امالبنین اسدی قادیکلایی؛ نجلا حریری؛ مریم خادمی؛ فهیمه بابالحوائجی
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت و جایگاهی که حوزه غدد درونریز در بخش سلامت دارد، تسهیل بازیابی اطلاعات در این حوزه میتواند بسیار مهم باشد. مطالعه حاضر با هدف مدلسازی موضوعی مقالات منتشر شده پژوهشگران ایرانی در حوزه غدد درونریز و متابولیسم در پایگاه استنادی علوم انجام گرفت.روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی بود و با روش متنکاوی انجام ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت و جایگاهی که حوزه غدد درونریز در بخش سلامت دارد، تسهیل بازیابی اطلاعات در این حوزه میتواند بسیار مهم باشد. مطالعه حاضر با هدف مدلسازی موضوعی مقالات منتشر شده پژوهشگران ایرانی در حوزه غدد درونریز و متابولیسم در پایگاه استنادی علوم انجام گرفت.روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی بود و با روش متنکاوی انجام شد. چکیده مقالات با استفاده از کلید واژههای منتخب سرعنوان موضوعی پزشکی MeSH (Medical Subject Headings) از پایگاه استنادی علوم استخراج گردید. 5552 مقاله از سال 1977 تا سال 2019 بازیابی شد. سپس متن چکیدهها در نرمافزار MATLAB مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و دستهبندی شد.یافتهها: دستههای موضوعی متشکل از 20 واژه و در 48 دسته استخراج گردید. بیماری دیابت با 7145 بار تکرار، بیشتر از سایر موضوعات مورد توجه پژوهشگران ایرانی قرار گرفته است. دسته موضوعی مربوط به بیماریهای سندرم متابولیک با بیشترین تعداد مقالات (304 مقاله) و دسته موضوعی شماره 47 که مربوط به بیماریهای نرمی استخوان بود، کمترین تعداد مقالات (51 مقاله) را به خود اختصاص داد.نتیجهگیری: پژوهشگران ایرانی به تحقیقاتی با موضوع سندرم متابولیک بیشتر و به موضوعاتی مانند نرمی استخوان کمتر پرداخته بودند. مباحثی شامل Dwarfism، Parathyroid Diseases، Pituitary Diseases، Gonadal Disorders، Polyendocrinopathies و Autoimmune که در موضوعات حاصل از مدلسازی موضوعی وجود نداشت، بیانگر خلأ موجود در پژوهشهای محققان ایرانی میباشد که بر لزوم توجه بیشتر بر این حوزهها تأکید میشود.
لیلا شهرزادی؛ احمد شعبانی؛ مصطفی امینی رارانی
حسن اشرفی ریزی؛ زهرا کاظمپور؛ لیلا شهرزادی
لیلا شهرزادی؛ مریم اخوتی
نسرین موسیرضائی؛ حسن اشرفی ریزی؛ لیلا شهرزادی
چکیده
مقدمه: بررسی رفتار اطلاعیابی سلامت کاربران میتواند به کتابداران در ارایه خدمات مناسب کمک مؤثر نماید و کتابخانههای عمومی را در گرفتن تصمیمات و برنامهریزیهای کارامد یاری رساند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار اطلاعیابی سلامت کاربران کتابخانههای عمومی شهر اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی و جامعه آماری ...
