سیدحسام سیدین؛ حانیهسادات سجادی؛ روحاله زابلی
دوره 9، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1391
چکیده
مقدمه: اطلاعات به هنگام و ارتباطات صحیح نقش مهمی در آمادگی سازمانهای بهداشتی درمانی در حوادث و بلایا دارد. مطالعهی حاضر به شناسایی وضعیت ارتباطات و جریان اطلاعات فوریتها و حوادث در نظام سلامت ایران پرداخته است. روش بررسی: مطالعهی حاضر با رویکرد ترکیبی کمی و کیفی در سال 1388 انجام گرفت. مدیران سلامت کشور در سه سطح ملی، استانی و ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات به هنگام و ارتباطات صحیح نقش مهمی در آمادگی سازمانهای بهداشتی درمانی در حوادث و بلایا دارد. مطالعهی حاضر به شناسایی وضعیت ارتباطات و جریان اطلاعات فوریتها و حوادث در نظام سلامت ایران پرداخته است. روش بررسی: مطالعهی حاضر با رویکرد ترکیبی کمی و کیفی در سال 1388 انجام گرفت. مدیران سلامت کشور در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی جامعهی آماری مطالعه را تشکیل دادند. نمونهگیری در بخش کمی به صورت تصادفی ساده و در بخش کیفی به روش هدفمند بود. دادهها در بخش کمی از طریق توزیع پرسشنامهی محققساخته، که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، در یک نمونهی 214 نفری و در بخش کیفی با انجام 65 مصاحبهی نیمهساختاری جمعآوری و به ترتیب با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و روش تحلیل چارچوبی تحلیل گردید. بیشترین میانگین امتیاز 5 بود. یافتهها: میانگین وضعیت اشتراک اطلاعات مربوط به حوادث، ثبت خطرات داخلی و خارجی، ایجاد پایگاههای دادهای مدیریت فوریتها و راهاندازی سیستمی جهت ثبت وقایع بهترتیب 06/3، 66/2، 61/2 و 87/2 به دست آمد. عدم یکپارچگی اطلاعات، فقدان پایگاههای دادهای در سطح شهرستان، نداشتن استراتژی روشن اطلاعاتی و نبود سیستم رسمی ثبت اطلاعات حوادث در سطح محلی و استانی از مشکلات اصلی برقراری ارتباطات اثربخش و نظامهای اطلاعات فوریتهای کشور شناسایی شد. نتیجهگیری: ایجاد پایگاه دادهای اطلاعات مربوط به حوادث، تدوین استانداردها و پروتکلهای مناسب، تدوین استراتژی اطلاعات، آموزش کارکنان و راهاندازی مرکز اطلاعات حوادث و بلایا میتواند به ارتقای ارتباطات و نظامهای اطلاعات کنونی کشور کمک نماید. واژههای کلیدی: مدیریت فوریتها؛ اطلاعات؛ ارتباطات؛ نظام اطلاعات.