مدیریت اطلاعات سلامت
الهام یزدانی؛ محمد مظاهری؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ علیرضا رحیمی؛ احمد پاپی
چکیده
مقدمه: افراد شاغل در حوزه پزشکی با مسائل اطلاعاتی مهم و مشترکی مواجه هستند که رفع آنها نیازمند وجود اطلاعات دقیق، معتبر و قابل اعتمادی است. هدف پژوهش حاضر بررسی پژوهشهای علمی نیازهای اطلاعاتی حوزه پزشکی به شیوه مروری است.روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت مروری دامنهای در پایگاههای اطلاعاتی داخلی وخارجی بدون محدودیت بازه زمانی ...
بیشتر
مقدمه: افراد شاغل در حوزه پزشکی با مسائل اطلاعاتی مهم و مشترکی مواجه هستند که رفع آنها نیازمند وجود اطلاعات دقیق، معتبر و قابل اعتمادی است. هدف پژوهش حاضر بررسی پژوهشهای علمی نیازهای اطلاعاتی حوزه پزشکی به شیوه مروری است.روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت مروری دامنهای در پایگاههای اطلاعاتی داخلی وخارجی بدون محدودیت بازه زمانی انجام شد. کُل مقالات بازیابی شده 1283 رکورد بود که پس از بررسیها و تحلیل محتوا و حذف موارد غیرکاربردی و مواردی که دسترسی به متن کامل آنها امکان پذیر نبود، 54 مقاله و پایاننامه مورد بررسی نهایی قرارگرفت. مقالات به دست آمده به روش توصیفی و تحلیل محتوا دستهبندی و تحلیل شد.یافتهها: مهمترین دلایل به وجود آوردنده نیازهای اطلاعاتی در دانشجویان، تکالیف آموزشی؛ در اعضای هیأت علمی، روزآمدسازی اطلاعات، در بین پرستاران و پزشکان، نیازهای آموزشی؛ و در بین بیماران نیازهای خود مراقبتی بود. مهمترین نیازهای اطلاعاتی در بین دانشجویان و اعضای هیأت علمی نیازهای آموزشی، در بین متخصصان پزشکی و بیماران، اطلاعات داروئی بود. مهمترین موانع رفع نیازهای اطلاعاتی در بین دانشجویان و اعضای هیأت علمی به ترتیب عدم دسترسی به شبکه اینترنت و عدم اشتراک منابع آنلاین بود. فقدان مهارتهای اطلاعیابی و عدم دسترسی به تجهیزات شبکهای به ترتیب مهمترین موانع رفع نیازهای اطلاعاتی پرستاران و پزشکان و بیماران بود.نتیجهگیری: نیازهای آموزشی، بروزرسانی دانش و نیازهای خودمراقبتی مهمترین دلایل به وجود آورنده نیازهای اطلاعاتی است که جهت رفع آن اشتراک پایگاههای اطلاعاتی، غنیسازی منابع کتابخانهها و فراهم کردن تجهیزات شبکهای جهت دسترسی بایستی در اولویت قرار گیرد.
زهرا آسمانی؛ محمد توکلیزاده راوری؛ احمد پاپی
دوره 13، شماره 1 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 61-64
چکیده
مقدمه: امروزه همکاریهای علمی دارای روندی افزایشی و مؤکد در مجلات علمی میباشد. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف سنجش تحلیل ساختار شبکه همتألیفی نویسندگان نشریه مدیریت اطلاعات سلامت انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود که با روش توصیفی صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه را 568 مقاله منتشر شده در نشریه مدیریت اطلاعات سلامت، از ...
بیشتر
مقدمه: امروزه همکاریهای علمی دارای روندی افزایشی و مؤکد در مجلات علمی میباشد. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف سنجش تحلیل ساختار شبکه همتألیفی نویسندگان نشریه مدیریت اطلاعات سلامت انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود که با روش توصیفی صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه را 568 مقاله منتشر شده در نشریه مدیریت اطلاعات سلامت، از سال 1385 تا اواخر خرداد 1393 تشکیل داد. جهت تحلیل دادهها از فنون تحلیل شبکههای اجتماعی و همبستگی استفاده شد. برای تحلیل شبکه همتألیفی پژوهشگران نیز نرمافزار تحلیل شبکههای اجتماعی UCINET (نسخه 6) و نرمافزار SPSS مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: بیشترین درصد از کل مقالات تألیف شده در نشریه مدیریت اطلاعات سلامت را مقالات سه نویسندهای تشکیل داد. 25 درصد از کل نویسندگان، از افراد مؤثر این حوزه به شمار میرفتند که نقشی اساسی را در تولید بیشتر مقالات ایفا کرده بودند. همکاری نویسندگان با افراد ضعیف از لحاظ مرکزیت رتبهای در بالا بردن فراوانی مقالات نویسندگان، نقش مؤثری داشت. در نهایت، نویسندگان مقالات نشریه به سه دسته برجسته، پرکار و کمکار تقسیم شدند که به نظر میرسد، افزایش تعداد نویسندگان برجسته در این نشریه باید یکی از سیاستهای نشریه باشد. نتیجهگیری: روند رشد همتألیفی در مقالات نشریه مدیریت اطلاعات سلامت، مسیر افزایشی را طی نموده است.
