایی این سیستمها، دستیابی به پروندهی الکترونیک سلامت (HER یا Electronic health records) میباشد. اما پیادهسازی آن در سازمانهای مراقبت سلامت یک کار دشوار و پیچیده است و با محدودیتها و موانع اجرایی مواجه میباشد. هدف این تحقیق، شناسایی موانع اجرایی EHR از دیدگاه ارایه کنندگان خدمات سلامت و ارایهی راهکارهایی جهت رفع آن بود.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود که در سال 1388 انجام گرفت. جامعهی پژوهش شامل ارایه کنندگان خدمات سلامت (از طبقات مختلف شغلی پزشکی، پرستاری، مدارک پزشکی، علوم آزمایشگاهی و رادیولوژی) در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بود که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 120 نفر از آنها انتخاب شدند. دادهها از طریق یک پرسشنامه که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت، جمعآوری گردید. اولویتبندی موانع اجرایی از طریق معیار لیکرت و از نوع 5 گزینهای در نظر گرفته شد. اطلاعات توسط نرمافزار آماری SPSS و با استفاده از آزمونهای کای دو، t-test و pearson تحلیل شد.
یافتهها: بیشترین درصد امتیاز کسب شده در موانع اجرایی پیادهسازی EHR به ترتیب مربوط به محدودیتهای نگرشی رفتاری افراد (4/93 درصد) و محدودیتهای تغییرات سازمانی (4/88 درصد) و کمترین درصد مربوط به محدودیتهای هزینهای (8/72 درصد) بود. نتایج تحلیل ارتباط بین متغیرها بیانگر وجود ارتباط معنیدار بین شغل و محدودیت تغییرات سازمانی (003/0 = P) و همچنین بین سابقهی کاری با محدودیتهای نگرشی رفتاری افراد (006/0 = P) بود.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه مهمترین موانع اجرایی اصلی در پیادهسازی EHR، محدودیتهای نگرشی و رفتاری افراد و تغییرات سازمان است، ضروری به نظر میرسد برای تضمین اینکه ارایه کنندگان مراقبت سلامت نگرش مناسب داشته باشند، توجه به آموزش و مشارکت آنها حیاتی است. به طوری که اگر کاربران سیستم، از ویژگیها، اهداف، مزایا و تأثیر مثبت EHR بر کار خودشان آگاهی لازم را داشته باشند و از سوی دیگر استانداردهای مربوط به محرمانگی و امنیت دادهها و همچنین قابلیت تبادل پیام رعایت شود، مقاومت آنها نسبت به تغییرات کاهش و علاقه و آمادگی آنها برای پذیرش EHR افزایش مییابد.