معصومه نقنه اصفهانی؛ مظفر چشمه سهرابی,؛ ناهید بنی اقبال
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 802-813
چکیده
مقدمه: امروزه نقش نمایه به عنوان یک ابزار اساسی در بازیابی اطلاعات بر کسی پوشیده نیست. پژوهش حاضر به شناسایی میزان انطباق کلید واژههای فارسی و انگلسی در عنوانها و چکیدههای فارسی و انگلیسی پایاننامههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اصطلاحنامهی پزشکی فارسی و سرعنوان موضوعی پزشکی (MeSH) که مهمترین اصطلاحنامهها در ...
بیشتر
مقدمه: امروزه نقش نمایه به عنوان یک ابزار اساسی در بازیابی اطلاعات بر کسی پوشیده نیست. پژوهش حاضر به شناسایی میزان انطباق کلید واژههای فارسی و انگلسی در عنوانها و چکیدههای فارسی و انگلیسی پایاننامههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اصطلاحنامهی پزشکی فارسی و سرعنوان موضوعی پزشکی (MeSH) که مهمترین اصطلاحنامهها در حیطهی پزشکی هستند، پرداخته است.
روش بررسی: این پژوهش به روش تحلیلی بود که به صورت پیمایشی در سال 1390 انجام گرفت. جامعهی پژوهش آن را 2942 پایاننامهی تحصیلی در مقاطع ارشد و دکترا تشکیل دادند. محیط پژوهش در 8 کتابخانهی دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود که به صورت تصادفی طبقهای، 340 مورد از آنها انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. گردآوری اطلاعات با استفاده از چک لیست محقق ساخته و مراجعه به کتابخانهها و مشاهدهی مستقیم پایاننامهها صورت گرفت. با توجه به ماهیت پژوهش، پایایی ندارد و روایی پژوهش نیز با بررسی 10 مورد بر اساس چک لیست اولیه و انجام اصلاحات مطابق نظر دو نفر از متخصصان کتابداری انجام شد. در تجزیه و تحلیل یافتهها از آزمونهای آماری غیر پارامتریک (2χ) و ضریب همبستگی استفاده شد.
یافتهها: بین میزان انطباق کلید واژههای فارسی و انگلیسی با پزشکی فارسی و MeSH رابطهی معنیداری وجود دارد. در این میان ساختار کلید واژهها بیشتر به سمت ساختار ترکیبی و تک واژهای و بیشتر کلید واژهها نیز از چکیده انتخاب شدند. همچنین بیشتر کلید واژههای انتخابی انگلیسی بودند.
نتیجهگیری: انتخاب کلید واژهها در انتهای چکیدهی پایاننامهها یک نمایهسازی آزاد است. آشنا شدن با کلید واژههای محققان میتواند راهگشایی برای تدوین و ویرایش ابزارهای مستندسازی در حیطهی علوم، به خصوص علوم پزشکی باشد.
لعیا کریمی؛ ناهید بنی اقبال؛ شکوه تفرشی؛ رضا همایی
دوره 9، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1391
چکیده
مقدمه: ارتباط به عنوان مهمترین ویژگی لازم برای افراد شاغل توصیف شده است و حرفهی کتابداری به دلیل ماهیت خود، نیازمند مهارتهای ارتباطی کامل در کتابخانهها است. شاید مهمترین درسی که دانشجویان کتابداری باید در مورد توقعات استفاده کنندگان فرا گیرند، این است که چگونه بتوانند در روابط متقابل بین خود و جامعه نقش درستی ایفا کنند. ...
بیشتر
مقدمه: ارتباط به عنوان مهمترین ویژگی لازم برای افراد شاغل توصیف شده است و حرفهی کتابداری به دلیل ماهیت خود، نیازمند مهارتهای ارتباطی کامل در کتابخانهها است. شاید مهمترین درسی که دانشجویان کتابداری باید در مورد توقعات استفاده کنندگان فرا گیرند، این است که چگونه بتوانند در روابط متقابل بین خود و جامعه نقش درستی ایفا کنند. اگر اینگونه باشد، نتیجه رضایت شغلی و خدمات رسانی مطلوب به استفاده کنندگان خواهد بود. بدین منظور، پژوهش حاضر به شناسایی میزان و نحوهی به کارگیری مهارتهای ارتباطی در میان کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان پرداخته است. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد و جامعهی این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان و کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-1388 بود. حجم نمونهی محاسبه شده برای دانشجویان 780 نفر و برای کتابداران 136 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، متناسب با جامعهی آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات چک لیست مشاهدات محقق و پرسشنامهی بسته پاسخ محقق ساخته برای یافتن نظرات دانشجویان بود که روایی آن با نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه تصویب و پایایی آن نیز تأییدگردید. به منظور تحلیل استنباطی یافتههای به دست آمده از ابزارهای گردآوری، از روش آماری t تک متغیره استفاده شد. یافتهها: میزان به کارگیری مهارتهای ارتباط کلامی و غیر کلامی توسط دانشجویان به ترتیب 31/3 و 15/3 بود و بر اساس نتایج پرسشنامهی گروه نمونهی دانشجویان، میزان به کارگیری مهارتهای ارتباط کلامی کتابداران 21/3 و مهارتهای غیر کلامی آنها 32/3 بود که نشان میدهد مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در حد متوسط میباشد و در حد مطلوب و عالی نیست و نیاز به تقویت بیشتری دارد. نتیجهگیری: میزان به کارگیری مهارتهای ارتباطی توسط کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در حد مطلوب نمیباشد. بیتوجهی به این مسأله کاهش میزان استفاده از کتابخانه را به همراه خواهد داشت. بنابراین توصیه میشود نهادهایی که وظیفهی آموزش کتابداران را بر عهده دارند، با برگزاری دورههای آموزشی و همایشها یا گنجاندن آن در منابع درسی و سایر اقدامهایی از این دست، مهارتهای ارتباطی را به کتابداران آموزش دهند و کتابداران نیز در این زمینه حساسیت داشته باشند و مطالعات خود را گسترش دهند. واژههای کلیدی: مهارتهای ارتباطی؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ کتابداران؛ دانشگاهها.