علی اکبر احمدی؛ حسین مبارکی؛ مهدی ملجائی
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 260-269
چکیده
مقدمه: رضایت بیماران یکی از شاخص های مهم کیفیت ارائه خدمت در بیمارستان هاست.توجه به نقطه نظرات بیماران ،رضایت آنان را موجب شده و زمینه ساز ارتقاء سطح کیفی خدمات بیمارستانی می باشد.تحقیق حاضر به منظور سنجش میزان رضایت بیماران پس از اجرای طرح خودگردانی با هدف بهبود کیفیت ارائه خدمت انجام گرفته است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی ...
بیشتر
مقدمه: رضایت بیماران یکی از شاخص های مهم کیفیت ارائه خدمت در بیمارستان هاست.توجه به نقطه نظرات بیماران ،رضایت آنان را موجب شده و زمینه ساز ارتقاء سطح کیفی خدمات بیمارستانی می باشد.تحقیق حاضر به منظور سنجش میزان رضایت بیماران پس از اجرای طرح خودگردانی با هدف بهبود کیفیت ارائه خدمت انجام گرفته است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی که در بیمارستان های صاحب الزمان(عج) و امیرالمومنین(ع) شهرستان شهرضا استان اصفهان در فروردین ماه 1391 انجام گرفت،تعداد109 پرسشنامه در مجموع دو دوره قبل و بعد از اجرای طرح خودگردانی،در بین بیماران، توزیع و داده های بدست آمده بر اساس مدل Servqual و مقیاس پنج گزینه ای Lickert،توسط نرم افزار spss v.15 در دو سطح توصیفی(فراوانی،درصد،میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(آزمون ضریب همبستگی Pearson،آزمونt مستقل و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها:بر اساس یافته های حاصل از این پژوهش، میزان رضایت بیماران، در حد خیلی زیاد، در دوره ی بعد از خودگردانی، نسبت به قبل از آن،نشان از بهبود کیفیت ارائه خدمات، در دوره بعد از خودگردانی داشته است بطوری که میزان رضایت "خیلی زیاد"، در درصد بیشتری از بیماران بعد از خودگردانی(7/34) در مقایسه با قبل از خودگردانی (7/11) ازکیفیت خدمات بیمارستان، دیده می شود. نتیجهگیری:با توجه به نتایج بدست آمده،لازم است به کیفیت خدمت در بُعد ملموسات، که به ظاهر ، جنبه های فیزیکی خدمت مربوط می شود و پاسخگوئی سریعتر به مراجعین، خصوصاً در بخش هایی که خط مقدَم بیمارستان در ارائه خدمات، محسوب می شوند، توجه بیشتری گردد.واژههای کلیدی: رضایت بیمار؛ ارزشیابی؛ بیمارستان ها؛ کیفیت مراقبت بهداشتی
نرجس میرابوطالبی؛ حسین مبارکی؛ راضیه دهقان؛ نوشین محبی
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، ، صفحه 665-674
چکیده
مقدمه: پروندهی الکترونیک سلامت شامل طیف گستردهای از سیستمهای اطلاعات است که تمامی اطلاعات مربوط به طرح مراقبت پرستاری، تجویز دارو، ارزیابی فیزیکی و ایمنسازی را براساس استانداردهای شناخته شده ممکن میسازد و با توجه به پیچیدگی پروندهی الکترونیک سلامت (Electronic Health Record) قابلیت استفاده از این سیستم توسط کاربران آن امری حیاتی است. ...
