عبداله خوانزاده؛ محمد اسماعیل مطلق؛ عبدالرضا میرشکاک؛ ندا اکبری نساجی؛ مریم نیاکان؛ سید داود نصرالهپور شیروانی
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 138-144
چکیده
مقدمه: جایزه ملی تعالی سازمانی ایران یکی از جوایز کیفیت است که به عنوان یک ابزار مدیریتی برای اندازهگیری عملکرد سازمانها مورد استفاده قرار میگیرد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی عملکرد بیمارستانهای دانشکده علوم پزشکی آبادان بر اساس مدل جایزه ملی تعالی سازمانی ایران انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه کاربردی، از نوع توصیفی- تحلیلی ...
بیشتر
مقدمه: جایزه ملی تعالی سازمانی ایران یکی از جوایز کیفیت است که به عنوان یک ابزار مدیریتی برای اندازهگیری عملکرد سازمانها مورد استفاده قرار میگیرد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی عملکرد بیمارستانهای دانشکده علوم پزشکی آبادان بر اساس مدل جایزه ملی تعالی سازمانی ایران انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه کاربردی، از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به صورت مقطعی در تابستان سال 1393 انجام گرفت. نمونه مورد پژوهش، 7 بیمارستان تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی آبادان بود که به صورت سرشماری انتخاب شدند. مدیران و کارشناسان با شرکت در یکی از سه کارگاه دو روزه و بعد از آشنایی با ساختار مدل و منطق رادار، در قالب کار گروهی اقدام به خودارزیابی کردند. ابزار جمعآوری دادهها، چکلیست استاندارد مدل با 135 سؤال در 54 صفحه بود که بر اساس معیارها و زیرمعیارهای مدل طبقهبندی شده بود. امتیازات داده شده در نرمافزارهای Excel و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: از 7 بیمارستان مورد ارزیابی، امتیاز دو بیمارستان بالاتر از 300، دو بیمارستان بین 300-200 و امتیاز سه بیمارستان کمتر از 200 محاسبه شد. میانگین امتیاز بخش توانمندسازها (از 500 امتیاز)، نتایج (از 500 امتیاز) و میانگین کل امتیاز بیمارستانها (از 1000 امتیاز) به ترتیب 6/32 ± 8/109، 9/47 ± 8/112 و 4/71 ± 6/222 به دست آمد. بین امتیاز توانمندسازها و اندازه بیمارستان (زیر 64 تخت فعال با میانگین 4/43 ± 5/96 و بالای 64 تخت فعال با میانگین 5/23 ± 9/119) رابطه معنیداری وجود داشت (02/0 = P). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بیمارستانهای مورد ارزیابی بین سازمانهای مبتدی و سازمانهای بهبود یافته قرار دارند و به بهبود و توسعه عملکرد سازمانی نیازمند هستند.
سید داود نصراله پور شیروانی؛ محمد اسماعیل مطلق؛ محمد شریعتی؛ پری حاجی سیدعزیزی
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، ، صفحه 770-776
چکیده
مقدمه: برنامه استراتژیک با شناسایی و تحلیل دقیق، عمیق و گسترده محیط داخلی و خارجی، بستر مناسبی را برای بهبود عملکرد سازمانی فراهم میکند. این مطالعه به منظور تدوین و عملیاتی شدن برنامه استراتژیک در دانشگاههای علوم پزشکی کشور صورت گرفت.روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت تحلیلی- مقطعی در سال 92-1391 انجام گردید. جامعه پژوهش، معاونت بهداشتی ...
