عبدالرضا نوروزی چاکلی؛ رقیه قضاوی؛ حمزه علی نورمحمدی
دوره 12، شماره 4 ، آبان 1394، ، صفحه 445-456
چکیده
مقدمه: با در نظر گرفتن تفاوتهای موجود درعملکرد پژوهشی بین رشتههای علوم پزشکی با سایر رشتهها از ابعاد مختلف تولید علم و اشاعه علم مشخص میشود که نمیتوان مولفههای این حوزهها و رشتههای مربوط به آن را بدون تعدیل کردن و نرمالسازی بهکار برد. لذا با توجه به نبود راهکار عملیاتی مشخص در این امر، این پژوهش بر این است تا به نرمالسازی ...
بیشتر
مقدمه: با در نظر گرفتن تفاوتهای موجود درعملکرد پژوهشی بین رشتههای علوم پزشکی با سایر رشتهها از ابعاد مختلف تولید علم و اشاعه علم مشخص میشود که نمیتوان مولفههای این حوزهها و رشتههای مربوط به آن را بدون تعدیل کردن و نرمالسازی بهکار برد. لذا با توجه به نبود راهکار عملیاتی مشخص در این امر، این پژوهش بر این است تا به نرمالسازی و ارزشگذاری شاخصهای ارزیابی عملکرد پژوهشی در حوزهی پزشکی نسبت به سایر علوم بپردازد و نهایتاً ارزش ها یا اوزان ایجاد شده را اعتبارسنجی کند.مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات علمسنجی است، که با توجه به اهداف پژوهش از روشهای تحلیل محتوا، تکنیک ارزیابانه و توصیفی استفاده شده است. نمونهی پژوهش شامل 107 نفر از پژوهشگران عضو هیأت علمی در رشتههای مطرح در نقشهی جامع علمی کشور در حوزههای علوم پزشکی (34 نفر)، علوم انسانی و اجتماعی (19 نفر)، علوم فنی و مهندسی (23 نفر) و علوم پایه (30 نفر) بودند. عملکرد پژوهشی کامل نمونهی تحقیق، استخراج و پس از سازماندهی مورد تحلیل قرار گرفت. ماتریسهای دو به دو از تقسیم وزن بدست آمده برای هر مورد بر وزن دیگری محاسبه شد و براساس آن جداول ترسیم گردید. همچنین نتایج حاصل از کل محاسبات از سوی پژوهشگران مورد بررسی حوزهی پزشکی مورد اعتبارسنجی قرار گرفت.یافتهها: طبق یافتهها در علوم پزشکی مقالات خارجی با 58.174% غالب ترین نوع تولیدات علمی در این حوزه است. این حوزه در تولید مقالات خارجی، مقالات داخلی و طرحهای تحقیقاتی در بین سایر حوزهها جایگاه اول را دارد. با توجه به مقادیر و نسبتهای هر یک از تولیدات، وزن هر یک از قالبهای علمی در هر حوزه در مجموعه بهدست آمد که با تقسیم اوزان حاصل شده، نسبت تولیدات حوزهی پزشکی در مقابل سایر حوزهها و سایر تولیدات همان حوزه ایجاد شد. با اعتبارسنجی نتایج حاصل شده به وسیلهی جامعهی مورد بررسی، برای کل شاخصهای مورد بررسی، سهم شاخصهای استنادی در هر حوزه در مقایسه با سایر حوزههای علمی، اعتبار در حد زیاد ارزیابی شد.نتیجهگیری: به منظور مقایسه پذیر ساختن مولفههای تولید علم حوزه پزشکی با سایر حوزهها نیاز به شاخصها و ابزارهای علمسنجی و کتابسنجی نرمالشده و تعدیل شده وجود دارد و همانطور که بررسیها نشان داد، تاکنون به جز روشهایی چون نرمالسازی شاخصهای موجود و یا پیشنهاد ایجاد پایگاهی با پوشش کامل از انواع منابع و به همه زبانها و از این قبیل که راهکارهایی پرهزینه و یا بعضاً ناکارآمد به لحاظ حل کامل مسأله هستند، هنوز راهکاری عملیاتی ایجاد نشده است. لذا با بکارگیری شاخصها و مقادیر ایجاد شده در این پژوهش میتوان به مقادیر قابل اعتماد که مبنای ارزشیابی صحیح و سیاستگذاری دقیق باشد، دست یافت.