بیشتر
مقدمه: بررسی رفتار اطلاعیابی سلامت کاربران میتواند به کتابداران در ارایه خدمات مناسب کمک مؤثر نماید و کتابخانههای عمومی را در گرفتن تصمیمات و برنامهریزیهای کارامد یاری رساند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار اطلاعیابی سلامت کاربران کتابخانههای عمومی شهر اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن متشکل از 6657 کاربر کتابخانههای عمومی شهر اصفهان بود. حجم نمونه 377 نفر برآورد گردید. نمونهگیری به روش طبقهای تصادفی صورت گرفت و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی تأیید گردید و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach's alpha، 87/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: توزیع فراوانی میزان جستجوی اطلاعات سلامت و مدت زمان صرف شده برای جستجوی آن در هر بار جستجوی کاربران نشان داد که بیشینه کاربران یک بار در ماه به جستجوی اطلاعات سلامت میپردازند و در هر بار جستجوی اطلاعات سلامت، 15 تا 30 دقیقه زمان صرف میکنند. همچنین، میانگین نمره مؤلفههای رفتار اطلاعیابی سلامت در کاربران نشان داد که بیشترین میانگین مربوط به هدفمندی جستجوی اطلاعات سلامت (1/63 از 100) و کمترین میانگین نیز مربوط به تنوع منابع کسب اطلاعات سلامت (7/45 از 100) بود.نتیجهگیری: کاربران کتابخانههای عمومی زمان زیادی را صرف جستجوی اطلاعات سلامت نمیکنند. آنها بر اساس اهداف و مسایل گوناگونی که با آن مواجه میشوند به جستجوی اطلاعات سلامت میپردازند و جستجوی هدفمندانهای را انجام میدهند. همچنین، از منابع کمتری استفاده مینمایند و به استفاده از منابع اطلاعاتی متنوع و گوناگون جهت کسب اطلاعات سلامت مورد نیاز خود اهمیت چندانی نمیدهند.
نرگس قربانی؛ مرجان مومنی؛ راهب قربانی؛ فهیمه بابالحوائجی
چکیده
مقدمه: شبکههای اجتماعی علمی با افزایش تعامل میان محققان، از طرفی باعث افزایش سرعت انتقال اطلاعات و از سوی دیگر، منجر به پویایی و شناسایی آنها و تولیدات علمیشان میشود. با توجه به اهمیت حضور محققان در چنین شبکههایی، هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین میزان حضور و استفاده اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان از این نوع شبکهها ...
بیشتر
مقدمه: شبکههای اجتماعی علمی با افزایش تعامل میان محققان، از طرفی باعث افزایش سرعت انتقال اطلاعات و از سوی دیگر، منجر به پویایی و شناسایی آنها و تولیدات علمیشان میشود. با توجه به اهمیت حضور محققان در چنین شبکههایی، هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین میزان حضور و استفاده اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان از این نوع شبکهها بود.روش بررسی: در این پژوهش مقطعی- توصیفی- تحلیلی، 154 عضو هیأت علمی دانشگاه که از اردیبهشت تا شهریور سال 1395 در دانشگاه حضور داشتند، وارد مطالعه شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهای 2c و Fisher exact در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: 122 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند و عودت دادند. 8/59 درصد (73 نفر) اعضای هیأت علمی حداقل در یکی از شبکههای اجتماعی علمی عضو بودند. ارتباط معنیداری بین عضویت در ResearchGate و مرتبه علمی مشاهده گردید (037/0 = P)؛ به طوری که عضویت اعضای با مرتبه علمی مربی، کمتر از عضویت اعضای دارای مرتبه استادیاری، دانشیاری یا بالاتر بود. شایعترین دلیل استفاده از شبکههای اجتماعی علمی، دنبال کردن فعالیتهای سایر پژوهشگران و شایعترین دلیل عدم استفاده، کمبود وقت عنوان شد. همچنین، ارتباط معنیداری بین عدم مهارت کافی در بازیابی اطلاعات و مرتبه علمی وجود داشت (004/0 = P)؛ به گونهای که درصد بالایی از اعضای هیأت علمی مربی (5/38 درصد) اظهار نمودند که مهارت کافی را در بازیابی اطلاعات ندارند.نتیجهگیری: استفاده از شبکههای اجتماعی علمی موجب افزایش رؤیتپذیری بروندادهای علمی و به دنبال آن، افزایش استناد به تولیدات علمی مؤسسه خواهد شد که ارتقای سطح پژوهشهای دانشگاه را به همراه خواهد داشت.
حسن اشرفی ریزی؛ نیلوفر هدهدی نژاد؛ لیلا شهرزادی؛ محمدرضا سلیمانی
دوره 13، شماره 6 ، بهمن 1395، ، صفحه 438-444
چکیده
دسترسی سریع کاربران به اطلاعات سلامت معتبر و روزامد و همچنین، قابلیتهای کتابداران و اطلاعﺭﺳﺎنان پزشکی، حضور آنها را در عرصههای مختلف سلامت ضروری ساخته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی نقشها و خدمات نوین کتابداران و اطلاعرسانان پزشکی در عرصه سلامت بود. روش این پژوهش به صورت مروری روایتی بود. جستجو در سالهای 1393 و 1395 ...
