عذرا دائی؛ سونا ایمانی طیبی؛ شهین مجیری؛ سید سعید موسویفر؛ محمد رضا سلیمانی
چکیده
مقدمه: بازخورد 360 درجه نسبت به روشهای دیگر ارزیابی عملکرد، چشمانداز جامعتری نسبت به تواناییها، رفتار، شایستگی و عملکرد افراد در محیطهای کاری دارد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از بازخورد 360 درجه انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه ...
بیشتر
مقدمه: بازخورد 360 درجه نسبت به روشهای دیگر ارزیابی عملکرد، چشمانداز جامعتری نسبت به تواناییها، رفتار، شایستگی و عملکرد افراد در محیطهای کاری دارد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از بازخورد 360 درجه انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری اول و دوم هر کدام شامل 43 کتابدار و جامعه آماری سوم شامل 43 مدیر کتابخانه بود که با توجه به محدود بودن تعداد، از روش سرشماری استفاده گردید. جامعه آماری چهارم متشکل از 80 نفر مراجعهکننده بود که به روش نمونهگیری اتفاقی انتخاب شدند. دادهها به وسیله پرسشنامه فرجپهلو و همکاران جمعآوری گردید و سپس با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای تحلیلی ANOVA، Duncan، Kolmogorov–Smirnov و t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: وضعیت عملکرد کتابداران به طور کلی (37/4) و وضعیت عملکرد آنها در هر کدام از شاخصهای مهارتهای اخلاقی- ارزشی (47/4)، عملکردی (37/4) و فرایندی (34/4) بالاتر از سطح متوسط بود. همچنین، بین نتایج ارزیابی چهار گروه در شاخصهای اخلاقی- ارزشی و شاخص عملکردی تفاوت معنیداری وجود نداشت، اما تفاوت معنیداری بین مراجعهکنندگان و دیگر ارزیابان در شاخص فرایندی مشاهده شد.نتیجهگیری: با توجه به پایین بودن میانگین در شاخص فرایندی، نیاز است گامهای مؤثری از طرف کتابداران در جهت بهبود ارتباط با کاربران و شناساندن خدمات خود برداشته شود. نتایج به دست آمده میتواند توسط مدیران و کتابداران و با هدف شناسایی نقاط ضعف و قوت عملکرد کتابداران مورد استفاده قرار گیرد.
محمدرضا سلیمانی؛ شهین مجیری؛ حسن اشرفی ریزی
بهاره غلامی؛ حسین عابدی مدیسه؛ بنفشه غلامی؛ شهین مجیری؛ حسن اشرفی ریزی؛ نیلوفر هدهدی نژاد
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 169-176
چکیده
مقدمه:امروزه مدیریت دانش در کتابخانه ها ومراکز اطلاع رسانی کاربرد موثری پیدا کرده و موجب تغییراتی در شکل و عملکرد آنها نیز شده است به هر اندازه که در کتابخانه ها از عوامل و فرایندهای مدیریت دانش بیشتر استفاده شود نتایج مطلوبتری در ارائه خدمات اطلاعاتی فراهم می شود.هدف این پژوهش بررسی میزان استقرار عوامل مدیریت دانش در کتابخانه های ...
