علی کاظمی؛ علی اسدی؛ جواد خزائی پول
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، ، صفحه 347-355
چکیده
مقدمه: قیمت منصفانه ادراک شده بیماران از خدمات درمانی ارائه شده یکی از عناصر مهم بازاریابی در بیمارستان ها و سازمان های ارایه دهندهی خدمات درمانی هستند که جهت استقرار نظام عادلانه پرداخت، داشتن عملکرد بهتر در بازار سلامت، درآمد پایدار و افزایش عملکرد این مراکز ضروری می باشد. هدف از این پژوهش تعیین تأثیر قیمت منصفانه ادراک شده از ...
بیشتر
مقدمه: قیمت منصفانه ادراک شده بیماران از خدمات درمانی ارائه شده یکی از عناصر مهم بازاریابی در بیمارستان ها و سازمان های ارایه دهندهی خدمات درمانی هستند که جهت استقرار نظام عادلانه پرداخت، داشتن عملکرد بهتر در بازار سلامت، درآمد پایدار و افزایش عملکرد این مراکز ضروری می باشد. هدف از این پژوهش تعیین تأثیر قیمت منصفانه ادراک شده از طریق وفاداری و رضایت بر پذیرش قیمت خدمات درمانی ارائه شده در مراکز درمانی خصوصی شهر اصفهان بوده است.روش بررسی: این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل بیماران (مشتریان) مراکز درمانی خصوصی در شهر اصفهان در سال 1392 خورشیدی بود که پرسشنامه ها میان345 نفر از این مشتریان به صورت تصادفی توزیع شد. ابزار جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه استاندارد بود که روایی آن بر اساس نظر خبرگان و پایایی ابزار بر اساس Cronbach’s alphaمورد تایید قرار گرفت. روش جمع آوری داده ها تصادفی طبقهای و نوع تحلیل یافته ها بر اساس مقدار بحرانی و شاخص های برازش بود. همچنین داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 18 و AMOS 20 مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش از تاثیر قیمت منصفانه ادراک شده بر رضایت (48/0=β) و وفاداری مشتری(34/0=β) حمایت می کند.همچنین تجزیه و تحلیل داده نشان داد که رضایت(39/0=β) و وفاداری مشتری (42/0=β) دو مؤلفه پیش بینی کننده برای پذیرش قیمت می باشند.نتیجه گیری: با توجه به تاثیر قیمت منصفانه ادراک شده بر رضایت ، وفاداری و پذیرش قیمت خدمات درمانی ارائه شده توسط مراکز، توصیه میشود که مدیریت این مراکز توجه لازم و همه جانبه به قیمت خدمات درمانی ارائه شده داشته باشند و تاحد امکان با ارائه راهکارهای بازاریابی احساس پذیرش قیمت را برای بیماران از طریق رضایت و وفاداری فراهم آورند.
مهسا قندهاری؛ جواد خزائی پول؛ امید بهارستان
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 941-954
چکیده
مقدمه: یکی از معیارهای ارزشیابی که در بیمارستانها، مؤسسات درمانی و مطبهای دندانپزشکی در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است، ارزشیابی براساس کیفیت خدمات میباشد. هدف از این مطالعه تحلیل و اولویتبندی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات دندانپزشکیها از دیدگاه مشتریان بوده است. روش بررسی: روش این پژوهش از نوع تحلیلی و مبتنی بر ابزارهای ...
