سید جمال الدین طبیبی؛ امیر اشکان نصیری پور؛ محمود رضا گوهری؛ محمد محبوبی
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 955-963
چکیده
مقدمه: بیمارستان سازمانی است که وظایف تأمین و مراقبتهای کامل بهداشتی (پیشگیری، درمان و بازتوانی) عموم را بر عهده دارد. ضرورت اجرای پاسخگویی در بیمارستانها روز به روز بیشتر محسوس میشود، به همین منظور این تحقیق به شناسایی پاسخگویی در بیمارستانهای آموزشی کشور پرداخته است. روش بررسی: مطالعه به روش توصیفی همبستگی بر روی 1034 نفر ...
بیشتر
مقدمه: بیمارستان سازمانی است که وظایف تأمین و مراقبتهای کامل بهداشتی (پیشگیری، درمان و بازتوانی) عموم را بر عهده دارد. ضرورت اجرای پاسخگویی در بیمارستانها روز به روز بیشتر محسوس میشود، به همین منظور این تحقیق به شناسایی پاسخگویی در بیمارستانهای آموزشی کشور پرداخته است. روش بررسی: مطالعه به روش توصیفی همبستگی بر روی 1034 نفر از پرسنل شاغل و بیماران 5 بیمارستان بزرگ کشور انجام شد. روش گردآوری دادهها پرسشنامهی محققساخته بود که شامل 8 بعد (اخلاقی، سیاسی، فرهنگی، عملکردی، ساختاری، مالی، اطلاعرسانی، قانونی) و 31 گویه بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای استنباطی (Pearson Correlation و (t-test بهوسیلهی نرمافزار SPSS نسخهی 16 انجام شد. یافتهها: یافتهها بیشترین فراوانی را در بین پاسخگویان مربوط به جمعیت زنان دانسته است (564=n نفر، 55/54%).بیشترین و کمترین فراوانی پاسخگویان به ترتیب در سنین 30-20 سال (45/42%) و کمتر از 20 سال (67/6) بوده است. بالاترین و پایینترین امتیاز پاسخگویی در بین بیمارستانهای مورد مطالعه بهترتیب (66/0±4) و (63/0±06/3) بود که این اختلاف از نظر آماری معنیدار بود. یافتهها نشان داده است که تأثیر بعد سیاسی در وضعیت پاسخگویی بیمارستانهای آموزشی منتخب کشور نسبت به سایر ابعاد از میانگین بالاتری برخوردار است. همچنین قویترین رابطه بین بعد اخلاقی و اطلاعرسانی بوده است (001/0>pvalue و 523/0=r) در نهایت وضعیت کلی پاسخگویی بیمارستانهای آموزشی کشور در حد متوسط به بالا بوده است (63/0±25/3). نتیجهگیری: با توجه به وضعیت پاسخگویی در بیمارستانهای آموزشی کشور که در زمینهی برخی ابعاد از حد مطلوب پایینتر بود، برنامهریزی برای تجدید ساختار موجود با دایر نمودن واحد پاسخگویی در بیمارستانها ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: بیمارستانهای آموزشی؛ پاسخگویی، ایران
امیر اشکان نصیری پور؛ محمد علی افشار کاظمی؛ احمدرضا ایزدی
دوره 9، شماره 7 ، بهمن 1391
چکیده
مقدمه: کارت امتیاز متوازن یکی از الگوهای موفق و پرکاربرد در زمینهی ارزیابی عملکرد در سازمانهای بهداشتی و درمانی، به خصوص بیمارستانها میباشد. این الگو یک چارچوب مفهومی جهت تدوین مجموعهای از شاخصهای عملکرد در راستای استراتژی سازمان میباشد. این پژوهش با هدف ارایهی الگوی ارزیابی عملکرد بیمارستانهای تأمین اجتماعی ایران ...
بیشتر
مقدمه: کارت امتیاز متوازن یکی از الگوهای موفق و پرکاربرد در زمینهی ارزیابی عملکرد در سازمانهای بهداشتی و درمانی، به خصوص بیمارستانها میباشد. این الگو یک چارچوب مفهومی جهت تدوین مجموعهای از شاخصهای عملکرد در راستای استراتژی سازمان میباشد. این پژوهش با هدف ارایهی الگوی ارزیابی عملکرد بیمارستانهای تأمین اجتماعی ایران با رویکرد کارت امتیاز متوازن انجام گرفت.
روشبررسی: در این پژوهش توصیفی- تطبیقی، 11 الگوی نظری و عملی کارت امتیاز متوازن بررسی شد. الگویی برای بیمارستانهای تأمین اجتماعی ایران طراحی شد. پرسشنامهای مبتنی بر مدل پیشنهادی جهت جمعآوری دادهها تهیه شد. اعتبار آن به روش دلفی با استفاده از نظرات صاحبنظران تأیید گردید. ضریب پایایی پرسشنامه (Cronbach’s alpha) 94/0 بود. به منظور تعین معنیدار بودن پاسخها از آزمون اختلاف میانگین جامعه استفاده گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل گردید.