بیشتر
دسترسی سریع کاربران به اطلاعات سلامت معتبر و روزامد و همچنین، قابلیتهای کتابداران و اطلاعﺭﺳﺎنان پزشکی، حضور آنها را در عرصههای مختلف سلامت ضروری ساخته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی نقشها و خدمات نوین کتابداران و اطلاعرسانان پزشکی در عرصه سلامت بود. روش این پژوهش به صورت مروری روایتی بود. جستجو در سالهای 1393 و 1395 در بازه زمانی سالهای 2002 تا 2016 در پایگاهﻫﺎی اطلاعاتی Magiran، Noormags، SID، PubMed، Science Direct، Emerald، Eric، LISA و Web of Science (این پایگاهها جزء پایگاههای اصلی حوزه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی میباشند) با استفاده از کلید واژهﻫﺎیی مانند «اطلاعﺭسانی پزشکی، کتابداری و اطلاعﺭسانی پزشکی، کتابدار بالینی، کتابدار بیمارستانی، نقشها، خدمات و...» و نیز واژههای مرتبط صورت گرفت. پس از مطالعه و ارزیابی محتوایی مقالات، نقشها و خدمات جدید کتابداران پزشکی شناسایی گردید. یافتهها نشان داد که حوزه فعالیت کتابداران و اطلاعرسانان پزشکی فراتر از کتابخانهها است و با توجه به دارا بودن تواناییها و قابلیتهای فراوان، قادر هستند تا در حیطههای مختلف سلامت به ارایه خدماتی مانند آموزش سواد رسانهای، سواد اطلاعاتی، سواد سلامت، اطلاعسنجی سلامت، اطلاعرسانی سلامت، خدمات بالینی، پژوهشیاری سلامت و طراحی و توسعه نظامهای بازیابی اطلاعات سلامت بپردازند. کتابداران و اطلاعرسانان پزشکی باید در قالب نقشها و خدمات جدید، رضایت بیماران و خانواده آنها، کادر درمان و دانشجویان و اعضای هیأت علمی را در زمینه اطلاعات سلامت، برآورده سازند.
محمدرضا سلیمانی؛ لیلا شهرزادی
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، ، صفحه 741-747
چکیده
مقدمه: نفوذ فنآوری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، نقشها و نیازهای کتابداران را با چالشهای زیادی مواجه نموده و امروزه بیش از هر زمان دیگری، آنها را نیازمند آموزشهای ضمن خدمت و سازگاری با تحولات جاری ساخته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت برگزار شده برای کتابداران شاغل در کتابخانههای ...
بیشتر
مقدمه: نفوذ فنآوری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، نقشها و نیازهای کتابداران را با چالشهای زیادی مواجه نموده و امروزه بیش از هر زمان دیگری، آنها را نیازمند آموزشهای ضمن خدمت و سازگاری با تحولات جاری ساخته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت برگزار شده برای کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طی سالهای 92-1391 بر اساس مدل Kirkpatrick بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل 70 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1393 بود که به دلیل محدود بودن تعداد آنها، نمونهگیری صورت نگرفت. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل اثربخشی دورههای آموزشی Kirkpatrick بود. روایی ابزار توسط متخصصان حوزه مدیریت آموزشی، کتابداری و اطلاعرسانی تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach's alpha برابر با 88/0 مورد تأیید قرار گرفت. دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای One-sample t و Independent t و ANOVA) در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: میزان اثربخشی دورههای آموزشی برگزار شده از دیدگاه کتابداران، در هر چهار سطح و نیز در مجموع، بالاتر از سطح متوسط (7/3) به دست آمد، هرچند که میزان اثربخشی در دو سطح واکنش و یادگیری، بالاتر از دو سطح دیگر بود. تفاوت معنیداری بین دیدگاه کتابداران زن و مرد و نیز کتابداران دارای مدرک تحصیلی کتابداری و غیر کتابداری، در خصوص اثربخشی دورههای آموزشی مشاهده نشد. به غیر از سطح یادگیری، در سایر سطوح و نیز در مجموع، رابطه معنیداری بین سابقه خدمت کتابداران و دیدگاه آنها در خصوص اثربخشی دورههای آموزشی وجود نداشت. نتیجهگیری: کتابداران، دورههای آموزشی برگزار شده را در هر چهار سطح واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج، اثربخش دانستند. این امر ناشی از نیازسنجی دقیق، به کارگیری استادان مجرب، استفاده از تجهیزات آموزشی کافی و شرایط مناسب محیط کار برای به کارگیری آموختهها توسط کتابداران میباشد. واژههای کلیدی: اثربخشی؛ کارآموزی ضمن خدمت؛ مدل Kirkpatrick؛ کتابداران؛ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
