داود خلجی؛ احمد پاپی؛ حسن اشرفیریزی؛ احمد شعبانی؛ اکبر حسنزاده
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: رعایت استانداردهای چکیدهنویسی، نقش بسیار مهمی در بازیابی اطلاعات دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان انطباق چکیدهی فارسی طرحهای پژوهشی مصوب دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد ایزو 214 بود. روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و ابزار گردآوری اطلاعات، سیاههی وارسی ...
بیشتر
مقدمه: رعایت استانداردهای چکیدهنویسی، نقش بسیار مهمی در بازیابی اطلاعات دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان انطباق چکیدهی فارسی طرحهای پژوهشی مصوب دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد ایزو 214 بود. روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و ابزار گردآوری اطلاعات، سیاههی وارسی محقق ساخته بود. جامعهی مورد مطالعه، شامل 227 طرح پژوهشی مصوب دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سالهای 89-1380 بود. برای سنجش روایی سیاههی وارسی از روایی صوری و محتوایی استفاده شد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش به صورت مشاهدهی مستقیم بود و جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی و درصد) و استنباطی (آزمون Chi-Square) و نرمافزار 16SPSS استفاده شد. یافتهها: بیشترین میزان رعایت موارد استاندارد ایزو 214 مربوط به بیان ضمایر در قالب سوم شخص معادل 100 درصد و کمترین میزان، مربوط به استفاده از افعال معلوم معادل 4/34 درصد است. بیشترین میزان رعایت موارد استاندارد ایزو 214 مربوط به بیان ضمایر در قالب سوم شخص، شروع چکیده با جملهای مبین موضوع پژوهش، جایگاه چکیده، وجود کلیدواژه هر کدام معادل 100 درصد در سال 1388 و کمترین میزان مربوط به بیان یافتههای پژوهش معادل 7/16 درصد بین سالهای 82-1380 بود. بین میزان رعایت هدف، بیان یافتههای پژوهش، پرهیز از کاربرد اختصارات، علایم و سرواژهها بر حسب گروه آموزشی، تفاوت معنیداری وجود داشت، در حالی که بین میزان رعایت سایر موارد استاندارد ایزو 214 بر حسب گروه آموزشی، تفاوت معنیداری وجود نداشت. بین میزان رعایت برگرفته شدن کلیدواژه از متن بر حسب درجهی تحصیلی مجری اصلی، تفاوت معنیداری مشاهده شد، اما بین میزان رعایت سایر موارد استاندارد ایزو 214 بر حسب درجهی تحصیلی مجری اصلی، تفاوت معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: به طور کلی، میزان انطباق چکیدهی فارسی طرحهای پژوهشی مصوب دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد ایزو 214 در وضعیت مطلوبی قرار دارد و بیشتر موارد استاندارد ایزو 214 رعایت گردیده است. میزان رعایت موارد استاندارد ایزو 214 در سالهای مختلف یکسان نیست و بین میزان رعایت موارد استاندارد ایزو 214 بر حسب گروه آموزشی و درجهی تحصیلی، تفاوت معنیداری وجود ندارد. واژههای کلیدی: چکیدهها؛ طرح پژوهش؛ دانشگاهها؛ ایزو 214.