اکبر حسین زاده؛ احمد شعبانی؛ سید علی سیادت
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: تأکید مدیریت دانش در کتابخانهها، ترویج خلق دانش، روابط نزدیکتر بین کتابخانهها، داخل کتابخانهها و بین کتابخانهها و کاربران آنها با انگیزهی افزایش میزان رضایت کاربران و بهبود خدمات کتابخانه، تقویت شبکههای جهانی و زنده کردن جریان دانش میباشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان کاربست مدیریت دانش در بین کارکنان کتابخانههای ...
بیشتر
مقدمه: تأکید مدیریت دانش در کتابخانهها، ترویج خلق دانش، روابط نزدیکتر بین کتابخانهها، داخل کتابخانهها و بین کتابخانهها و کاربران آنها با انگیزهی افزایش میزان رضایت کاربران و بهبود خدمات کتابخانه، تقویت شبکههای جهانی و زنده کردن جریان دانش میباشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان کاربست مدیریت دانش در بین کارکنان کتابخانههای مرکزی، دانشکدهای و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر اساس مدل Hissig بوده است. مدل Hissig دارای چهار فرایند خلق، ذخیره، نشر و به کارگیری دانش میباشد. روش بررسی: روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی بود. جامعهی پژوهش، تمام کارکنان شاغل در 21 کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی تبریز (59 نفر) در سال 1389 بودند. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونهگیری عمومی Cochrane استفاده گردید، که تعداد 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری، مبتنی بر تصادفی طبقهای متناسب با حجم بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته بود که از مقیاس پنج درجهای لیکرت استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید مجرب تأیید و به منظور پایایی آن ضریب Cronbach’s Alpha با مقدار 949/0 استخراج گردید. دادههای پژوهش با کمک نرمافزار 16SPSS مورد تحلیل قرار گرفت و در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای One-sample t، MANOVA و آزمون تعقیبی Scheffe استفاده شد. همچنین برای ترسیم نمودارها از نرمافزار 16Excel استفاده شد. یافتهها: میزان کاربست مؤلفههای خلق دانش با 06/3 بالاتر از متوسط، ذخیرهی دانش با 56/2 در حد پایینتر از متوسط، نشر دانش با 87/2 در حد بالاتر متوسط و به کارگیری دانش با 12/3 در حد بالاتر از متوسط بود. همچنین نتیجهی آزمون One-sample t بر اساس مدل Hissig نشان داد که میزان کاربست مؤلفههای مدیریت دانش در بین کارکنان کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز با میانگین 90/2 در حد بالاتر از متوسط میباشد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این مطالعه، میزان کاربست مدیریت دانش در بین کارکنان کتابخانهی مرکزی، دانشگاهی و بیمارستانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حد بالاتر از متوسط میباشد، اما از بین مؤلفههای مورد بررسی مؤلفهی ذخیرهی دانش در حد پایینتر از متوسط میباشد؛ بنابراین تبیین اهمیت ذخیرهی دانش در بین کارکنان کتابخانهها و استفاده از سیستمهای ذخیرهی دانش ضروری میباشد. واژههای کلیدی: مدیریت دانش؛ کتابخانهها؛ مدل Hissig.