مهناز عابدی؛ حسن اشرفی ریزی؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ رسول نوری؛ اکبر حسن زاده
دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، ، صفحه 593-606
چکیده
مقدمه: رفتار اطلاعیابی از مهمترین موضوعهای مورد توجه پژوهشگران، برای شناسایی نیازهای واقعی و مشکلات استفادهکنندگان در بازیابی و استفاده از اطلاعات است و در این میان پیامد نگاه فرایندی به جستوجوی اطلاعات، بازنگری در نحوه و نوع خدمات اطلاعاتی است که میتوان به مراجعهگنندگان ارائه کرد. هدف این پژوهش مقایسه رفتار ...
بیشتر
مقدمه: رفتار اطلاعیابی از مهمترین موضوعهای مورد توجه پژوهشگران، برای شناسایی نیازهای واقعی و مشکلات استفادهکنندگان در بازیابی و استفاده از اطلاعات است و در این میان پیامد نگاه فرایندی به جستوجوی اطلاعات، بازنگری در نحوه و نوع خدمات اطلاعاتی است که میتوان به مراجعهگنندگان ارائه کرد. هدف این پژوهش مقایسه رفتار اطلاعیابی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان در تدوین پایاننامه بر اساس الگوی فرایند جستوجوی اطلاعات Kuhlthau در سال 1391 خورشیدی و در محیط کتابخانهای و الکترونیکی بوده است. روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه نارمنجی است که بر اساس پرسشنامه «کراکر» با عنوان «پرسشنامه فرایند پژوهش» بومیسازی شده است. روایی ابزار توسط متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی تأیید و نارمنجی(1389) میزان Cronbach's alpha را جهت پایایی پرسشنامه، برای جنبههای شناختی (اندیشهها) 78درصد و برای جنبههای عاطفی 87درصد ذکر نموده است (6). جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد در حال تحصیل ورودی سال 1390 تا 1388 خورشیدی ، دانشگاه علومپزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 196 نفر تعیین شده و نمونهگیری به صورت تصادفی طبقهای انجام گرفت. نوع آمار، توصیفی (میانگین و توزیع فراوانی) و استنباطی (آزمون تی مستقل و همبستگی پیرسون) و نرمافزار مورد استفاده SPSS20 بوده است. یافتهها: دانشجویان دو دانشگاه مورد بررسی، مراحل الگوی Kuhlthau را با تفاوتهای عمدهای طی کردهاند؛ بهطوریکه فقط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در یک یا چند مرحله از ترتیب مراحل این الگو تبعیت کرده است. در حیطه احساسات، در مراحل اول (شروع) و ششم (ارائه) تفاوت معناداری بین دانشجویان دو دانشگاه مشاهده شد. تفاوت در حیطه کنشها (مجموع مراحل) بین دو دانشگاه معنادار بود. بررسی رابطه جنسیت با مراحل الگوی Kuhlthau نشان داد که تنها بین مرحله چهارم (خاص کردن موضوع) و نمره کل حیطه احساسات بین دو جنس اختلاف معناداری وجود دارد. همچنین بین مرحله سوم (بررسی اطلاعات) حیطه احساسات با سن دانشجویان رابطه معکوس و معناداری مشاهده شد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که دانشجویان دانشگاه اصفهان در تدوین پایاننامه مطابق با مراحل الگوی Kuhlthau عمل نکردهاند و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز تنها از یک پنجم ترتیب آن پیروی کردهاند. در برخی مراحل حیطه احساسات و حیطه کنشها بین رفتار اطلاعیابی دانشجویان دو دانشگاه تفاوت معناداری وجود دارد. بین مرحله چهارم (خاص کردن موضوع) حیطه احساسات الگوی Kuhlthau با جنسیت رابطه معناداری وجود دارد بهنحویکه مردان اطمینان بیشتری در فرایند جستوجوی اطلاعات از خود نشان میدهند. همچنین بین احساسات مرحله سوم (بررسی اطلاعات) با سن رابطه معکوس و معناداری وجود دارد بهطوریکه با افزایش سن دانشجویان تردید کمتری در فرایند جستوجوی اطلاعات از خود نشان میدهند. واژههای کلیدی: رفتار اطلاعیابی؛ دانشجویان؛ پایاننامه های دانشگاهی؛ دانشگاهها.