سیما شفیعی,؛ رسول نوری؛ علیرضا رحیمی؛ پریسا شفیعی؛ رقیه قضاوی
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-11
چکیده
مقدمه: نرمافزار کتابخانه، برنامهای رایانهای برای ذخیره، پردازش و بازیابی اطلاعات در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی است. محیط رابط در نرمافزار کتابخانهای بخشی از نرمافزار است که تعامل کاربر با نرمافزار را برقرار میسازد و انتقال اطلاعات کاربر به نظام و بالعکس توسط آن صورت میگیرد. هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی ...
بیشتر
مقدمه: نرمافزار کتابخانه، برنامهای رایانهای برای ذخیره، پردازش و بازیابی اطلاعات در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی است. محیط رابط در نرمافزار کتابخانهای بخشی از نرمافزار است که تعامل کاربر با نرمافزار را برقرار میسازد و انتقال اطلاعات کاربر به نظام و بالعکس توسط آن صورت میگیرد. هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به ویژگیهای محیط رابط نرمافزار پارس آذرخش در سال 1388 بود.
روش بررسی: این مطالعه از دستهی مطالعات توصیفی- مقطعی بود که در سال 1388 انجام شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساخته متشکل از 51 سؤال استفاده شد و جامعهی این پژوهش، کتابداران کتابخانههای دانشکدهای و کتابخانهی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (50 نفر) بودند که به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. روایی ابزار به وسیلهی کارشناسان و متخصصین موضوعی و پایایی آن با استفاده از آزمون Cronbach's alpha (با مقدار 81/0) تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، روشهای آماری توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد) و نیز آزمون همبستگی Spearman مورد استفاده قرارگرفت.
یافتهها: از دیدگاه کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بین متغیرهای مختلف رابط کاربر نرمافزار پارس آذرخش، متغیر یادگیری چگونگی کار با نرمافزار بیشترین نمره (56/3 از حداکثر 5) را به خود اختصاص داد و پس از آن متغیرهای صفحهی نمایش اطلاعات (40/3)، واژگان و پیامهای نرمافزار (3) قرار گرفتند. همچنین نمرهی کسب شده در مورد راهنمای نرمافزار (6/2) و سایر امکانات و قابلیتهای آن کمتر از حد متوسط (96/2) بود. در مجموع نمرهی کسب شده در مورد تعامل با رابط کاربری نرمافزار پارس آذرخش در حد متوسط (20/3) به دست آمد. بین دیدگاه کتابداران در مورد رابط کاربری نرمافزار پارس آذرخش و سواد رایانهای کتابداران، هیچ ارتباط معنیداری وجود نداشت. همچنین تنها بین وضعیت واژگان و پیامهای نرمافزار و سواد کتابخانهای کتابداران، رابطهی معنیدار وجود داشت و بین سایر ویژگیهای رابط کاربری و سواد کتابخانهای کتابداران هیچ ارتباط معنیداری مشاهده نگردید.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد، دیدگاه کتابداران شرکت کننده در این پژوهش در مورد ویژگیهای نرمافزار پارس آذرخش در حد متوسطی بود. در میان متغیرهای مورد بررسی، متغیرهای چگونگی کار با نرمافزار، صفحهی نمایش اطلاعات و واژگان و پیامهای نرمافزار در وضعیت بهتری قرار داشتند، این در حالی است که متغیرهای راهنما و سایر امکانات و قابلیتهای نرمافزار به بازنگری و ارتقای بیشتری نیاز دارند.