محمدرضا اباذری؛ فهیمه بابالحوائجی؛ فاطمه نوشینفرد؛ زهرا اباذری
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 326-333
چکیده
مقدمه: با مطالعه و شناخت ویژگیهای روانشناختی کارآفرینی کتابداران میتوان به ارائه نوآوریهایی مطابق با نیازهای اطلاعاتی مراجعان و خدمات بهتر به آنان در سایه فعالیتهای کارآفرینانه دست یافت. هدف پژوهش سنجش ویژگیهای انگیزشی(روانشناختی)کارآفرینی کتابداران کتابخانه واحدهای پزشکی براساس ویژگیهای روانشناختی مکتب انسانی ...
بیشتر
مقدمه: با مطالعه و شناخت ویژگیهای روانشناختی کارآفرینی کتابداران میتوان به ارائه نوآوریهایی مطابق با نیازهای اطلاعاتی مراجعان و خدمات بهتر به آنان در سایه فعالیتهای کارآفرینانه دست یافت. هدف پژوهش سنجش ویژگیهای انگیزشی(روانشناختی)کارآفرینی کتابداران کتابخانه واحدهای پزشکی براساس ویژگیهای روانشناختی مکتب انسانی و رابطه و تأثیر متغیرهای جمعیتشناختی بر این ویژگیها است. روش بررسی: نوع مطالعه، پیمایشی- تحلیلی است.کل جامعه آماری 98 نفراز کتابداران واحدهای پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال1391بودند که به صورت سرشماری مورد پژوهش قرارگرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه حضوری با صاحب نظران جهت گزینش ویژگیهای انگیزشی(روانشناختی)کارآفرینی، و پرسشنامه خود سنجی محقق ساخته جهت سنجش این ویژگیها درکتابداران بود. یافتهها در2 سطح آمارتوصیفی (فراوانی و ترسیم جداول) و استنباطی (شاخص((KMO Kaiser-Mayer-Olkim ، آزمون کرویت بارتلت (Bartlett`s test of Sphericity)، تحلیل واریانس یکسویه و ضرایب همبستگی تعیین وگردآوری و با نرمافزار SPSS 12مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافتهها: ویژگیهای انگیزشی(روانشناختی)کارآفرینی کتابداران با میانگین 623/3 به طور معناداری از حد متوسط بیشتر بود و رابطه معناداری بین سطح تحصیلات و مدرک تحصیلی کتابداری با ویژگیهای انگیزشی(روانشناختی) آنان وجود داشت. بین برخی از این ویژگیها با متغیرهای مدرک تحصیلی و سطح تحصیلات دارای ضریب مثبت و مستقیم بود که با افزایش امتیاز این متغیرها، ویژگیهای انگیزشی(روانشناختی) کارآفرینی آنان افزایش مییافت. نتیجهگیری: کتابداران باید با ویژگیهای کارآفرینی بتوانند به شناسایی بسترهایی برای فعالیتهای کارآفرینانه درکتابخانهها بپردازند زیرا کتابخانهها با توجه به ماهیت علمیشان، مکانهای ایدهآلی برای به کارگیری خلاقیت و نوآوری در مسائل اقتصادی بوده و هنوز کالای بسیار با ارزش و قابل فروشی به نام اطلاعات دارند. اطلاعات پول رایج در اقتصاد جدید است و استفاده و بهرهگیری از آن مرهون جذب و به کارگیری کتابدارانی با ویژگیهای روانشناختی کارآفرینی خواهد بود. واژههای کلیدی: کارآفرینی؛ کتابخانههای پزشکی؛ کتابداران
لیلا شهرزادی؛ فهیمه باب الحوائجی؛ حسن اشرفی ریزی
دوره 10، شماره 2 ، تیر 1392
چکیده
اطلاعات، عنصر حیاتی جوامع اطلاعاتی است که با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد خود، به عنوان کالایی با ارزش در تعاملات اقتصادی، نقش ویژهای ایفا میکند. کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی نیز به عنوان مراکز اصلی مبادلهی این کالای اقتصادی به منظور تداوم حیات در عصر اطلاعات، ملزم به انجام ارزیابیهای مداوم اقتصادی در مورد خدمات اطلاعاتی ...
