تحلیل وضعیت پژوهش‌های رشته غدد درون‌ریز و متابولیسم در ایران با استفاده از روش‌های متن‌کاوی

ام‌البنین اسدی قادیکلایی؛ نجلا حریری؛ مریم خادمی؛ فهیمه باب‌الحوائجی

دوره 18، شماره 4 ، آبان 1400، ، صفحه 160-165

https://doi.org/10.22122/him.v18i4.4384

چکیده
  هدف: با توجه به اهمیت و جایگاهی که حوزه غدد درون‌ریز در بخش سلامت دارد، تسهیل بازیابی اطلاعات در این حوزه می‌تواند بسیار مهم باشد. مطالعه حاضر با هدف مدل‌سازی موضوعی مقالات منتشر شده پژوهشگران ایرانی در حوزه غدد درون‌ریز و متابولیسم در پایگاه استنادی علوم انجام گرفت.روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی بود و با روش متن‌کاوی انجام ...  بیشتر

بررسی رفتار اطلاع‌یابی سلامت کاربران کتابخانه‌های عمومی شهر اصفهان

نسرین موسی‌رضائی؛ حسن اشرفی ریزی؛ لیلا شهرزادی

دوره 16، شماره 4 ، آبان 1398، ، صفحه 184-189

https://doi.org/10.22122/him.v16i4.3941

چکیده
  مقدمه: بررسی رفتار اطلاع‏یابی سلامت کاربران می‏تواند به کتابداران در ارایه خدمات مناسب کمک مؤثر نماید و کتابخانه‏های عمومی را در گرفتن تصمیمات و برنامه‏ریزی‏های کارامد یاری رساند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار اطلاع‏یابی سلامت کاربران کتابخانه‏های عمومی شهر اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی و جامعه آماری ...  بیشتر

حضور محققان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی علمی: مطالعه موردی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان

نرگس قربانی؛ مرجان مومنی؛ راهب قربانی؛ فهیمه باب‌الحوائجی

دوره 14، شماره 6 ، اسفند 1396، ، صفحه 260-266

https://doi.org/10.22122/him.v14i6.3466

چکیده
  مقدمه: شبکه‌های اجتماعی علمی با افزایش تعامل میان محققان، از طرفی باعث افزایش سرعت انتقال اطلاعات و از سوی دیگر، منجر به پویایی و شناسایی آن‌ها و تولیدات علمی‌شان می‌شود. با توجه به اهمیت حضور محققان در چنین شبکه‌هایی، هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین میزان حضور و استفاده اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان از این نوع شبکه‌ها ...  بیشتر

خدمات نوین کتابداران و اطلاع‌رسانان پزشکی در عرصه سلامت: مقاله مروری روایتی

حسن اشرفی ریزی؛ نیلوفر هدهدی نژاد؛ لیلا شهرزادی؛ محمدرضا سلیمانی

دوره 13، شماره 6 ، بهمن 1395، ، صفحه 438-444

چکیده
  دسترسی سریع کاربران به اطلاعات سلامت معتبر و روزامد و همچنین، قابلیت‌های کتابداران و اطلاعﺭﺳﺎنان پزشکی، حضور آن‌ها را در عرصه‌های مختلف سلامت ضروری ساخته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی نقش‌ها و خدمات نوین کتابداران و اطلاع‌رسانان پزشکی در عرصه سلامت بود. روش این پژوهش به صورت مروری روایتی بود. جستجو در سال‌های 1393 و 1395 ...  بیشتر

اثربخشی دوره‌های آموزشی ضمن خدمت کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

محمدرضا سلیمانی؛ لیلا شهرزادی

دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، ، صفحه 741-747

چکیده
  مقدمه: نفوذ فن‌آوری در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، نقش‌ها و نیازهای کتابداران را با چالش‌های زیادی مواجه نموده و امروزه بیش از هر زمان دیگری، آن‌ها را نیازمند آموزش‌های ضمن خدمت و سازگاری با تحولات جاری ساخته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان اثربخشی دوره‌های آموزش ضمن خدمت برگزار شده برای کتابداران شاغل در کتابخانه‌های ...  بیشتر

ویژگی‌های انگیزشی (روان‌شناختی) کارآفرینی کتابداران کتابخانه‌های پزشکی با تأکید بر مکتب انسانی مطالعه موردی: واحدهای پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی

محمدرضا اباذری؛ فهیمه باب‌الحوائجی؛ فاطمه نوشین‌فرد؛ زهرا اباذری

دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 326-333

چکیده
  مقدمه: با مطالعه و شناخت ویژگی‌های روان‌شناختی کارآفرینی کتابداران می‌توان به ارائه نوآوری‌هایی مطابق با نیازهای اطلاعاتی مراجعان و خدمات بهتر به آنان در سایه فعالیت‌های کارآفرینانه دست یافت. هدف پژوهش سنجش ویژگی‌های انگیزشی(روان‌شناختی)کارآفرینی کتابداران کتابخانه واحدهای پزشکی براساس ویژگی‌های روان‌شناختی مکتب انسانی ...  بیشتر

