اعظم صباحی؛ لیلا احمدیان؛ رضوان انصاری؛ فاطمه صالحی؛ مقدمه میرزایی
دوره 13، شماره 6 ، بهمن 1395، ، صفحه 394-398
چکیده
مقدمه: کسب دانش، آموزش و تعدیل عوامل خطر ابتلا به بیماریهای قلبی- عروقی، نه تنها باعث کاهش هزینههای بهداشتی میگردد، بلکه به بهبود کیفیت زندگی بیماران و جلوگیری از پذیرشهای مجدد نیز کمک خواهد کرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین دیدگاه بیماران قلبی در رابطه با کسب دانش سلامت و نقش آن در فرایند درمان بود.روش بررسی: این مطالعه به ...
بیشتر
مقدمه: کسب دانش، آموزش و تعدیل عوامل خطر ابتلا به بیماریهای قلبی- عروقی، نه تنها باعث کاهش هزینههای بهداشتی میگردد، بلکه به بهبود کیفیت زندگی بیماران و جلوگیری از پذیرشهای مجدد نیز کمک خواهد کرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین دیدگاه بیماران قلبی در رابطه با کسب دانش سلامت و نقش آن در فرایند درمان بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- تحلیلی بر روی 200 بیمار قلبی انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامهای جمعآوری گردید که روایی آن توسط صاحبنظران و پایایی آن با استفاده از روش آزمون- بازآزمون تأیید شده بود. از آمار توصیفی (فروانی و درصد) و تحلیلی (آزمونهای 2c و Marginal independence) جهت تحلیل دادهها استفاده گردید.یافتهها: پس از تشخیص بیماری، 5/80 درصد (161 نفر) از بیماران قلبی جهت ارتقای دانش خود در رابطه با بیماریشان تلاش کرده بودند که همه آنها برای کسب دانش از پزشک معالج خود به عنوان منبع کسب دانش کمک گرفتند. به طور کلی، از افرادی که کسب دانش داشتند، 7/90 درصد (146 نفر) در رابطه با دلایل ابتلا به بیماری کسب دانش کرده بودند. درصد کمی از بیماران، استفاده از لوحهای فشرده آموزشی را جهت ارتقای دانش خود مناسب دانستند.نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر میتواند به منظور برنامهریزی جهت ارتقای دانش سلامت بیماران مورد استفاده قرار گیرد. شناسایی رایجترین منابع مورد استفاده، امکان فراهمآوری دانش کافی از طریق این منابع را فراهم مینماید و موانع موجود برای عدم استفاده از سایر منابع کسب دانش را آشکار میسازد.
لیلا احمدیان؛ صدریه حاج اسمعیل گوهری؛ رضا خواجویی
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 71-77
چکیده
مقدمه: مطالعات متعددی سیستمهای اطلاعات سلامت را ارزیابی نموده، اما اغلب مطالعات از قالب استانداردی برای گزارش یافتهها استفاده نکردهاند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین میزان مطابقت مقالات ارزیابی سیستمهای اطلاعات سلامت به چاپ رسیده در مجلات فارسی با دستورالعمل گزارش مطالعات ارزیابی انفورماتیک سلامت (Statement on Reporting of Evaluation Studies ...
بیشتر
مقدمه: مطالعات متعددی سیستمهای اطلاعات سلامت را ارزیابی نموده، اما اغلب مطالعات از قالب استانداردی برای گزارش یافتهها استفاده نکردهاند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین میزان مطابقت مقالات ارزیابی سیستمهای اطلاعات سلامت به چاپ رسیده در مجلات فارسی با دستورالعمل گزارش مطالعات ارزیابی انفورماتیک سلامت (Statement on Reporting of Evaluation Studies in Health Informatics یا STARE-HI) بود. روش بررسی: در مطالعه مروری حاضر، مقالات مرتبط با ارزیابی سیستمهای اطلاعات سلامت توسط یک چکلیست، با 51 اصل دستورالعمل STARE-HI مطابقت داده شد. این مقالات با استفاده از ترکیب دو دسته کلید واژه مربوط به مطالعات ارزیابی و سیستمهای اطلاعات سلامت بدون محدودیت زمانی تا سال 1391 از پایگاههای فارسی Iranmedex، Magiran و SID استخراج شد. در نهایت، دادهها بر اساس 13 بخش اصلی دستورالعمل دستهبندی و گزارش گردید. یافتهها: از مجموع 727 مقاله بازیابی شده از پایگاهها، 36 مقاله با اهداف پژوهش مرتبط بودند. بخش مقدمه در همه مقالات آمده بود، اما بخش سهم نویسندگان و تضاد منافع در هیچ مقالهای ذکر نشده بود. میانگین رعایت اصول دستورالعمل در کل مقالات مورد مطالعه 40/71 درصد، کمترین آن 94/52 درصد و بیشترین آن 35/82 درصد بود. نتیجهگیری: شیوه نگارش و ساختار مطالعات ارزیابی سیستمهای اطلاعات سلامت نیاز به ارتقا دارد. با ذکر اطلاعات ضروری در مقالات و استفاده از دستورالعمل موجود در طراحی راهنمای نویسندگان مجلات، میتوان کیفیت گزارش مطالعات در این حوزه را بهبود بخشید. بهبود شیوه گزارش مقالات میتواند باعث به کارگیری بیشتر و بهتر نتایج پژوهشهای انجام شده و افزایش استناد به آنها گردد.