بیشتر
مقدمه: برنامه استراتژیک با شناسایی و تحلیل دقیق، عمیق و گسترده محیط داخلی و خارجی، بستر مناسبی را برای بهبود عملکرد سازمانی فراهم میکند. این مطالعه به منظور تدوین و عملیاتی شدن برنامه استراتژیک در دانشگاههای علوم پزشکی کشور صورت گرفت.روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت تحلیلی- مقطعی در سال 92-1391 انجام گردید. جامعه پژوهش، معاونت بهداشتی 13 دانشگاه علوم پزشکی کشور بود که به صورت سهمیهای و تصادفی منظم انتخاب شد. در دانشگاههای منتخب، همه مدیران و کارشناسان به صورت سرشماری مورد پرسشگری قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته شامل 8 سؤال فردی و سازمانی و 6 سؤال در زمینه تدوین، اجرا، ارزیابی و اثربخشی برنامه استراتژیک بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهای مرتبط آماری و با سطح معنیداری 05/0 > α در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: از نظر 267 مدیر و کارشناس مورد مطالعه، از 5 نمره کل، سطح مشارکت گرفتن مدیران و کارشناسان در تدوین برنامه استراتژیک 4/1 ± 9/2، سطح اطلاعرسانی محتوا و اهداف برنامه استراتژیک 3/1 ± 8/2، سطح توجیه نمودن مدیران و کارشناسان 2/1 ± 6/2، سطح همراستایی برنامه عملیاتی با برنامه استراتژیک 2/1 ± 2/3، سطح ارزیابی و اصلاح برنامه استراتژیک 0/1 ± 3/2 و سطح اثربخشی برنامه استراتژیک 1/1 ± 5/2 بود. بین سطح تدوین، اجرا، ارزیابی و اثربخشی برنامه استراتژیک و تیپبندی دانشگاهها تفاوت آماری معنیداری وجود داشت (05/0 > P).نتیجهگیری: سطح همراستایی برنامه عملیاتی با برنامه استراتژیک در حد متوسط و بقیه موارد پایینتر از حد متوسط به دست آمد. بنابراین، پیشنهاد میشود که در بازنگری بعدی برنامه استراتژیک، برنامههای مداخلهای طراحی و اجرا گرددواژههای کلیدی: برنامه استراتژیک؛ ارزیابی؛ اثربخشی؛ دانشگاه
محمداسماعیل مطلق؛ سیدداود نصرالله پور شیروانی؛ محمدرضا ملکی
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 931-940
چکیده
مقدمه: مدل جایزهی ملی بهرهوری و تعالی سازمانی ایران ابزار مؤثری است که در راستای استقرار مدیریت جامع کیفیت و کسب رضایت ذینفعان برای ارزیابی، بهبود و توسعهی عملکرد سازمانی در سطح ملی مورد استفاده قرار میگیرد. در این مطالعه دیدگاه مدیران و کارشناسان سلامت ایران در خصوص ساختار و قابلیت بهکارگیری مدل جایزهی ملی و تعیین ارتباط ...
بیشتر
مقدمه: مدل جایزهی ملی بهرهوری و تعالی سازمانی ایران ابزار مؤثری است که در راستای استقرار مدیریت جامع کیفیت و کسب رضایت ذینفعان برای ارزیابی، بهبود و توسعهی عملکرد سازمانی در سطح ملی مورد استفاده قرار میگیرد. در این مطالعه دیدگاه مدیران و کارشناسان سلامت ایران در خصوص ساختار و قابلیت بهکارگیری مدل جایزهی ملی و تعیین ارتباط آن با متغیرهای فردی و سازمانی مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی و مداخلهای بوده که در سال 90-1389 هجری شمسی انجام گرفت. از 41 دانشگاه علوم پزشکی ایران، 13 دانشگاه با حجم نمونهی آسان انتخاب شدند. در هر 13 دانشگاه منتخب یک کارگاه 2 روزهی آموزشی برگزار و دیدگاه مدیران و کارشناسان بعد از آشنایی با اصول، معیارها و زیرمعیارها و وزندهی آنها، نسبت به رویکردهای خودارزیابی و منطق رادار با استفاده از پرسشنامه که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت، بررسی و با آزمونهای آماری در نرمافزارSPSS نسخهی 18 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: از 285 نفر نظرسنجی شده 161 نفر (5/56 درصد) مرد بودند. از نظر تحصیلات، بیشتر افراد (4/60 درصد) دارای مدرک کارشناسی بودند. سمت شغلی 109 نفر (2/38 درصد) مدیر و مابقی کارشناس بوده است. میانگین و انحراف معیار سابقهی خدمت 5/6 ± 8/16 سال بوده