تحلیل هزینه- سودمندی: شاخصی برای ارزیابی اقتصادی کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی

لیلا شهرزادی؛ فهیمه باب الحوائجی؛ حسن اشرفی ریزی

دوره 10، شماره 2 ، تیر 1392

چکیده
  اطلاعات، عنصر حیاتی جوامع اطلاعاتی است که با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به عنوان کالایی با ارزش در تعاملات اقتصادی، نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند. کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی نیز به عنوان مراکز اصلی مبادله‌ی این کالای اقتصادی به منظور تداوم حیات در عصر اطلاعات، ملزم به انجام ارزیابی‌های مداوم اقتصادی در مورد خدمات اطلاعاتی ...  بیشتر

مرکز تحقیقات اطلاع‌درمانی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: چیستی و چرایی

فیروزه زارع فراشبندی؛ حسن اشرفی ریزی؛ لیلا شهرزادی؛ احمد پاپی

دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 445-447

چکیده
  اطلاع‌درمانی به معنای تجویز اطلاعات مناسب، در زمان مناسب و برای فرد مناسب است (1). منظور از فرد مناسب، بیمار یا خانواده‌ی وی و یا تیم درمان است که نیاز به اطلاعات صحیح و مناسب راجع به یک بیماری خاص دارند. این فعالیت از دیرباز در جوامع مختلف انجام می‌شده است، اما نام‌های متفاوتی برای آن به کار می‌رفته است؛ حتی گاهی هیچ نامی بر چنین فعالیتی ...  بیشتر

نقدی بر کتاب آموزش مهارت‌های سواد اطلاعاتی

لیلا شهرزادی

دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390

چکیده
  خالقی نرگس، سیامک مرضیه. آموزش مهارت‌های سواد اطلاعاتی. ویراستار علمی جیران خوانساری. تهران: کتابدار: دانشگاه قم؛ 1389: 173ص.، شابک: 7- 47- 5489- 600- 987.  بیشتر

تدوین شاخص، اساسی‌‌ترین منبع اطلاعاتی ارزیابی منابع انسانی در سیستم بهداشت و درمان

محمد حسین یارمحمدیان؛ مریم یعقوبی؛ جهان‌آرا ممی‌‌خانی؛ مریم انصاری؛ جهانگیر کریمیان؛ مصطفی کیانی؛ مجید شیرزادی؛ لیلا شهرزادی

دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389

چکیده
  مقدمه: ارزشیابی عملکرد منابع انسانی نیاز به شاخص‌های مناسب برای سنجش عملکرد دارد. در واقع تدوین شاخص، اساسی‌ترین منبع اطلاعاتی برای هر گونه ارزشیابی می‌باشد. در واقع هدف این مقاله، تدوین شاخص‌های منابع انسانی در بخش بهداشت و درمان به منظور تأمین اطلاعات کافی جهت ارزیابی مدیریت منابع انسانی در این بخش است که این کار با طراحی یک چارچوب ...  بیشتر

نیازسنجی دوره‌های آموزش ضمن خدمت کتابداران کتابخانه‌های دولتی دانشگاه شهر اصفهان

لیلا شهرزادی؛ شهین مجیری

دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389

چکیده
  مقدمه: سرعت تحولات در عرصه‌ی فن‌آوری اطلاعات، حجم عظیم اطلاعات، تنوع محمل‌های اطلاعاتی و نیازهای اطلاعاتی روزافزون، همگامی کتابداران با این تحولات به منظور پاسخ‌گویی سریع، صحیح و با کیفیت به نیازهای کاربران را می‌طلبد. برنامه‌ریزی برای آموزش کتابداران در گرو انجام مطالعات دقیق نیازسنجی است و این پژوهش با هدف نیازسنجی دوره‌های ...  بیشتر

مقایسه ی چهار مدل مدیریت عملکرد در سیستم بهداشت ودرمان

محمدحسین یارمحمدیان؛ سوسن بهرامی؛ جهانگیر کریمیان؛ لیلا شهرزادی؛ علی محمد مصدق راد

دوره 2، شماره 2 ، مهر 1384

چکیده
  یکی از شیوه های مدیریت منابع انسانی ، مدیریت عملکرد می باشد . این مدیریت با اتخاذ رویکردی سیستماتیک به تعیین اهداف استراتژیک ، تعیین شاخصها ، جمع آوری وتحلیل و گزارش دهی داده ها, بکارگیری آنها و در نهایت به بهبود عملکرد سازمان می انجامد . مدیریت عملکرد فرآیندی است که کارکنان و مدیران را از طریق کنش متقابل هدفهای اجرایی، معیار پاسخگویی ...  بیشتر