بیشتر
مقدمه: یکی از معیارهای ارزشیابی که در بیمارستانها، مؤسسات درمانی و مطبهای دندانپزشکی در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است، ارزشیابی براساس کیفیت خدمات میباشد. هدف از این مطالعه تحلیل و اولویتبندی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات دندانپزشکیها از دیدگاه مشتریان بوده است. روش بررسی: روش این پژوهش از نوع تحلیلی و مبتنی بر ابزارهای تلفیقی Kano و فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی میباشد. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی مشتریان دندانپزشکیهای شهر اصفهان در سال 1391 بودند. بدین منظور تعداد 490 نفر از مشتریان بهصورت تصادفی- طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامهی کانو و فرایند تحلیل سلسله مراتبی بود. تجزیه و تحلیل دادهها مبتنی بر روشهای فازی و با استفاده از نرمافزار SPSS و Excel انجام شده است. یافتهها: تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از مدل کانو نشان میدهد که معیارهای صلاحیت حرفهای، روش و رفتار دندانپزشک، کنترل و رفع درد جزو معیارهای الزامی و معیارهای زمان صرف شده برای درمان، محیط و جو، موقعیت سهلالوصول، انتظار برای درمان، وقتشناسی و حقالزحمه برای خدمات جزو معیارهای تک بعدی و در نهایت معیارهای شهرت دندانپزشک، مسیر و طرحبندی کلینیک و تسهیلات پارکینگ جزو معیارهای جذاب شناسایی شدند. همچنین یافتههای پژوهش با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی بیانگر این است که از دیدگاه مشتریان خدمات دندانپزشکی به ترتیب ابعاد الزامی (با مقدار 4641/0)، تک بعدی (با مقدار 3346/0) و جذاب (با مقدار 2013/0) از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردارند. نتیجهگیری: مدیران و مسؤولین مراکز خدمات دندانپزشکی، با استفاده از ابزارهای تلفیقی کانو و فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی قادر خواهند بود که عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات دندانپزشکی را شناخته و به برنامهریزی جهت تقویت و اصلاح ضعفها در این بخش بپردازند. واژههای کلیدی: کیفیت مراقبتهای بهداشتی؛ دندانپزشکی؛الگوی کانو؛ فرایند تحلیل سلسله مراتبی
علی صنایعی؛ جواد خزائی پول؛ سجاد جعفری؛ هادی بالوئی جام خانه
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، ، صفحه 571-580
چکیده
مقدمه: لازمه پیادهسازی فنآوری پزشکی از راه دور برای ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی پذیرش آن است. هدف کلی مطالعه حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش پزشکی از راه دور با بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات بود. روش بررسی: روش این پژوهش تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات آن، ترکیبی از پرسشنامهی مدل پذیرش فنآوری و تئوری رفتار برنامهریزی ...
بیشتر
مقدمه: لازمه پیادهسازی فنآوری پزشکی از راه دور برای ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی پذیرش آن است. هدف کلی مطالعه حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش پزشکی از راه دور با بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات بود. روش بررسی: روش این پژوهش تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات آن، ترکیبی از پرسشنامهی مدل پذیرش فنآوری و تئوری رفتار برنامهریزی شده بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر پزشکان بیمارستانهای شهر اصفهان در دورهی زمانی اردیبهشت و تیر 1391 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده، 125 نفر از آنان به عنوان نمونهی پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. جهت سنجش روایی و پایایی مدل از روش مدلیابی معادلات ساختاری و آلفای کرونباخ استفاده شد و براساس نتایج تحلیل مسیر ارتباط متغیرهای این پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS19 و AMOS20 انجام شد. یافتهها: سودمندی درک شده (54/0=β) و سهولت درک شده (43/0=β) بر نگرش نسبت به استفاده از پزشکی از راه دور تأثیرگذار بودند. یافتههای پژوهش همچنین حاکی از تأثیر مثبت سودمندی درک شده (61/0=β) و کنترل رفتاری درک شده (39/0=β) بر تمایل افراد نسبت به این نوع فنآوری بود، درحالی که هنجارهای ذهنی (18/0=β) بر تمایلات رفتاری مورد تأیید قرار نگرفت. نتیجهگیری: نتایج بدست آمده حاکی از این است که مدل پذیرش فنآوری و تئوری رفتار برنامهریزی شده میتواند نیت افراد را در بهکارگیری فنآوری پزشکی از راه دور پیشبینی نماید. واژههای کلیدی: پزشکی از راه دور؛ فنآوری؛ مراقبت سلامت؛ بیمارستانها