نجمه نیر؛ عبدالرسول جوکار
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: عصر حاضر، عصر تحولات و تغییرات شگرف در فنآوریها میباشد. عصری که ساختار فکری آن آکنده از عمق بخشیدن به اطلاعات و توجه به مشارکت نیروی انسانی خلاق و دانشگرا است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطهی بین مدیریت دانش با خلاقیت در میان کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز در سال 1389 بود. روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی- همبستگی ...
بیشتر
مقدمه: عصر حاضر، عصر تحولات و تغییرات شگرف در فنآوریها میباشد. عصری که ساختار فکری آن آکنده از عمق بخشیدن به اطلاعات و توجه به مشارکت نیروی انسانی خلاق و دانشگرا است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطهی بین مدیریت دانش با خلاقیت در میان کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز در سال 1389 بود. روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی- همبستگی بود که جامعهی مورد مطالعه در این پژوهش، 120 کتابدار زن و مرد کتابخانههای دانشگاهی دولتی و آزاد شهر شیراز در سال 1389 بود، که همهی آنان به عنوان نمونهی پژوهش در نظر گرفته شدند؛ لذا به 120 نفر از آنها پرسشنامه داده شد، که 90 نفر (75 درصد) بازگردانده شد. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامهی محقق ساختهی مدیریت دانش و پرسشنامهی خلاقیت Randsip بود. ضرایب پایایی Cronbach's alpha که برای محاسبهی همسانی درونی پرسشنامههای مدیریت دانش و خلاقیت استفاده گردید، به ترتیب برابر با 90/0 و 81/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی Pearson، t-test و آزمون ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین دو متغیر مدیریت دانش و خلاقیت با توجه به ضریب همبستگی 261/0، رابطهی مثبت و معنیداری در سطح 013/0 وجود دارد. از نتایج دیگر آن بود که، بین نمره مؤلفهی «افراد» و «فرهنگ» در مدیریت دانش کتابداران با نمرهی خلاقیت آنان، به ترتیب با ضرایب همبستگی 273/0 و 338/0 ارتباط مثبت و معنیداری وجود داشت، اما بین نمره مؤلفههای «فنآوری» و «فرایند» با نمرهی خلاقیت کتابداران، به ترتیب با ضرایب همبستگی 122/0 و 094/0 ارتباط معنیداری وجود نداشت. نتایج آزمون ANOVA نیز نشان داد که میزان تحصیلات بر مدیریت دانش کتابداران تأثیر معنیدار دارد. در حالی که جنسیت، سابقهی خدمت و میزان تحصیلات تأثیر معنیداری بر خلاقیت کتابداران ندارد. نتیجهگیری: هرچه قدر خلاقیت کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شیراز بالاتر باشد، مدیریت دانش نیز بیشتر میباشد. واژههای کلیدی: خلاقیت؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ کتابداران؛ مدیریت دانش.