بیشتر
اطلاعات، عنصر حیاتی جوامع اطلاعاتی است که با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد خود، به عنوان کالایی با ارزش در تعاملات اقتصادی، نقش ویژهای ایفا میکند. کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی نیز به عنوان مراکز اصلی مبادلهی این کالای اقتصادی به منظور تداوم حیات در عصر اطلاعات، ملزم به انجام ارزیابیهای مداوم اقتصادی در مورد خدمات اطلاعاتی خود بر مبنای شاخصهای استاندارد هستند. تحلیل هزینه- سودمندی از جمله شیوههای ارزیابی اقتصادی کاربرمدار، نظاممند و کمیتپذیر است که به مقایسهی منافع حاصل از محصول یا خدمتی خاص با هزینههای مصروف میپردازد. این روش در کتابخانهها به مقایسهی پیامدهای مثبت خدمات کتابخانه نسبت به هزینههای صرف شده برای فراهم آوردن آنها میپردازد و روشی برای ارزیابی مزیتهای نسبی سرمایهگذاری طرحهای مختلف ارایهی خدمت به کاربران بر حسب تخصیص منابع مالی میباشد. نتایج آن میتواند به اتخاذ بهترین نوع تصمیمگیری در جهت استفادهی مطلوب از منابع مالی، منتهی شده و در نهایت اصلاح عملکرد کتابخانه را در پی داشته باشد. مطالعهی حاضر مطالعهای مروری- نقلی بود که با جستجوی کلید واژههای «تحلیل هزینه- منفعت»، «تحلیل هزینه- سودمندی و «تحلیل هزینه- فایده» و معادل لاتین آنها یعنی «Benefit cost analysis» و «Cost- benefit analysis» در پایگاههای اطلاعاتی Emerald، Sciverce، ISI web of Science و همچنین موتورهای جستجوی Google scholar، Google و AltaVista صورت گرفته است و در نهایت 51 منبع اطلاعاتی مرتبط مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. در این مقاله با توجه به ویژگیها و قابلیتهای این شیوهی ارزیابی، پس از مقدمهای کوتاه به شرح مفاهیم، مراحل اجرا، کاربرد، مؤلفهها و شاخصهای اصلی تحلیل هزینه- سودمندی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی و در پایان به مزایا، محدودیتها و شیوههای بهرهگیری از نتایج حاصل از آن، پرداخته شده است. واژههای کلیدی: تحلیل هزینه- سودمندی؛ کتابخانهها؛ مراکز اطلاعرسانی
فیروزه زارع فراشبندی؛ حسن اشرفی ریزی؛ لیلا شهرزادی؛ احمد پاپی
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 445-447
چکیده
اطلاعدرمانی به معنای تجویز اطلاعات مناسب، در زمان مناسب و برای فرد مناسب است (1). منظور از فرد مناسب، بیمار یا خانوادهی وی و یا تیم درمان است که نیاز به اطلاعات صحیح و مناسب راجع به یک بیماری خاص دارند. این فعالیت از دیرباز در جوامع مختلف انجام میشده است، اما نامهای متفاوتی برای آن به کار میرفته است؛ حتی گاهی هیچ نامی بر چنین فعالیتی ...