بیشتر
مقدمه:امروزه مدیریت دانش در کتابخانه ها ومراکز اطلاع رسانی کاربرد موثری پیدا کرده و موجب تغییراتی در شکل و عملکرد آنها نیز شده است به هر اندازه که در کتابخانه ها از عوامل و فرایندهای مدیریت دانش بیشتر استفاده شود نتایج مطلوبتری در ارائه خدمات اطلاعاتی فراهم می شود.هدف این پژوهش بررسی میزان استقرار عوامل مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد. روش بررسی:این پژوهش یک مطالعه پیمایشی از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (82 نفر) و روش نمونهگیری به شیوه سرشماری بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه ی استاندارد Pasture بودکه روایی آن با استفاده از روایی صوری و پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب Cronbach Alpha(97/0 =r) تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Spss18و در دوسطح آمار توصیفی و استنباطی(،آزمون T و آزمون F) صورت گرفت. یافته ها:نتایج به دست آمده نشان داد که در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هر شش مولفه مدیریت دانش(سیاستها و راهبردها،سیستم های رهبری، سیستم تشویق و پاداش دهی، سیستم خلق و تحصیل دانش، سیستم آموزش و سیستم ارتباطی مدیریت دانش) ، کمتر از سطح متوسط بوده است و در خصوص مولفه های سیاستها و راهبردها ، سیستم های رهبری و سیستم های تشویق و پاداش دهی مدیریت دانش بر حسب مدرک تحصیلی در سطح معنادار بوده است، اما در خصوص سایر مولفه ها بر حسب سابقه خدمت و سن پاسخگویان معنادار نبوده است. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش بنظر می رسد بکارگیری مؤلفه های مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بنا بر دلایلی از جمله عدم وجود دستورالعملها و خط مشی های مدون و حمایت مسئولین، به صورت غیر علمی می باشد. بنابراین مدیریت و رهبری در کتابخانه ها بهتر است به گونه ای باشد که عوامل ایجاد کننده مدیریت دانش در بین همه کارکنان کتابخانه ها پذیرفته شود. واژههای کلیدی:مدیریت دانش؛ کتابخانه های دانشگاهی؛ دانشگاه ها.
شهین مجیری؛ علیرضا رحیمی؛ زهرا بهرامی؛ محسن یعقوبی؛ پروین همتیان
دوره 9، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391
چکیده
مقدمه: افزایش حجم اطلاعات در علوم مختلف از جمله پزشکی، اطلاعرسانان را برآن داشته است تا با ارایهی راهکارهای مؤثر، راه دستیابی به اطلاعات را برای رشتههای پزشکی و پیراپزشکی فراهم سازند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین میزان آشنایی و استفادهی پزشکان بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان با کتابخانهی ملی دیجیتال پزشکی ایران (Iranian ...
بیشتر
مقدمه: افزایش حجم اطلاعات در علوم مختلف از جمله پزشکی، اطلاعرسانان را برآن داشته است تا با ارایهی راهکارهای مؤثر، راه دستیابی به اطلاعات را برای رشتههای پزشکی و پیراپزشکی فراهم سازند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین میزان آشنایی و استفادهی پزشکان بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان با کتابخانهی ملی دیجیتال پزشکی ایران (Iranian national medical digital library یا INMDL) بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعهی توصیفی- پیمایشی بود که در جامعهی پزشکان شاغل در 9 بیمارستان آموزشی شهر اصفهان انجام شد. بر اساس جدول تعیین حجم نمونهی Morgan از بین 500 پزشک شاغل در 9 بیمارستان، 217 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهی محقق ساخته بود که روایی آن مورد تأیید 4 نفر از استادان رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی قرار گرفت و جهت تأیید پایایی آن پس از پرسشنامهها بین 10 نفر از اعضای جامعه به صورت آزمایشی توزیع و Cronbach's alpha آن محاسبه شد که برابر با 87/0 بود. تحلیل دادهها بر اساس پاسخهای 127 پرسشنامهی تکمیل شده و در نرمافزار 18SPSS انجام شد. یافتهها: آشنایی و استفادهی پزشکان از پایگاههای مجلات الکترونیک، بانکهای الکترونیک جامع و پایگاه کتابهای الکترونیک INMDL بسیار کم بود. ضمن اینکه در میان منابع الکترونیکی در ابتدا مجلات الکترونیکی، سپس بانکهای اطلاعاتی و در نهایت کتابهای الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفتند. بین میزان آشنایی و همچنین میزان استفادهی پزشکان با درجهی تحصیلی ایشان رابطهی معنیدار وجود داشت. بین دو متغیر آشنایی و استفاده از منابع الکترونیک INMDL همبستگی زیاد مشاهده شد. در میان پایگاههای مجلات الکترونیکی (Science direct)، پایگاههای کتابهای الکترونیکی (MD consult) و بانکهای اطلاعاتی (MD consult) بیشترین استفاده را داشتند. مهمترین شیوهی آشنایی پزشکان با INMDL راهنمایی کتابداران بود. نتیجهگیری: با توجه به لزوم اطلاعرسانی و آموزش به پزشکان، باید کتابداران کتابخانههای بیمارستانی و دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی نقش فعالتری در اطلاعرسانی و آموزش شیوههای جستوجوی اطلاعات به جامعهی پزشکان ایفا کنند. در این راستا و با توجه به مشکل کمبود وقت برای پزشکان متخصص، آموزش استفاده از امکانات خدمات آگاهیرسانی (Alert) و RSS برای ایشان ضروری به نظر میرسد. همچنین پیشنهاد میشود در صورت لزوم با به کارگیری نیروهای متخصص در کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، امکان آموزش فردی برای پزشکان فراهم شود. واژههای کلیدی: آگاهی؛ پزشکان؛ کتابخانهی ملی دیجیتال پزشکی ایران؛ بیمارستانهای آموزشی.