سید محمد احسان فرح آباد؛ مرضیه فتاحی؛ مهرزاد آرتنگ؛ اکبر حسن زاده
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 997-1005
چکیده
مقدمه: سازماندهی و نگهداری نظام سازمانی یکی از مهمترین وظایف و مسؤولیتهای مدیریت سازمان محسوب میشود. در واقع مدیران، مسؤول میزان و نوع تعهد کارکنان نسبت به ارزشهای رسمی میباشند. چرا که نیروی انسانی متعهد و وفادار به سازمان میتواند تأثیر چشمگیری بر خدمت ارایه شده در سازمانهای سلامت بگذارد. هدف از این پژوهش، شناسایی میانگین ...
بیشتر
مقدمه: سازماندهی و نگهداری نظام سازمانی یکی از مهمترین وظایف و مسؤولیتهای مدیریت سازمان محسوب میشود. در واقع مدیران، مسؤول میزان و نوع تعهد کارکنان نسبت به ارزشهای رسمی میباشند. چرا که نیروی انسانی متعهد و وفادار به سازمان میتواند تأثیر چشمگیری بر خدمت ارایه شده در سازمانهای سلامت بگذارد. هدف از این پژوهش، شناسایی میانگین ابعاد سهگانهی تعهد سازمانی (مشتمل بر عاطفی، مستمر و هنجاری) در کارکنان مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان بوده است.
روش بررسی: این مطالعه تحلیلی- مقطعی و در سال 1390 صورت پذیرفت و جامعهی آماری پژوهش، کارکنان حوزهی مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان بود. تعداد نمونه 128 نفر و روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای با پایایی و روایی تأیید شده در مطالعات قبلی میباشد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و به کارگیری آزمونهای آماری Spearman و آنالیز واریانس تحلیل گردیدهاند.
یافتهها: امتیاز تعهد سازمانی، 79/59 به دست آمد. در میان ابعاد سهگانهی تعهد سازمانی، بعد تعهد عاطفی با کسب 2/69 امتیاز در اولویت اول و تعهد تکلیفی با 4/56 امتیاز و تعهد مستمر با 6/50 امتیاز در ردههای بعدی قرار گرفتند (حداکثر امتیاز 100 بود).
نتیجهگیری: ضروری است تا مدیران سازمان با توجه به نقش کارکنان شاغل در مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی در تضمین سلامت مردم و نجات جان آنها در مواقع بروز حوادث و سوانح تمرکز بیشتری در زمینهی ارزشهای سازمانی و بعد تعهد مستمر کارکنان نموده و با اقداماتی نظیر بالا بردن امنیت شغلی، ایجاد تغییرات مثبت در فرهنگ سازمانی، ارایهی آموزشهای مناسب و توجیهی قبل از استخدام و اجرای برنامههای تشویقی در افزایش تعهد سازمانی کارکنان خود تلاش نمایند.
محمدرضا هاشمیان؛ محمدجواد آلمختار؛ اکبر حسن زاده
دوره 9، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391
چکیده
مقدمه: اندازهگیری کیفیت خدمات در کتابخانههای دانشگاهی دارای اهمیت ویژهای است. در سالهای اخیر تحقیقات زیادی با استفاده از ابزارهایی مانند Libqual در زمینهی اندازهگیری کیفیت خدمات کتابخانهها انجام شده است. هدف از مطالعهی حاضر، ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از مدل تحلیل ...