صدیقه عابدی؛ رضا خواجویی؛ لیلا احمدیان؛ سارا کاوه
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 392-399
چکیده
مقدمه: با توجه به رسالت وب سایتهای دانشگاهی در ارائه خدمات به کاربران، طراحی کارآمد محتوای اطلاعاتی آنها باعث استفاده مؤثر آنها میشود. از جملهی آنها وب سایتهای گروههای آموزشی هستند که میتوانند حاوی اطلاعاتی ارزنده برای اساتید، دانشجویان و سایر کاربران باشند. هدف از این مطالعه شناسایی محتوای اطلاعاتی وب سایتهای گروه ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به رسالت وب سایتهای دانشگاهی در ارائه خدمات به کاربران، طراحی کارآمد محتوای اطلاعاتی آنها باعث استفاده مؤثر آنها میشود. از جملهی آنها وب سایتهای گروههای آموزشی هستند که میتوانند حاوی اطلاعاتی ارزنده برای اساتید، دانشجویان و سایر کاربران باشند. هدف از این مطالعه شناسایی محتوای اطلاعاتی وب سایتهای گروه فناوری اطلاعات سلامت و مدارک پزشکی کشور بود. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کاربردی است که در زمستان سال 1391 خورشیدی به صورت مقطعی بر روی 14 وب سایت گروههای مذکور انجام شد. اقلام اطلاعاتی با استفاده از یک فرم گردآوری دادهها جمعآوری شد که روایی آن مورد تأیید سه نفر متخصص انفورماتیک پزشکی قرار گرفته بود. میزان ضرورت اقلام در یک جلسه گروه متمرکز بررسی شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی در SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در این پژوهش در کل 36 عنوان اقلام اطلاعاتی موجود در 14 وب سایت مورد مطالعه استخراج شده و در شش گروه اطلاعات رشته، اساتید، پژوهشی، آموزشی، عملکرد گروه، و سایر طبقهبندی شدند. بیشترین موارد مربوط به اطلاعات آموزشی و پژوهشی ( هر کدام 22 درصد)، وکمترین مربوط به اطلاعات رشته (8 درصد) میباشد. هشتاد و سه درصد از عناصر موجود در وب سایتها توسط گروه متمرکز ضروری شناخته شدند. نتیجهگیری: عناصر اطلاعاتی وب سایت گروههای آموزشی مختلف هم از نظر عناوین استفاده شده و هم از نظر نوع محتوای اطلاعاتی متفاوت میباشند. این تفاوت میتواند باعث پایین آمدن کارآیی استفاده و سردرگمی کاربران در یافتن اطلاعات گردد. نتایج این تحقیق میتواند برای گروههای آموزشی، مسئولین وبسنجی دانشگاهها و طراحان وب سایتها در طراحی و ارتقا وب سایتها مفید واقع شود.
سیمین صالحی نژاد؛ لیلا احمدیان؛ رضا خواجویی
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 282-296
چکیده
مقدمه:ارزیابی سیستمهای اطلاعات بهداشتی و مطالعه تأثیرآنها بر موسسات، ارائه دهندگان خدمات مراقبتیو بیماران می تواند سیاستگذاران موسسات خدمات سلامت را در سرمایه گذاری و بهره گیری از این سیستم ها کمک نماید.روش بررسی:هدف این مطالعه مرور ساختار یافته مطالعات داخلی در زمینه میزان تأثیرات این سیستمها در ایران می باشد. در این مطالعه منابع ...