بیشتر
اطلاعدرمانی به معنای تجویز اطلاعات مناسب، در زمان مناسب و برای فرد مناسب است (1). منظور از فرد مناسب، بیمار یا خانوادهی وی و یا تیم درمان است که نیاز به اطلاعات صحیح و مناسب راجع به یک بیماری خاص دارند. این فعالیت از دیرباز در جوامع مختلف انجام میشده است، اما نامهای متفاوتی برای آن به کار میرفته است؛ حتی گاهی هیچ نامی بر چنین فعالیتی اطلاق نمیشده است. امروزه اصطلاح اطلاعدرمانی عامتر و در بر گیرندهی اصطلاحات دیگری چون کتابدرمانی، وبدرمانی، اینترنتدرمانی، مجازدرمانی و ... است.یکی از پیامدهای جوامع صنعتی کنونی، بروز بیماریهای مختلفی است که گریبانگیر اقشار مختلف مردم شده است. تعداد ناکافی کادر درمان و تجهیزات لازم برای کلیهی بیماران، هزینههای درمانی زیاد، ناآگاهی و ناآشنایی عموم مردم با بیماریهای مختلف و علایم و راههای پیشگیری از آنها، در برخی موارد عدم ارایهی اطلاعات شفاف به بیماران توسط کادر درمان، انجام ناصحیح دستورالعملهای پزشکی و پیرو آن ایجاد چرخهی معیوب در درمان، لزوم بسترسازی جهت ارتقای سطح سواد سلامت (توانایی کسب، پردازش و فهم اطلاعات پایهی سلامت به منظور استفاده در تصمیمگیریهای پزشکی و بهداشتی جهت ارتقای سلامت) افراد جامعه را محرز میسازد (2).عدم دسترسی سریع، ساده و به موقع افراد جامعه به متخصصان حوزهی سلامت و عدم دسترسی آنان به اطلاعات مناسب مربوط به بیماری و سلامت خود، بر لزوم ایجاد تمهیداتی برای جبران این کمبود در زمینهی اطلاعات سلامت مورد نیاز تأکید دارد. اگر بتوان اطلاعات لازم و مناسب را از طریق محملهای اطلاعاتی مختلف چاپی و الکترونیکی در اختیار بیمار و خانوادهی او قرار داد و تیم پزشکی را نیز تشویق به ارایهی اطلاعات کافی به آنان نمود، میتوان بسیاری از هزینههایی را که در حال حاضر دولت، مراکز درمانی و بیماران متحمل میشوند، به طور مؤثری کاهش داد. یکی از مهمترین راهکارها برای تحقق این هدف، وجود یک مرکز تحقیقات اطلاعدرمانی است که علاوه بر ایفای نقش مکمل در فرآیند درمان، به ارتقای سطح سواد سلامت افراد جامعه نیز یاری رساند (4-3). چنین مرکزی، یک مرکز درمانی با محوریت آموزش و پژوهش در درمان است که فواید، اهداف و وظایف متعددی دارد. در ادامه به فواید، اهداف و وظایف یک مرکز اطلاعدرمانی پرداخته میشود.
لیلا شهرزادی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390
چکیده
خالقی نرگس، سیامک مرضیه. آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی. ویراستار علمی جیران خوانساری. تهران: کتابدار: دانشگاه قم؛ 1389: 173ص.، شابک: 7- 47- 5489- 600- 987.
بیشتر
خالقی نرگس، سیامک مرضیه. آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی. ویراستار علمی جیران خوانساری. تهران: کتابدار: دانشگاه قم؛ 1389: 173ص.، شابک: 7- 47- 5489- 600- 987.
محمد حسین یارمحمدیان؛ مریم یعقوبی؛ جهانآرا ممیخانی؛ مریم انصاری؛ جهانگیر کریمیان؛ مصطفی کیانی؛ مجید شیرزادی؛ لیلا شهرزادی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: ارزشیابی عملکرد منابع انسانی نیاز به شاخصهای مناسب برای سنجش عملکرد دارد. در واقع تدوین شاخص، اساسیترین منبع اطلاعاتی برای هر گونه ارزشیابی میباشد. در واقع هدف این مقاله، تدوین شاخصهای منابع انسانی در بخش بهداشت و درمان به منظور تأمین اطلاعات کافی جهت ارزیابی مدیریت منابع انسانی در این بخش است که این کار با طراحی یک چارچوب ...