زهرا مشرف؛ احمد پاپی؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ راحله سموعی؛ اکبر حسن زاده
دوره 12، شماره 4 ، آبان 1394، ، صفحه 457-466
چکیده
مقدمه: کتابدرمانی فرایند یا فعالیتی است که برای کمک به افراد در حل مشکلات و یا درک و شناخت خود از طریق تعامل پویا با متن خواندنی یک کتاب بهکار میرود. هدف از انجام این پژوهش، تعیین تأثیرکتابدرمانی بر سرمایه روانشناختی کارکنان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 92-1393 خورشیدی بود.روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: کتابدرمانی فرایند یا فعالیتی است که برای کمک به افراد در حل مشکلات و یا درک و شناخت خود از طریق تعامل پویا با متن خواندنی یک کتاب بهکار میرود. هدف از انجام این پژوهش، تعیین تأثیرکتابدرمانی بر سرمایه روانشناختی کارکنان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 92-1393 خورشیدی بود.روش بررسی: نوع پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات نیمه تجربی(طرح دو گروه با پیش آزمون و پس آزمون) بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان غیر هیأت علمی دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان(70نفر)در سال 1393 خورشیدی بودند. 28 نفر به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه سرمایه روانشناختی Luthans بود. روایی پرسشنامه با نظر صاحبنظران کتابداری تأیید شد و پایایی آن با کمک Cronbach alpha 85 درصد بهدست آمد. برای گروه آزمون 6 جلسه2 ساعته کتابدرمانی برگزار شد، اما برای گروه شاهد هیچ مداخلهای صورت نگرفت. بعد از یکماه آموزش و یک ماه جهت تأثیرگذاری کتابدرمانی، هر دو گروه دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و توزیع فراوانی) و استنباطی (t مستقل، t زوجی، Chi-Square Test & Mann-Whitney) و با استفاده از نرمافزار SPSS20 تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین نمره سرمایه روانشناختی در کل و تمام مقیاسهای آن قبل از مداخله بین دو گروه اختلاف معنادار نداشت. اما بعد از مداخله، میانگین نمره سرمایه روانشناختی کل و هر یک از مقیاسهای آن در گروه آزمون بهطور معناداری بیشتر از گروه شاهد بود.نتیجهگیری: با رشد سواد و فرهنگ مطالعه و فناوریهای اطلاعاتی نوین در عصر اطلاعات، کتابدرمانی در رویارویی با ناراحتیها و فشارهای زندگی پرمشغله امروز میتواند در چالش با نگرانیها، بهعنوان یک روش درمانی مناسب و یا یک روش کمک درمانی بیضرر استفاده شود. با توجه به آموزشپذیر بودن سرمایه روانشناختی میتوان روش کتابدرمانی را در دورههای مختلف آموزشی برای کارکنان سازمانهای مختلف اجرا و سازمان را از منافع مادی و غیر مادی آن بهرهمند کرد.
احمد پاپی؛ رقیه قضاوی؛ سلیمه مرادی
دوره 11، شماره 6 ، بهمن 1393، ، صفحه 712-727
چکیده
مقدمه: با عنایت به اینکه پزشکان برای انجام پژوهش و فعالیتهای وابسته به حوزه پزشکی نیاز به اطلاعات روزآمد دارند، بنابراین وجود کتابخانههایی که منابع مختلف را درقالبهای گوناگون دارا باشند، یک امر ضروری است. از سوی دیگر شناخت جامعه پزشکی از اینگونه منابع برای رسیدن به هدف اصلیشان، امری انکارناپذیر میباشد، زیرا نتیجه غایی ...