بیشتر
مقدمه: پروندهی الکترونیک سلامت شامل طیف گستردهای از سیستمهای اطلاعات است که تمامی اطلاعات مربوط به طرح مراقبت پرستاری، تجویز دارو، ارزیابی فیزیکی و ایمنسازی را براساس استانداردهای شناخته شده ممکن میسازد و با توجه به پیچیدگی پروندهی الکترونیک سلامت (Electronic Health Record) قابلیت استفاده از این سیستم توسط کاربران آن امری حیاتی است. بنابراین پژوهشی با هدف تعیین فاکتورهای مورد انتظار پزشکان از پیادهسازی پروژهی پروندهی الکترونیک سلامت در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال 1391صورت گرفت. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی بود که در سال 1391 در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان انجام شد. جامعهی آماری شامل پزشکان عضو هیأت علمی و دستیاران تخصصی مشتمل بر 129 نفر بودند. پرسشنامهای برگرفته از پایاننامهی دکترای Morton در دانشگاه Drexel بهعنوان ابزار پژوهش انتخاب گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصین و صاحبنظران در این زمینه و پایایی آن از طریق test-retest به میزان 78 درصد سنجیده شد. دادههای گردآوری شده از پرسشنامه با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 19 و بوسیلهی روشهای آمار توصیفی (جداول توزیع و درصد فراوانی، شاخصهای آماری میانگین و انحراف معیار) و آزمونهای آماری ANOVA و T-TEST یکطرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بیشترین امتیاز کسب شده مربوط به فاکتور پشتیبانی مدیریت با میانگین 65/3 و کمترین امتیاز کسب شده مربوط به فاکتور آموزش مناسب و کافی با میانگین17/3 بود. در ارتباط با موانع اجرای پیادهسازی پروندهی الکترونیک سلامت بیشترین درصد کسب شده مربوط به هزینههای اقتصادی با 84 درصد و کمترین امتیاز کسب شده مربوط به مقاومت پرسنل در برابر تکنولوژی جدید با 50 درصد بود و از دیدگاه پزشکان مهمترین مزایای پروندهی الکترونیک سلامت افزایش کنترل بر فعالیتهای کاری 9/82 درصد ارزیابی شد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج کسب شده در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، پزشکان عضو هیأت علمی و دستیاران با پیادهسازی پروندهی الکترونیک سلامت در این دانشگاه موافق بودند و با توجه به نظرات ارائه شده توانایی و آمادگی لازم جهت پیادهسازی پروندهی الکترونیک سلامت وجود داشت. واژههای کلیدی: پروندهی الکترونیک سلامت؛ فنآوری اطلاعات سلامت؛ پزشکان
نرجس میرابوطالبی؛ مریم احمدی؛ حسین مبارکی؛ سعید حسینی؛ نوشین محبی
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 769-779
چکیده
مقدمه: ثبت علتهای مرگ به خصوص علت زمینهای آن، به عنوان مهمترین دادهها در اصلاح برنامههای بهداشتی و درمانی کشورها به شمار میآید، در نتیجه ضروری است که سیستمهای کامپیوتری جامع، بانکهای اطلاعاتی مرتبط برای تحلیل و فهم فرایندهای اصلی حوزهی بهداشت و درمان در نظرگرفته شود. این مطالعه، با هدف ارزیابی سیستم ثبت مرگ و میر ...
بیشتر
مقدمه: ثبت علتهای مرگ به خصوص علت زمینهای آن، به عنوان مهمترین دادهها در اصلاح برنامههای بهداشتی و درمانی کشورها به شمار میآید، در نتیجه ضروری است که سیستمهای کامپیوتری جامع، بانکهای اطلاعاتی مرتبط برای تحلیل و فهم فرایندهای اصلی حوزهی بهداشت و درمان در نظرگرفته شود. این مطالعه، با هدف ارزیابی سیستم ثبت مرگ و میر بر اساس الزامات در ایران انجام گردیده است.
روش بررسی: این پژوهش، کاربردی و از نوع تحلیلی بود که در سال 1390 در 12 دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. جامعهی آماری از2 گروه کاربران و کارشناسان دانشگاههای علوم پزشکی تشکیل شد که مشتمل بر 50 نفر بودند. ابزار گردآوری دادهها 3 پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس طیف لیکرت و یک چکلیست بود. سؤالات پرسشنامه بر اساس 3 الزامات (الزامات کاربری، الزامات عمومی و الزامات امنیتی) و چکلیست جهت سنجش الزامات فنی طراحی شد. روایی ابزار بر اساس روش اعتبار محتوایی (دریافت نظرات استادان و صاحبنظران رشته) تعیین و تأیید شد. برای پایایی ابزار از ضریب Cronbach's alpha استفاده شد و مقدار آن به ترتیب 73 درصد، 83 درصد، 94 درصد برآورد شد. از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS نسخهی 20 برای تحلیل دادهها استفاده گردید.
