محمدرضا دلوی؛ حسن قربانی؛ فخرالدین سیمکانی
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 47-57
چکیده
مقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستان نقش مهمی در افزایش کیفیت درمان در بیمارستانها دارد. سیستم اطلاعات بیمارستان به عنوان نظام اطلاعاتی تلقی میشود که میتواند تأثیر فراوان بر اثربخشی و کارایی مدیریت بیمارستان داشته باشد. نظام ارزیابی به عنوان یکی از مباحث مهمی است که در نظام مدیریت مورد تأکید فراوان قرار گرفته است. در این مقاله به ارزیابی ...
بیشتر
مقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستان نقش مهمی در افزایش کیفیت درمان در بیمارستانها دارد. سیستم اطلاعات بیمارستان به عنوان نظام اطلاعاتی تلقی میشود که میتواند تأثیر فراوان بر اثربخشی و کارایی مدیریت بیمارستان داشته باشد. نظام ارزیابی به عنوان یکی از مباحث مهمی است که در نظام مدیریت مورد تأکید فراوان قرار گرفته است. در این مقاله به ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستان (HIS یا Hospital information system) بر اساس مدل Ahitof and Newman پرداخته شده است و هدف کلی این پژوهش، ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانهایی بود که از نرمافزار کوثر (نسخهی جدید) استفاده میکردند.
روش بررسی: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی و پیمایشی از شاخهی میدانی بود که در سال 1391 انجام گرفت و ابزار جمعآوری اطلاعات دادههای آن آمیزهای از ابزار کتابخانهای و میدانی بود. جامعهی آماری این پژوهش، ده بیمارستان بود که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی بودند و همه از سامانهی کوثر یاری گرفتند. جامعهی آماری این پژوهش 209 نفر از اپراتورهای شیفت صبح بودند که با توجه به محدود بودن حجم جامعه، نیازی به نمونهگیری نبود و کل جامعه از طریق سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش از پرسشنامهی استاندارد Ahitof and Newman استفاده شد و عملیات بومیسازی انجام گرفت. پرسشنامه شامل 37 سؤال بر اساس طیف پنج گزینهای لیکرت بود. روایی محتوایی سؤالات پرسشنامه از طریق پانل نخبگان (از 5 نفر از اساتید متخصص در سیستمهای اطلاعاتی مدیریت و مسؤولین HIS با سابقهی بالا) تأیید شد و پایایی آن نیز از طریق Alpha Cronbakh، 85/0 محاسبه گردید (در صورتی که ضریب پایایی از 75/0 بیشتر میشد مورد قبول بود). جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: نتایج مربوط به پرسشنامه نشان داد که از سه فرضیهی پژوهش (یعنی وجود ابعاد زمانی، محتوایی و ساختار) دو فرضیه یعنی ابعاد زمانی و محتوا در سطح اطمینان 95/0 مورد تأیید قرار گرفتند و در سطح ساختار در حد مطلوبی نبوده است.
نتیجهگیری: HIS حاکم بر سازمان از لحاظ به موقع بودن، به هنگام بودن، صحت، مرتبط بودن، ایجاز و تناسب در وضعیت مطلوبی بوده اما از لحاظ بسامد، دورهی زمانی، جامعیت در حد مطلوبی نبود و نیاز به ارایهی راهحلهایی برای آنها است. نیاز است سیستم اطلاعات بیمارستان از لحاظ ساختاری مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گیرد و نیاز است که اطلاعات با جزییات بیشتر و در قالب نمودارهای آماری متفاوت ارایه گردد و نیز نسخهی سوم نرمافزار کوثر با اصلاحات جدید ارایه گردد.
محمداسماعیل انصاری؛ محمدرضا دلوی؛ نسیبه روزبهانی
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: روانشناسان، تیپهای متعددی برای شخصیت افراد پیشنهاد کردهاند که بر اساس آن هر فرد را در یکی از این تیپها قرار میدهند. یکی از این تیپها، مدل شخصیت صبح و بعد از ظهر است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی میزان سرمایهی روانشناختی موجود با مؤلفههایی چون (خوشبینی، تابآوری، امیدواری و خودکارامدی) با استفاده از مدل Fered lutans ...
بیشتر
مقدمه: روانشناسان، تیپهای متعددی برای شخصیت افراد پیشنهاد کردهاند که بر اساس آن هر فرد را در یکی از این تیپها قرار میدهند. یکی از این تیپها، مدل شخصیت صبح و بعد از ظهر است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی میزان سرمایهی روانشناختی موجود با مؤلفههایی چون (خوشبینی، تابآوری، امیدواری و خودکارامدی) با استفاده از مدل Fered lutans در دو بخش دولتی و خصوصی اصفهان بر حسب سبکهای شخصیت صبحی و بعد از ظهری کارکنان بوده و این که آیا رابطه و همبستگی بین دو متغیر سرمایهی روانشناختی و سبک شخصیتی بر روی عملکرد فردی و سازمانی مورد تأیید میباشد یا نه. روش بررسی: روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است؛ جامعهی آماری آن شامل 1615 نفر از کارکنان بیمارستانهای دولتی (کاشانی، امام موسی کاظم) و خصوصی (سعدی و بهارستان) اصفهان میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، متناسب با حجم جامعه تعداد 250 نفر از کارکنان در سال 1389 به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش جمعآوری اطلاعات در این پژوهش از مصاحبه با استفاده از Cronotype munich و دو پرسشنامه استفاده گردیده که پایایی پرسشنامهی استاندارد سرمایهی روانشناختی با ضریب 93 درصد و برای پرسشنامهی شخصیت صبحی و بعد از ظهری 81 درصد بوده و روایی نیز بر اساس نظرات متخصصین مربوط در سطح بالایی مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS ، از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای ضریب همبستگی Pearson، t-test و MANOVA) استفاده گردید. یافتهها: بین نمرات شخصیت صبحی با امیدواری، خودکارامدی و خوشبینی رابطهی معنیداری وجود دارد و بین نمرات شخصیت عصری با خودکارامدی، خوشبینی و تابآوری رابطهی معنیداری وجود دارد. در صورتی که بین نمرات شخصیت بعد از ظهری با امیدواری و بین نمرات شخصیت صبحی با تابآوری رابطهی معنیداری یافت نشد. همچنین از نظر کارکنان دارای سبک شخصیت عصری بر حسب ویژگیهای جمعیتشناختی (تأهل) تفاوت معنیداری یافت شد. به عبارت دیگر افراد متأهل بعد از ظهر محور دارای تابآوری بالاتری هستند. نتیجهگیری: سرمایهی روانشناختی رابطهی مثبت معنیداری با سبک شخصیتی دارد. در مجموع کارکنانی با سبک شخصیتی عصری، سرمایهی روانشناختی بیشتری را نسبت به سبک شخصیتی صبحی نشان میدهند. واژههای کلیدی: شخصیت؛ مدل فرد لوتانز؛ بیمارستانها.