بیشتر
مقدمه: با عنایت به اینکه پزشکان برای انجام پژوهش و فعالیتهای وابسته به حوزه پزشکی نیاز به اطلاعات روزآمد دارند، بنابراین وجود کتابخانههایی که منابع مختلف را درقالبهای گوناگون دارا باشند، یک امر ضروری است. از سوی دیگر شناخت جامعه پزشکی از اینگونه منابع برای رسیدن به هدف اصلیشان، امری انکارناپذیر میباشد، زیرا نتیجه غایی دسترسی سریع و آسان به اطلاعات، تضمین سلامت افراد جامعه میباشد. هدف این پژوهش تعیین آگاهی و استفاده پزشکان از منابع اطلاعاتی الکترونیکی بود. روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته بوده است. جامعه آماری شامل کل پزشکان متخصص و فوق تخصص بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به تعداد 350 نفر بوده که حجم نمونه آنها براساس فرمول کرجسی و مورگان 180 نفر برگزیده شد و روش نمونهگیری خوشهای تصادفی میباشد. روایی ابزار توسط متخصصان کتابداری و پایایی آن با مقدار آلفای کرونباخ 95 درصد در زمان تحقیق تایید گردید. نوع آمار توصیفی و نرمافزار مورد استفاده SPSSویرایش 13 بوده است. یافتهها: در بررسی میزان نیاز پزشکان به اطلاعات در موارد مختلف؛ انجام تحقیق در زمینه فعالیت آنها با 9/91 درصد بیشترین نیاز و انجام امور روزمره با 6/60 درصد به عنوان کمترین نیاز اعلام شد. پزشکان برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود استفاده از منابع اطلاعاتی و منابع الکترونیکی را با 4/65 درصد بیشترین محل رجوع و استفاده از کمک و راهنمایی متخصصین خارجی را با 5/15 درصد به عنوان کمترین مورد نام بردند. در خصوص آگاهی پزشکان از انواع پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی بیشترین آگاهی مربوط به Medline با 5/86 درصد و برای Blackwell با 3/16 درصد کمترین درصد، و در رابطه با تعیین میزان آگاهی پزشکان از منابع اطلاعاتی الکترونیکی، بیشترین آگاهی مربوط به E-journal با میزان 3/43 درصد و کمترین آگاهی مربوط به منابع اطلاعاتی Offline با 8/13 درصد بود. همچنین در تعیین میزان استفاده پزشکان از انواع منابع اطلاعاتی الکترونیکی، E-journal با 36 درصد بیشترین و بانکهای اطلاعاتی Offline با 2/12 درصد کمترین استفاده را به خود اختصاص دادهاند. مهمترین عامل در بین عوامل موثر بر استفاده پزشکان از منابع اطلاعاتی الکترونیکی، 5/61 درصد یعنی بیش از نیمی از موارد مربوط به مشغله کاری و کمبود وقت میباشد و کمترین عامل یعنی تنها در یک مورد مفید نبودن محتوای منابع بوده است. نتیجهگیری: یافتهها نشان داد نیاز به اطلاعات در پزشکان به ترتیب فراوانی عبارتند از: انجام پژوهش، تهیه مقالات، کسب اطلاعات جدید و روزآمد، مدیریت درمان بیماران، تدریس و نهایتاً انجام امور روزمره. با توجه به اهمیت منابع اطلاعاتی الکترونیکی برای جامعه مورد بررسی و با توجه به اینکه آگاهی جامع و کاملی از اینگونه منابع وجود ندارد و نتیجتاً استفاده کمتر آن را دربرخواهد داشت، لازم است برنامهریزی صحیحی از سوی متولیان امر به منظور معرفی امکانات و قابلیتهای کامل منابع مذکور و شیوههای بازیابی اطلاعات از درگاههای مربوطه به جامعه اطلاعاتی دانشگاه و بالاخص جامعه مورد بررسی این پژوهش صورت گیرد. واژههای کلیدی: منابع اطلاعاتی؛ پزشکان؛ بیمارستان های آمورشی؛ منابع اطلاعاتی الکترونیکی.
حمیده ملاخلیلی؛ احمد پاپی؛ غلامرضا شریفی راد؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ اکبر حسن زاده
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 464-473
چکیده
مقدمه: سواد سلامت شامل مجموعهای از مهارتهای خواندن، شنیدن، تجزیه و تحلیل، تصمیمگیری و توانایی به کارگیری این مهارتها در موقعیتهای سلامتی است. هدف از مطالعهی حاضر تعیین سواد سلامت بیماران بستری در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391 بوده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی به روش پیمایشی تحلیلی ...