یافتهها: میانگین نمرات حاصل شده از نظرسنجی خبرگان در الگوی پیشنهادی در رابطه با بیانیهی رسالت پیشنهادی 02/4 (از 5 نمره)، نمرهی استراتژی بهبود مداوم کیفیت و ایمنی خدمات بهداشتی- درمانی 5/4، استفادهی بهینه از امکانات و منابع موجود 66/4، تلاش مداوم و گروهی به منظور جلب رضایتمندی مراجعان 66/4 و مسؤولیتپذیری در خصوص بهداشت و ایمنی کارکنان و محیط زیست 32/4 بوده است. میانگین نمرهی منظر بالینی 66/11، منظر بیماران 5/11، منظر فرایندهای داخلی 66/11، منظر مالی 78/10 و منظر رشد کارکنان 46/11 بود. در کل، 27 شاخص برای 5 منظر ارایه شد که یکی از آنها از الگوی نهایی حذف گردید. میزان معنیداری آزمون t در سطح 95 درصد کمتر از 05/0 بود.
نتیجهگیری: الگوی پیشنهادی هم برای یک بیمارستان و هم برای مجموعهی بیمارستانهای تأمین اجتماعی کشور قابل اجرا بوده و امکان مقایسهی عملکرد بیمارستانها را نیز فراهم میآورد. این الگو به دلیل ماهیت پویای کارت امتیاز متوازن، چارچوبی قابل انعطاف است که میتواند برحسب شرایط واحدهای مختلف تعدیل گردد.
سید جمال الدین طبیبی؛ امیر اشکان نصیری پور؛ علی ایوبیان؛ حسین باقریان محمود آبادی
دوره 9، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391
چکیده
مقدمه: امروزه بازار گردشگری پزشکی به عنوان یکی از صنایع درامدزا و رقابتی در دنیا مطرح شده و از حوزههای نوین گردشگری پیشرفته است. اطلاعرسانی مناسب منجر به آگاهی گردشگران پزشکی از قابلیتهای حال حاضر خدمات سلامت میگردد. این پژوهش با هدف، تأثیر مکانیزمهای اطلاعرسانی در جذب گردشگران پزشکی در بیمارستانهای منتخب شهر تهران ...
بیشتر
مقدمه: امروزه بازار گردشگری پزشکی به عنوان یکی از صنایع درامدزا و رقابتی در دنیا مطرح شده و از حوزههای نوین گردشگری پیشرفته است. اطلاعرسانی مناسب منجر به آگاهی گردشگران پزشکی از قابلیتهای حال حاضر خدمات سلامت میگردد. این پژوهش با هدف، تأثیر مکانیزمهای اطلاعرسانی در جذب گردشگران پزشکی در بیمارستانهای منتخب شهر تهران انجام گرفت. روش بررسی: پژوهش توصیفی- مقطعی حاضر در سال 1390 بر روی 195 نفر از رؤسا، مدیران، مترونها، مسؤولان بهبود کیفیت، سوپروایزرها و سرپرستاران بیمارستانهای هاشمینژاد، شهید رجایی، حضرت رسول اکرم، میلاد، ایران مهر، محب، لاله و پارسیان انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی دو بخشی بود. پرسشنامه پس از کسب اعتبار علمی و داشتن پایایی 88/0 به کمک آزمون Cronbach’s alpha توسط افراد شرکت کننده در پژوهش تکمیل گردید. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزار 16SPSS و آزمونهای توصیفی درصد فراوانی و میانگین و آزمون تحلیل استنباطی F مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین مکانیزمهای اطلاعرسانی و جذب گردشگران پزشکی رابطهی معنیداری وجود نداشت (05/0 < P). از بین متغیرهای مکانیزمهای اطلاعرسانی، تنها تبلیغات رسانهای با جذب گردشگران پزشکی رابطهی معنیداری داشت (05/0 = P). سایر متغیرها از جمله بروشورها، کتابچههای راهنما، برنامههای تلویزیونی، روشهای الکترونیکی و سازمانهای مسؤول گردشگری تأثیری در جذب گردشگران پزشکی نداشتند. نتیجهگیری: با توجه به وجود این که تنها تبلیغات رسانهای در جذب گردشگران پزشکی مؤثر است؛ به نظر میرسد که تبلیغ توانمندیهای کشور در این زمینه در رسانههای بینالمللی میتواند به جذب هر چه بیشتر گردشگران پزشکی کمک نماید. واژههای کلیدی: سفر پزشکی؛ گردشگری پزشکی؛ اطلاعرسانی