یافتهها: از دیدگاه کاربران و کارشناسان دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 1، الزامات کاربری، الزامات عمومی و الزامات امنیتی به ترتیب 6/84 درصد، 7/75 درصد، 9/40 درصد موجود بودن الزامات را تأیید کردند. در دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 2 به ترتیب 8/34 درصد،7/66 درصد و 7/22 درصد و در دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 3 به ترتیب 7/35 درصد، 3/33 درصد و 7/20 درصد موجودیت الزامات را تأیید نمودند. الزامات فنی از دیدگاه کارشناسان نرمافزار 7/64 درصد به دست آمد. با توجه به نتایج کسب شده، سیستم الکترونیکی ثبت مرگ و میر در ایران از نظر الزامات کاربری با میانگین 7/51 درصد، الزامات عمومی 5/58 درصد و الزامات فنی 7/64 درصد در حد به نسبت مطلوبی بود، ولی از نظر الزامات امنیتی 1/28 درصد در سطح ضعیفی است.
نتیجهگیری: نتایج ضعیف در بخش الزامات امنیتی سیستم، کارا نبودن نرمافزار در این قسمت را نشان میدهد. از این رو لازم است که وزارت بهداشت و درمان به عنوان متولی این سیستم به بهبود عملکرد نرمافزار در حیطهی الزامات امنیتی توجه ویژه نماید.
حسین مبارکی؛ سید علی اکبر احمدی؛ محمدرضا دارائی؛ منصوره عباسی؛ محمد هادی
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 679-685
چکیده
مقدمه: در دنیای متحول امروز، علاوه بر ساخت سرمایهی انسانی، یکی از چالشهای دیگر در رفتار سازمانی، ایجاد و تقویت سرمایهی اجتماعی است و با این که سرمایهی اجتماعی ویژگی جمع دارد، ولی از تلاشهای فردی افراد در جهت ایجاد اعتماد، روابط و همکاری ناشی میشود. بدون سرمایهی اجتماعی، کارکنان حاضر به تسهیم اطلاعات و دانش نخواهند بود. ...
بیشتر
مقدمه: در دنیای متحول امروز، علاوه بر ساخت سرمایهی انسانی، یکی از چالشهای دیگر در رفتار سازمانی، ایجاد و تقویت سرمایهی اجتماعی است و با این که سرمایهی اجتماعی ویژگی جمع دارد، ولی از تلاشهای فردی افراد در جهت ایجاد اعتماد، روابط و همکاری ناشی میشود. بدون سرمایهی اجتماعی، کارکنان حاضر به تسهیم اطلاعات و دانش نخواهند بود. این مقاله رابطهی سرمایهی اجتماعی و سازمان یادگیرنده را مورد شناسایی قرار داده است.
روش بررسی: این تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است و از نظر اهداف از نوع بنیادی میباشد. جامعهی آماری آن 120 نفر از کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی استان قم بود که با توجه به جدول Morgan حجم نمونه، 92 نفر شد. نمونهها بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و سرمایهی اجتماعی از طریق مدل و پرسشنامه وحید وزیریراد (بررسی رابطهی سرمایهی اجتماعی و توسعهی ظرفیت یادگیری) و سازمان یادگیرنده به وسیله مدل و پرسشنامه Sanke مورد آزمون قرار گرفت. ضریب Cronbach’s alpha به ترتیب برای هر پرسشنامه برابر با 95 درصد و 85 درصد بود. پرسشنامهی مذکور شامل نظرات نمونه با استفاده از آمار استنباطی و از طریق نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافتهها: یافتههای پژوهش، حاکی از آن است که بین سرمایهی اجتماعی و سازمان یادگیرنده در ستاد دانشگاه علوم پزشکی استان قم رابطه معنیدار وجود دارد (5% ≤ P).
نتیجهگیری: از آن جا که سرمایهی اجتماعی بر بهبود و ارتقای سازمان یادگیرنده تأثیر دارد، باید به این سرمایه و تأثیر آن بر بهبود سازمانها توجه خاص کرد و جنبههای ضعیفتر سرمایهی اجتماعی را در ادارات و بخشهای دانشگاه علوم پزشکی شناسایی و تقویت نمود.