بیشتر
مقدمه: ارزشیابی عملکرد منابع انسانی نیاز به شاخصهای مناسب برای سنجش عملکرد دارد. در واقع تدوین شاخص، اساسیترین منبع اطلاعاتی برای هر گونه ارزشیابی میباشد. در واقع هدف این مقاله، تدوین شاخصهای منابع انسانی در بخش بهداشت و درمان به منظور تأمین اطلاعات کافی جهت ارزیابی مدیریت منابع انسانی در این بخش است که این کار با طراحی یک چارچوب مفهومی جهت تدوین و طبقهبندی شاخصها صورت گرفته است.روش بررسی: در تحقیق حاضر، با توجه به اهمیت موضوع و اهداف پژوهشی از روش توصیفی- کاربردی استفاده شده است. حوزهی مطالعه در این پژوهش، ادارهی نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اصفهان بود و زمان انجام آن 85-1384 بوده است. جهت بررسی روند پژوهش و به منظور عملی کردن مراحل مختلف علمی طرح، یک چارچوب مفهومی برای طرح تنظیم گردید و بر اساس آن شاخصها تدوین و اعتبارسنجی به روش گروههای بحث متمرکز صورت گرفت.یافتهها: شاخصهای طراحی شده در زمینهی مدیریت منابع انسانی، به 7 گروه که شامل درونداد، فرایند، برونداد، کارایی، اثربخشی، بهرهوری و پیامد طبقه بندی شدهاست؛ مجموع شاخصها در این طبقات 60 شاخص میباشد. نمرهی نهایی شاخص در ادارهی نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی 1042 بودهاست که 63 درصد از کل نمره را به خود اختصاص داده است.* این مقاله حاصل پروژهی مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با کد 35/4-83- ARS/HRMو طرح ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شماره 14121/4/12/پ میباشد.1. دانشیار، مدیریت برنامه ریزی آموزشی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.2. دانشجوی دکتری، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. (نویسندهی مسؤول)yaghoobbi997@gmail.com Email:3. مدرس، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی امیرکبیر، تهران، ایران.4. دانشجوی دکتری، فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.5. استادیار، تربیت بدنی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.6. کارشناس، مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.7. دانشجوی دکتری، مدیریت بیمارستان، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.8. کارشناس ارشد،کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.نتیجهگیری: به منظور نظارت و ارزشیابی فعالیتهای واحدهای منابع انسانی در سازمانها، شاخصها یکی از ابزارهای مهم و اساسی تلقی میشوند. از این رو طراحی شاخص، به عنوان یک سیستم اطلاعات ارزیابی منابع انسانی در سطوح مختلف سیستم بهداشتی و درمانی از مهمترین وظایف مدیران و کارشناسان این حوزهها میباشد.واژههای کلیدی: شاخصها؛ منابع انسانی؛ سازمان و مدیریت(بهداشت و درمان).
لیلا شهرزادی؛ شهین مجیری
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: سرعت تحولات در عرصهی فنآوری اطلاعات، حجم عظیم اطلاعات، تنوع محملهای اطلاعاتی و نیازهای اطلاعاتی روزافزون، همگامی کتابداران با این تحولات به منظور پاسخگویی سریع، صحیح و با کیفیت به نیازهای کاربران را میطلبد. برنامهریزی برای آموزش کتابداران در گرو انجام مطالعات دقیق نیازسنجی است و این پژوهش با هدف نیازسنجی دورههای ...