بیشتر
مقدمه: سواد سلامت شامل مجموعهای از مهارتهای خواندن، شنیدن، تجزیه و تحلیل، تصمیمگیری و توانایی به کارگیری این مهارتها در موقعیتهای سلامتی است. هدف از مطالعهی حاضر تعیین سواد سلامت بیماران بستری در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391 بوده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی به روش پیمایشی تحلیلی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی سواد سلامت عملکردی در بزرگسالان میباشد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد و روایی آن نیز به تأیید متخصصان مربوطه در رشتههای کتابداری پزشکی، آمار و آموزش و ارتقای پزشکی رسید. جامعهی مورد پژوهش، کلیه بیماران بستری شده در بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نیمهی دوم سال 1391 میباشد. با بزرگ و نامحدود در نظر گرفتن جامعهی پژوهش تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تعیین گردید و نمونهگیری به صورت در دسترس (روش آسان) انجام شد. دادهها به روش پرسشگری بر بالین بیماران جمعآوری و با نرمافزار SPSS 20 در سطح توصیفی (توزیع درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (آزمون T مستقل، آزمون واریانس یک طرفه و آزمون همبستگی پیرسون و همبستگی اسپیرمن) تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: میانگین نمرهی سواد سلامت بیماران مورد بررسی در حیطهی محاسبات، در حیطهی درک خواندن تقریباً متوسط بوده و میانگین نمرهی کل سواد سلامت در آنان کمی بیشتر از حد متوسط بوده است. اغلب بیماران بررسی شده دارای سواد سلامت ناکافی و حاشیهای بودند. بین متغیرهای جنسیت، درآمد و محل سکونت با سطح سواد سلامت رابطهی معنیداری وجود نداشته، درحالی که بین سن با نمرهی سواد سلامت و نیز حیطههای آن رابطهی معکوس و بین سطح تحصیلات و نمرهی سواد سلامت رابطهی مستقیم وجود داشت. بین شغل بیماران و سواد سلامت رابطهی معنیداری وجود داشته است به نحوی که افراد بازنشسته و کارگران دارای سواد سلامت کمتری بودهاند. نتیجهگیری: اغلب بیماران مورد بررسی دارای سواد سلامت ناکافی و حاشیهای بودهاند. این بیماران برای فهم و به کاربردن اطلاعات بهداشتی نیاز به توضیحات بیشتر دارند و لازم است زمان بیشتری را صرف برقراری ارتباط با کادر درمانی خود جهت کسب اطلاعات به زبان سادهتر و قابل فهمتر نمایند.
فیروزه زارع فراشبندی؛ حسن اشرفی ریزی؛ لیلا شهرزادی؛ احمد پاپی
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 445-447
چکیده
اطلاعدرمانی به معنای تجویز اطلاعات مناسب، در زمان مناسب و برای فرد مناسب است (1). منظور از فرد مناسب، بیمار یا خانوادهی وی و یا تیم درمان است که نیاز به اطلاعات صحیح و مناسب راجع به یک بیماری خاص دارند. این فعالیت از دیرباز در جوامع مختلف انجام میشده است، اما نامهای متفاوتی برای آن به کار میرفته است؛ حتی گاهی هیچ نامی بر چنین فعالیتی ...
بیشتر
اطلاعدرمانی به معنای تجویز اطلاعات مناسب، در زمان مناسب و برای فرد مناسب است (1). منظور از فرد مناسب، بیمار یا خانوادهی وی و یا تیم درمان است که نیاز به اطلاعات صحیح و مناسب راجع به یک بیماری خاص دارند. این فعالیت از دیرباز در جوامع مختلف انجام میشده است، اما نامهای متفاوتی برای آن به کار میرفته است؛ حتی گاهی هیچ نامی بر چنین فعالیتی اطلاق نمیشده است. امروزه اصطلاح اطلاعدرمانی عامتر و در بر گیرندهی اصطلاحات دیگری چون کتابدرمانی، وبدرمانی، اینترنتدرمانی، مجازدرمانی و ... است.یکی از پیامدهای جوامع صنعتی کنونی، بروز بیماریهای مختلفی است که گریبانگیر اقشار مختلف مردم شده است. تعداد ناکافی کادر درمان و تجهیزات لازم برای کلیهی بیماران، هزینههای درمانی زیاد، ناآگاهی و ناآشنایی عموم مردم با بیماریهای مختلف و علایم و راههای پیشگیری از آنها، در برخی موارد عدم ارایهی اطلاعات شفاف به بیماران توسط کادر درمان، انجام ناصحیح دستورالعملهای پزشکی و پیرو آن ایجاد چرخهی معیوب در درمان، لزوم بسترسازی جهت ارتقای سطح سواد سلامت (توانایی کسب، پردازش و فهم اطلاعات پایهی سلامت به منظور استفاده در تصمیمگیریهای پزشکی و بهداشتی جهت ارتقای سلامت) افراد جامعه را محرز میسازد (2).