بیشتر
مقدمه: اندازهگیری کیفیت خدمات در کتابخانههای دانشگاهی دارای اهمیت ویژهای است. در سالهای اخیر تحقیقات زیادی با استفاده از ابزارهایی مانند Libqual در زمینهی اندازهگیری کیفیت خدمات کتابخانهها انجام شده است. هدف از مطالعهی حاضر، ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از مدل تحلیل شکاف Libqual بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و جامعهی پژوهش، کلیهی کاربران کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1389 بودند که تعداد 368 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهی استاندارد Libqual جمعآوری شد که روایی و پایایی این پرسشنامه در پژوهشهای مختلف داخلی کشور تأیید شده است. پرسشنامه دارای 22 سؤال بود و پاسخ دهندگان نظرات خود را به هر یک از سؤالات در سه سطح حداقل انتظارات، حداکثر انتظارات و سطح دریافت در مقیاسی از 1 تا 9 درجهبندی کردند. پس از توزیع، تعداد 354 پرسشنامه تکمیل و بازگردانده شد و برای تحلیل شکاف خدمات از آزمون t استفاده گردید. در نهایت، دادهها با ورود به نرمافزار SPSS و Excel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد، شکاف کفایت و برتری در همهی ابعاد Libqual منفی بود و میانگین سطح دریافت خدمات کتابخانهای نیز در کلیهی ابعاد Libqual هم از حداقل انتظارات و هم از حداکثر انتظارات به طور معنیداری کمتر بود (001/0 > P). نتیجهگیری: توجه به کلیهی ابعاد Libqual، ارزیابی مستمر کیفیت خدمات و آموزش کاربران از نکات قابل توجه است. واژههای کلیدی: ارزیابی؛ مدل تحلیل شکاف؛ کتابخانهها.
اسداله شمس؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ اکبر حسن زاده؛ هادی حیاتی آب باریک
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1086-1096
چکیده
مقدمه: با وجود رقابت شدیدی که بر اقتصاد امروز جهان حاکم است، ارایهی خدمات بیشتر به مشتریها و ارتقای کیفیت، دیگر یک ارزش افزوده قلمداد نمیشود؛ بلکه ضرورتی انکار نشدنی است. در این راستا، آموزش عالی و توجه به مشتری مداری به خصوص دانشجو محوری، رکن اصلی در پیشرفت و توسعهی همه جانبهی هر کشور میباشد. از اینرو، هدف از این پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: با وجود رقابت شدیدی که بر اقتصاد امروز جهان حاکم است، ارایهی خدمات بیشتر به مشتریها و ارتقای کیفیت، دیگر یک ارزش افزوده قلمداد نمیشود؛ بلکه ضرورتی انکار نشدنی است. در این راستا، آموزش عالی و توجه به مشتری مداری به خصوص دانشجو محوری، رکن اصلی در پیشرفت و توسعهی همه جانبهی هر کشور میباشد. از اینرو، هدف از این پژوهش تعیین میزان نمرهی معیارهای مشتری مداری بر اساس دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.
روش بررسی: این پژوهش تحلیلی از نوع مقطعی در سال 1390 بود. جامعهی پژوهش کلیهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در 7 دانشکده بودند. حجم نمونه با توجه به فرمولهای آماری 384 نفر بوده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهی محقق ساختهای بودکه به بررسی چهار معیار تعریف شده برای مشتری مداری (دانشجو محوری) پرداخت و شامل مشتری مداری از سوی مدیریت دانشگاه، اعضای هیأت علمی، گروههای تحصیلی و فرایندهای آموزشی بود. پایایی و روایی پرسشنامه سنجیده شد و در نهایت با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و روشهای آماری t مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه، دادههایی که بر اساس طیف لیکرت بودند، تحلیل گردیدند.
یافتهها: نمرهی معیار گروههای تحصیلی بیشتر از سایر معیارها بود (45/53) و معیارهای هیأت علمی (27/50) و فرایندهای آموزشی (12/46) به ترتیب دارای بیشترین میزان مشتری مداری بودهاند و معیار مدیریت دانشکدهها کمترین تأثیر (56/40) را در ارتقای مشتری مداری دانشجویان نسبت به سایر معیارها داشته است. جنسیت و مقطع تحصیلی دانشجویان با اکثر معیارهای مشتری مداری ارتباط معنیدار آماری داشت و در همهی آنها در زنان و مقطع کارشناسی ارشد بیشترین میزان مشتری مداری مشاهده شد.
نتیجهگیری: حیطهی مشتری مداری هم در ابعاد مختلف و هم در دانشگاههای علوم پزشکی با سایر دانشگاهها میتواند تفاوت داشته باشد؛ زیرا که باید به جنسیت دانشجویان به عنوان یک عامل اثرگذار در کیفیت ارایهی خدمات بهداشتی و درمانی توجه کرد و برای ارتقای مشتری مداری، بازبینی فرایندهای آموزشی مبتنی بر دانشجو و توجه مدیریت دانشگاهی به دانشجویان دارای اهمیت به سزایی است.