بیشتر
مقدمه: سرعت تحولات در عرصهی فنآوری اطلاعات، حجم عظیم اطلاعات، تنوع محملهای اطلاعاتی و نیازهای اطلاعاتی روزافزون، همگامی کتابداران با این تحولات به منظور پاسخگویی سریع، صحیح و با کیفیت به نیازهای کاربران را میطلبد. برنامهریزی برای آموزش کتابداران در گرو انجام مطالعات دقیق نیازسنجی است و این پژوهش با هدف نیازسنجی دورههای آموزش ضمن خدمت کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان انجام گرفته است.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی است و به شیوهی پیمایشی در سال 1387 انجام گرفته است. جامعهی پژوهش را کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان که به شیوهی سرشماری انتخاب شدند و تعداد آنها 180 نفر بود، تشکیل دادند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامهی محقق ساخته انجام شد و در نهایت تحلیل دادههای 142 پرسشنامهی عودت داده شده با نرمافزار SPSS صورت گرفت. روایی پرسشنامه با نظر خواهی از استادان و پایایی آن با محاسبهی Cronbach’s alpha 82/0 سنجیده شد.یافتهها: نتایج نشان داد بیشترین میزان نیاز در حوزهی آموزش ضمن خدمت عبارت از آشنایی با شیوههای جستجوی اطلاعات در اینترنت، اصول مهارتهای ارتباطی کتابداران و آشنایی با بانکهای اطلاعاتی و جستجو در آنها و روش تحقیق در کتابداری و اطلاع رسانی هستند.نتیجهگیری: میبایست اولویت ارایهی آموزشهای ضمن خدمت در کتابخانهها به موارد ذکر شده در یافتهها اختصاص یابد و این دورهها با محتوای آموزشی غنی، مدرسان متخصص و به طور مداوم در کتابخانهها اجرا شود و مورد ارزیابی قرار گیرد.واژههای کلیدی: کارآموزی ضمن خدمت؛ بررسی نیازها؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ کتابداران؛ نیازهای آموزشی.
محمدحسین یارمحمدیان؛ سوسن بهرامی؛ جهانگیر کریمیان؛ لیلا شهرزادی؛ علی محمد مصدق راد
دوره 2، شماره 2 ، مهر 1384
چکیده
یکی از شیوه های مدیریت منابع انسانی ، مدیریت عملکرد می باشد . این مدیریت با اتخاذ رویکردی سیستماتیک به تعیین اهداف استراتژیک ، تعیین شاخصها ، جمع آوری وتحلیل و گزارش دهی داده ها, بکارگیری آنها و در نهایت به بهبود عملکرد سازمان می انجامد . مدیریت عملکرد فرآیندی است که کارکنان و مدیران را از طریق کنش متقابل هدفهای اجرایی، معیار پاسخگویی ...
بیشتر
یکی از شیوه های مدیریت منابع انسانی ، مدیریت عملکرد می باشد . این مدیریت با اتخاذ رویکردی سیستماتیک به تعیین اهداف استراتژیک ، تعیین شاخصها ، جمع آوری وتحلیل و گزارش دهی داده ها, بکارگیری آنها و در نهایت به بهبود عملکرد سازمان می انجامد . مدیریت عملکرد فرآیندی است که کارکنان و مدیران را از طریق کنش متقابل هدفهای اجرایی، معیار پاسخگویی و کردارهای تکامل یابنده برای بهبود مهارتها و عملکرد آینده به تلاش فرا می خواند . امروزه مدلها و ابزارهای متنوعی در مدیریت عملکرد وجود دارد. از طرفی طراحی و استقرار برنامه مدیریت عملکرد نیز مستلزم پیروی از یک طرح و الگوی عملی مشخص است، به طوری که انتخاب و تدوین مدلها و ابزارهای مدیریت عملکرد می تواند باعث تسهیل و افزایش دقت و اعتبار این فرآیند گردد. از جمله می توان به مدلهای دفتر حسابرسی کانادا، سازمان بهداشت جهانی، مدل سرآمدی، مدل خطی درون داد و برونداد و. .. اشاره نمود. بدین لحاظ با درک و شناخت دقیق مدلها وابزارهای مدیریت عملکرد و چگونگی بکارگیری آنها می توان عملکرد یک سازمان را بهبود بخشید و بر کارآیی و اثربخشی آن افزود. دراین مقاله به بررسی و مقایسه این مدلها پرداخته شده است.
واژه های کلیدی:
سازمان و مدیریت (بهداشت و درمان) – مدیریت کارکنان – ارزشیابی عملکرد کارمندان