حسن جعفری؛ محمد رضا ملکی؛ حسین صفری؛ رحیم خدایاری زرنق
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1017-1024
چکیده
مقدمه: امروزه نوع جدیدی از مفهوم رهبری مطرح است که بر ارایهی خدمت به دیگران، دیدگاه کلی نسبت به کار، توسعهی فردی و تصمیمگیری مشترک تأکید دارد که تحت عنوان «رهبری معنوی» نامیده میشود. نهضت رهبری معنوی شامل مدلهای خدمتگزاری رهبری، مشارکت دادن کارکنان و توانمندسازی آنان میباشد که بر اساس فلسفهی رهبری خدمتگزار بنا ...
بیشتر
مقدمه: امروزه نوع جدیدی از مفهوم رهبری مطرح است که بر ارایهی خدمت به دیگران، دیدگاه کلی نسبت به کار، توسعهی فردی و تصمیمگیری مشترک تأکید دارد که تحت عنوان «رهبری معنوی» نامیده میشود. نهضت رهبری معنوی شامل مدلهای خدمتگزاری رهبری، مشارکت دادن کارکنان و توانمندسازی آنان میباشد که بر اساس فلسفهی رهبری خدمتگزار بنا نهاده شده است. هدف این پژوهش، شناسایی رابطهی رهبری معنوی و ابعاد آن با کیفیت زندگی کاری کارکنان در بیمارستان آموزشی- درمانی شهید هاشمینژاد شهر تهران بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نظر نتایج کاربردی بود که به صورت مقطعی در سال 1388 انجام گرفت. نمونهی پژوهش شامل 111 نفر از پرسنل شاغل در بیمارستان شهید هاشمینژاد بود. دادهها با استفاده از پرسشنامهی رهبری معنوی Fry و نیز پرسشنامهی کیفیت زندگی کاری Casio جمعآوری و به وسیلهی نرمافزار SPSS و آزمون Spearman تحلیل شد.
یافتهها: بین رهبری معنوی و هفت بعد آن (چشمانداز سازمانی، عشق به نوع دوستی، ایمان به کار، معنیداری در کار، عضویت در سازمان، تعهد سازمانی و بازخورد عملکرد) با کیفیت زندگی کاری کارکنان در مرکز آموزشی درمانی هاشمینژاد رابطهی معنیدار و مثبت وجود داشت (001/0 > P).
نتیجهگیری: رهبری معنوی با فراهم نمودن زمینههای مساعد و حمایت کننده برای کارکنان، شرایطی را فراهم میسازد تا با تلاش در جهت تحقق اهداف سازمان، نیازها و اهداف خود را برآورده کنند و تواناییهای بالقوهی خود را آشکار سازند.
محمد حسین یارمحمدیان؛ راحله سموعی؛ رحیم خدایاری زرنق؛ علی ایوبیان؛ حسین باقریان محمود آبادی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1122-1128
چکیده
مقدمه: چابکی به معنای توانایی پاسخگویی و واکنش سریع و موفقیتآمیز به تغییرات محیطی و عامل مهمی برای اثربخشی بیمارستان است. چابکی یک بیمارستان نشان دهندهی پاسخگویی بیمارستان در هنگام مواجهه با تغییرات داخلی و خارجی است و اگر بیمارستانها به صورت چابک طراحی شوند، توانایی رقابت با سایر بیمارستانها و ارایهی خدمات مناسب به بیماران ...
بیشتر
مقدمه: چابکی به معنای توانایی پاسخگویی و واکنش سریع و موفقیتآمیز به تغییرات محیطی و عامل مهمی برای اثربخشی بیمارستان است. چابکی یک بیمارستان نشان دهندهی پاسخگویی بیمارستان در هنگام مواجهه با تغییرات داخلی و خارجی است و اگر بیمارستانها به صورت چابک طراحی شوند، توانایی رقابت با سایر بیمارستانها و ارایهی خدمات مناسب به بیماران را دارند. این مطالعه، با هدف تعیین و مقایسهی چابکی سازمانی بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر اصفهان در سال 1388 انجام گرفت.
روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی بود که در سال 1388 صورت پذیرفت. جامعهی پژوهش شامل رؤسای بخشهای اداری و مالی، بخشهای درمانی، پاراکلینیک و سرپرستاران بیمارستانهای خورشید، چمران، خانواده و سینا بود. با استفاده از فرمول کوکران 130 نفر از این چهار بیمارستان به عنوان نمونههای پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی چابکی با 42 سؤال در مقیاس لیکرت بود. حداکثر امتیاز قابل حصول 168 و حداقل صفر بود. روایی آن بر اساس نظر استادان و صاحبنظران تأیید و پایایی پرسشنامه نیز به روش Cronbach's alpha 96/0 محاسبه گردید. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار 16SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین چابکی در بیمارستانهای دولتی 7/103 و در بیمارستانهای خصوصی 9/113 به دست آمد. بین میانگین چابکی بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان تفاوت معنیداری وجود داشت (0001/0 P <)؛ ولی بین میانگین چابکی بیمارستانهای دولتی و خصوصی تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/0 P >).
نتیجهگیری: چابکی بیمارستانهای مورد مطالعه اعم از خصوصی و دولتی متوسط رو به بالا است. به منظور ارتقای چابکی بیمارستانها، استفاده از استراتژیها و راهکارهایی چون استقرار ساختار سازمانی منعطف، برونسپاری تأمین و خدمات، توسعهی حرفهای کارکنان و آمادگی برای مواجهه با تغییرات محیطی لازم است.