عدم دسترسی سریع، ساده و به موقع افراد جامعه به متخصصان حوزهی سلامت و عدم دسترسی آنان به اطلاعات مناسب مربوط به بیماری و سلامت خود، بر لزوم ایجاد تمهیداتی برای جبران این کمبود در زمینهی اطلاعات سلامت مورد نیاز تأکید دارد. اگر بتوان اطلاعات لازم و مناسب را از طریق محملهای اطلاعاتی مختلف چاپی و الکترونیکی در اختیار بیمار و خانوادهی او قرار داد و تیم پزشکی را نیز تشویق به ارایهی اطلاعات کافی به آنان نمود، میتوان بسیاری از هزینههایی را که در حال حاضر دولت، مراکز درمانی و بیماران متحمل میشوند، به طور مؤثری کاهش داد. یکی از مهمترین راهکارها برای تحقق این هدف، وجود یک مرکز تحقیقات اطلاعدرمانی است که علاوه بر ایفای نقش مکمل در فرآیند درمان، به ارتقای سطح سواد سلامت افراد جامعه نیز یاری رساند (4-3). چنین مرکزی، یک مرکز درمانی با محوریت آموزش و پژوهش در درمان است که فواید، اهداف و وظایف متعددی دارد. در ادامه به فواید، اهداف و وظایف یک مرکز اطلاعدرمانی پرداخته میشود.
داود خلجی؛ احمد پاپی؛ حسن اشرفیریزی؛ احمد شعبانی؛ اکبر حسنزاده
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: رعایت استانداردهای چکیدهنویسی، نقش بسیار مهمی در بازیابی اطلاعات دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان انطباق چکیدهی فارسی طرحهای پژوهشی مصوب دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد ایزو 214 بود. روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و ابزار گردآوری اطلاعات، سیاههی وارسی ...
بیشتر
مقدمه: رعایت استانداردهای چکیدهنویسی، نقش بسیار مهمی در بازیابی اطلاعات دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان انطباق چکیدهی فارسی طرحهای پژوهشی مصوب دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد ایزو 214 بود. روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و ابزار گردآوری اطلاعات، سیاههی وارسی محقق ساخته بود. جامعهی مورد مطالعه، شامل 227 طرح پژوهشی مصوب دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سالهای 89-1380 بود. برای سنجش روایی سیاههی وارسی از روایی صوری و محتوایی استفاده شد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش به صورت مشاهدهی مستقیم بود و جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی و درصد) و استنباطی (آزمون Chi-Square) و نرمافزار 16SPSS استفاده شد. یافتهها: بیشترین میزان رعایت موارد استاندارد ایزو 214 مربوط به بیان ضمایر در قالب سوم شخص معادل 100 درصد و کمترین میزان، مربوط به استفاده از افعال معلوم معادل 4/34 درصد است. بیشترین میزان رعایت موارد استاندارد ایزو 214 مربوط به بیان ضمایر در قالب سوم شخص، شروع چکیده با جملهای مبین موضوع پژوهش، جایگاه چکیده، وجود کلیدواژه هر کدام معادل 100 درصد در سال 1388 و کمترین میزان مربوط به بیان یافتههای پژوهش معادل 7/16 درصد بین سالهای 82-1380 بود. بین میزان رعایت هدف، بیان یافتههای پژوهش، پرهیز از کاربرد اختصارات، علایم و سرواژهها بر حسب گروه آموزشی، تفاوت معنیداری وجود داشت، در حالی که بین میزان رعایت سایر موارد استاندارد ایزو 214 بر حسب گروه آموزشی، تفاوت معنیداری وجود نداشت. بین میزان رعایت برگرفته شدن کلیدواژه از متن بر حسب درجهی تحصیلی مجری اصلی، تفاوت معنیداری مشاهده شد، اما بین میزان رعایت سایر موارد استاندارد ایزو 214 بر حسب درجهی تحصیلی مجری اصلی، تفاوت معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: به طور کلی، میزان انطباق چکیدهی فارسی طرحهای پژوهشی مصوب دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد ایزو 214 در وضعیت مطلوبی قرار دارد و بیشتر موارد استاندارد ایزو 214 رعایت گردیده است. میزان رعایت موارد استاندارد ایزو 214 در سالهای مختلف یکسان نیست و بین میزان رعایت موارد استاندارد ایزو 214 بر حسب گروه آموزشی و درجهی تحصیلی، تفاوت معنیداری وجود ندارد. واژههای کلیدی: چکیدهها؛ طرح پژوهش؛ دانشگاهها؛ ایزو 214.