است. حدود 90 درصد افراد مورد مطالعه اصول و ارزشهای مدل جایزهی ملی بهرهوری و تعالی سازمانی ایران را در سطح خیلی زیاد و زیاد سازگار با خصوصیات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی سازمانهای نظام مراقبت سلامت اعلام نمودند. سطح منطقی بودن امتیازدهی به معیارهای مدل با میانگین و انحراف معیار 8/0±1/4 (از 5 نمرهی کل) در تطابق با نظام سلامت ایران قضاوت شده است. کارت امتیازدهی رادار RADAR (Results – Approach - Deployment - Assessment – Refine) با میانگین و انحراف معیار 8/0±7/3 (از 5 نمرهی کل) ابزار مؤثری برای ارزیابی عملکرد سازمانهای حوزهی سلامت ایران و شناسایی نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود اعلام شده است. دیدگاه مدیران و کارشناسان در هیچکدام از موارد با متغیرهای فردی و تیپبندی دانشگاههای مورد مطالعه تفاوت معنیدار نداشت (Pvalue>0.05). نتیجهگیری: مدل جایزهی ملی بهرهوری و تعالی سازمانی ایران ابزار مناسبی برای بهبود و ارتقای سازمانهای نظام سلامت ایران میباشد. واژههای کلیدی: بهرهوری؛ نظامهای مراقبت سلامت؛ مدل تعالی سازمانی
محمد اسماعیل مطلق؛ سیدداود نصرالهپور شیروانی؛ محمدرضا ملکی؛ شهرام توفیقی؛ محمدجواد کبیر؛ ناهید جعفری
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: در دنیای کسب و کار فعلی، بهرهمندی از فنآوری اطلاعاتی یکی از عوامل مهم توسعه و بهبود عملکرد سازمانها محسوب میشود. این مطالعه با هدف تعیین برخورداری مدیران و کارشناسان مسؤول معاونت بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی کشور از فنآوری اطلاعاتی و ارتباط آن با عوامل فردی و سازمانی انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه به صورت مقطعی ...
بیشتر
مقدمه: در دنیای کسب و کار فعلی، بهرهمندی از فنآوری اطلاعاتی یکی از عوامل مهم توسعه و بهبود عملکرد سازمانها محسوب میشود. این مطالعه با هدف تعیین برخورداری مدیران و کارشناسان مسؤول معاونت بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی کشور از فنآوری اطلاعاتی و ارتباط آن با عوامل فردی و سازمانی انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه به صورت مقطعی در بهار 1389 انجام گرفت. جامعهی پژوهش، مدیران و کارشناسان مسؤول حوزهی ستادی معاونت بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی کشور بودند که 13 دانشگاه به صورت طبقهای و تصادفی منظم انتخاب شدند. در دانشگاههای منتخب، کلیهی مدیران و کارشناسان مسؤول در دسترس به عنوان نمونهی پژوهش، به صورت سرشماری مورد مصاحبه و پرسشگری قرار گرفتند. پرسشنامهی مورد استفاده شامل متغیرهای فردی و سازمانی بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل یافتهها از آزمونهای Chi-square، Fisher's Exact، Spearman، Krukal Wallis و Mann-Whitney استفاده شد. یافتهها: از بین 293 مدیر و کارشناس مسؤول مورد مطالعه، 288 نفر (3/98 درصد) در اطاق کار خود به کامپیوتر سالم و 281 نفر (97 درصد) به اینترنت دسترسی داشتند که میزان رضایت از سرعت اینترنت 30 درصد در سطح زیاد و 46 درصد در سطح متوسط بوده است. 205 نفر (70 درصد) از سیستم اتوماسیون برخوردار بودند. دسترسی به اینترنت با برخورداری از سیستم اتوماسیون رابطهی معنیدار داشت (045/0 ≥ P). سطح رضایت از سرعت اینترنت فقط با تیپبندی دانشگاهها (013/0 ≥ P)، برخورداری از سیستم اتوماسیون (000/0 ≥ P) و سن افراد (143/0- = R، 015/0 = P) رابطهی معنیدار داشت. 220 نفر (75 درصد) دارای پست الکترونیک فعال بودند. نتیجهگیری: با توجه به کمیت بسیار خوب برخورداری از فنآوری اطلاعاتی، پیشنهاد میگردد برای تقویت و توسعهی کیفی آن، برنامههای مداخلهای طراحی و اجرا شود. واژههای کلیدی: تکنولوژی اطلاعات؛ رایانهها؛ اینترنت؛ دانشگاهها.