بیشتر
مقدمه:ارزیابی سیستمهای اطلاعات بهداشتی و مطالعه تأثیرآنها بر موسسات، ارائه دهندگان خدمات مراقبتیو بیماران می تواند سیاستگذاران موسسات خدمات سلامت را در سرمایه گذاری و بهره گیری از این سیستم ها کمک نماید.روش بررسی:هدف این مطالعه مرور ساختار یافته مطالعات داخلی در زمینه میزان تأثیرات این سیستمها در ایران می باشد. در این مطالعه منابع مرتبط که تا پایان تیرماه 1392در پایگاهای SID, Magiran, Iranmedex, Irandoc, Medlib نمایه شده بودند، بازیابی گردیدند. از 861 مقاله بازیابی شده،در نهایت18 مقاله مرتبط شناخته شد و مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها:نتایج نشان داد که در بیش از نیمی از مطالعات سیستمهای اطلاعات بهداشتی موجب کاهش هزینه شده، و در کمتر از نیمی ازآنها سیستمها موجب افزایش هزینه ها شده است. تمام مطالعاتی که به بررسی تأثیر سیستمها بر شاخص هایی از قبیل خطاهای پزشکی، سرعت و دقت انجام کارها، افزایش دسترسی به اطلاعات و کیفیت خدمات ارائه شده پرداخته بودند، نشان دادند که این سیستم ها تأثیر مثبتی بر این فرآیندها گذاشته اند.نتیجه گیری:بررسی میزان تأثیر این سیستم ها بر فرآیندهای مختلف و میزان موفقیت آنها اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تصمیم گیرندگان و محققین قرار خواهد داد. بررسی مطالعات انجام شده در ایران حکایت از تأثیر نسبتاً مثبت این سیستم ها بر فعالیت ها ی کاری و درمانی مراکز بهداشتی درمانی دارد.واژه های کلیدی: سیستم اطلاعات بهداشتی؛سیستم اطلاعات بیمارستانی؛ ارتقاء کیفیت.
ژیلا آقارضایی؛ رضا خواجویی؛ لیلا احمدیان؛ لاله آقارضایی
دوره 10، شماره 2 ، تیر 1392
چکیده
مقدمه: سیستمهای اطلاعات سلامت، قابلیت ارتقای کیفیت مراقبتهای بهداشتی و درمانی را دارند. سیستم اطلاعات آزمایشگاه از جملهی این سیستمها میباشد. با وجود فواید این سیستم، مطالعات نشان دادهاند که طراحی برخی از آنها باعث ایجاد مشکلاتی در تعامل کاربران با سیستم گردیده است. هدف این مطالعه، ارزیابی کاربردپذیری این سیستم برای شناسایی ...
بیشتر
مقدمه: سیستمهای اطلاعات سلامت، قابلیت ارتقای کیفیت مراقبتهای بهداشتی و درمانی را دارند. سیستم اطلاعات آزمایشگاه از جملهی این سیستمها میباشد. با وجود فواید این سیستم، مطالعات نشان دادهاند که طراحی برخی از آنها باعث ایجاد مشکلاتی در تعامل کاربران با سیستم گردیده است. هدف این مطالعه، ارزیابی کاربردپذیری این سیستم برای شناسایی این مشکلات بود.روش بررسی: مطالعهی حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود که با استفاده از روش ارزیابی هیوریستیک (Heuristic) به بررسی سیستم اطلاعات آزمایشگاه مورد استفاده در 60 بیمارستان کشور پرداخت. این مطالعه از مرداد تا آبان ماه 1391 انجام شد. دسترسی به سیستم در بیمارستان آموزشی باهنر کرمان صورت گرفت. در این ارزیابی، مشکلات کاربردپذیری موجود در قسمتهای مختلف سیستم اطلاعات آزمایشگاه (پذیرش سرپایی، پذیرش بستری، دریافت نمونه و جوابدهی) شناسایی گردید و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دادهها با یک فرم استاندارد طراحی شده بر اساس روش هیوریستیک گردآوری شد. روایی محتوایی فرم توسط سه نفر متخصص انفورماتیک پزشکی تأیید شد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخهی 16 انجام گرفت.یافتهها: در این ارزیابی، 162 مشکل شناسایی گردید. بیشترین تعداد مشکلات مربوط به مؤلفهی انعطافپذیری و کارایی و کمترین تعداد، مربوط به مؤلفهی کمک به کاربران در تشخیص، شناسایی و اصلاح خطاها بود. بیشترین تعداد مشکل، مربوط به بخش سرپایی سیستم با 51 مورد و کمترین، مربوط به بخش دریافت نمونهی آن با 29 مورد بود.نتیجهگیری: طراحی بسیاری از سیستمهای اطلاعات سلامت موجود، با وجود استفادهی گسترده در سطح کشور، دارای مشکلات کاربردپذیری است که میتواند کیفیت تعامل کاربران با سیستم و در نتیجه پیامد مراقبت را تحت تأثیر قرار دهد. رعایت استانداردها و قواعد موجود در طراحی رابط کاربرهای سیستمهای اطلاعاتی مانند هیوریستیکهای ذکر شده در این مطالعه میتواند باعث کاهش مشکلات گردد.واژههای کلیدی: سیستمهای اطلاعات آزمایشگاه؛ خطاهای پزشکی؛ ارزیابی؛ رابط کاربر