شهین مجیری؛ فریبا رخش؛ علیرضا رحیمی
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: شاخصهای ارزیابی پایگاههای اطلاعاتی شامل؛ شاخصهای مدیریتی، فنی، محتوایی و جستجو است و ویژگیهای جستجو یکی از مهمترین شاخصهای مذکور میباشد. پژوهش حاضر، ویژگیهای جستجو در پایگاههای اطلاعاتی پیوسته در وب سایت کتابخانهی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از لحاظ درونداد و برونداد جستجو بر اساس معیارهای بینالمللی ...
بیشتر
مقدمه: شاخصهای ارزیابی پایگاههای اطلاعاتی شامل؛ شاخصهای مدیریتی، فنی، محتوایی و جستجو است و ویژگیهای جستجو یکی از مهمترین شاخصهای مذکور میباشد. پژوهش حاضر، ویژگیهای جستجو در پایگاههای اطلاعاتی پیوسته در وب سایت کتابخانهی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از لحاظ درونداد و برونداد جستجو بر اساس معیارهای بینالمللی را مورد شناسایی قرار داده است. روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی- پیمایشی بود که در سال 1387 انجام گرفت. جامعهی پژوهش 7 پایگاه اطلاعاتی پیوستهی موجود در وب سایت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. در این بررسی ویژگیهای جستجو از لحاظ درونداد و برونداد این پایگاهها با استفاده از چک لیست استخراج شده از معیارهای بینالمللی شامل معیار 12-K Maryland، معیار ارزیابی Ovid، ارزیابی DBMS و ابزار ارزیابی Gulliver بررسی شد. روایی چک لیست به تأیید متخصصین رشته رسید و در نهایت دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار Excel در سطح آمار توصیفی با شاخصهای درصد و فراوانی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: با مقایسهی مطابقت ویژگیهای درونداد جستجو در پایگاههای اطلاعاتی موجود در وب سایت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با معیارهای بینالمللی، مشخص شد که پایگاه Ovid 100 درصد با معیارهای مورد نظر مطابقت داشت؛ در حالی که پایگاه MD Consult، با 52/51 درصد مطابقت در پایینترین سطح بین پایگاههای مورد مطالعه قرار گرفته است. با مقایسهی مطابقت ویژگیهای برونداد جستجو در پایگاههای اطلاعاتی موجود در وب سایت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با معیارهای بینالمللی مشخص شد که پایگاه Ovid 100 درصد با معیارها مطابقت داشته و در بین پایگاههای مطالعه شده بالاترین امتیاز را دارد؛ در حالی که پایگاه MD Consult با90/61 درصد مطابقت در پایینترین سطح بین پایگاههای مورد مطالعه قرار گرفته است. نتیجهگیری: ویژگیهای جستجوی پایگاه اطلاعاتی Ovid 100 درصد با معیارهای بینالمللی مطابقت داشت و پایگاه MD Consult با 33/57 درصد انطباق در پایینترین سطح انطباق با معیارهای بینالمللی قرار دارد. سایر پایگاهها نیز در سطح بالایی قرار دارند که البته میتوان پس از بررسی سایر ویژگیها مانند فنی، مدیریتی و محتوایی این پایگاهها به تصمیمگیری در خصوص اشتراک یا قطع اشتراک آنها پرداخت. واژههای کلیدی: پایگاههای اطلاعاتی واقعی (غیر کتابشناختی)؛ استانداردهای مرجع؛ مطالعات ارزشیابی؛ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.