مصطفی قادرزاده؛ فرحناز صدوقی؛ آروین کتابت
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 457-464
چکیده
مقدمه: در سالهای اخیر مفاهیم شبکههای عصبی مصنوعی در کشف اولیه و طبقهبندی بیماریها متحمل پیشرفتهای فراوانی شده است. استفاده از شبکههای عصبی به دلیل تواناییهای بالقوهی آن درکاربردهای پزشکی و در پیدا کردن کنش بین متغیرها، تشخیص و مدلسازی بیماریها به طور وسیعی مقبول واقع شده است. هدف از این پژوهش، طراحی و پیادهسازی ...
بیشتر
مقدمه: در سالهای اخیر مفاهیم شبکههای عصبی مصنوعی در کشف اولیه و طبقهبندی بیماریها متحمل پیشرفتهای فراوانی شده است. استفاده از شبکههای عصبی به دلیل تواناییهای بالقوهی آن درکاربردهای پزشکی و در پیدا کردن کنش بین متغیرها، تشخیص و مدلسازی بیماریها به طور وسیعی مقبول واقع شده است. هدف از این پژوهش، طراحی و پیادهسازی سیستم تصمیمیار مبتنی بر شبکههای عصبی مصنوعی به منظور کشف اولیهی سرطان پروستات بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و جامعهی هدف آن متشکل از 360 بیمار مبتلا به ناهنجاریهای پروستات بودند که در فواصل سالهای 90-1388 به بخش اورولوژی بیمارستان امام خمینی (ره) شهر تهران مراجعه نمودند. در این پژوهش به منظور ارزیابی عملکرد سیستم طراحی شده، از شاخصهای حساسیت، ویژگی و صحت در طبقهبندی استفاده گردید. در طراحی هستهی محاسباتی سیستم تصمیمیار بالینی در کشف اولیهی سرطان پروستات از بزرگی خوشخیم آن، از الگوریتم شبکهی عصبی گرادیان توأم مدرج (Scaled conjugate gradient) استفاده شد.
یافتهها: شاخصهای عملکردی این سیستم، ویژگی و حساسیت بودند و عملکرد سیستم تصمیمیار بالینی پیشنهاد شده بر اساس این شاخصها به ترتیب عبارت از 06/97 و 11/92 درصد بود. نتایج سیستم تصمیمیار در تشخیص و طبقهبندی بیماریهای نئوپلازی پروستات، حاکی از پتانسیل بالای سیستمهای مبتنی بر شبکههای عصبی به عنوان ابزاری قوی در طبقهبندی ناهنجاریهای پروستات بود.
نتیجهگیری: در این پژوهش یک سیستم تصمیمیار پزشکی با هدف یاری رساندن به متخصصین در تشخیص و طبقهبندی بیماریهای نئوپلازی پروستات طراحی گردید. سیستمهای هوشمند پزشکی بر مبنای هوش مصنوعی و به خصوص شبکههای عصبی، میتوانند به پزشکان در تشخیص دقیق سرطان پروستات و بزرگی خوشخیم آن کمک نمایند. با استفاده از این سیستمها، بیوپسیهای غیر ضروری و هزینههای تشخیصی کاهش مییابد. به علاوه، این سیستمها میتوانند در به حداقل رساندن زمان فرایندهای تشخیصی بیماریها مؤثر واقع شوند.
فرحناز صدوقی؛ معصومه خوشگام؛ سیده راضیه فرهی
دوره 9، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391
چکیده
مقدمه: کاربردپذیری در موفقیت و پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی و ارتقای کیفیت مراقبت ضروری است. این پژوهش با هدف، ارزیابی کاربردپذیری سیستم اطلاعات بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با استفاده از مقیاس کاربردپذیری انجام شد. روش بررسی: پژوهش تحلیلی حاضر که از نوع کاربردی میباشد، در سال 1389 انجام شد. جامعهی آماری شامل کل کاربران ...
بیشتر
مقدمه: کاربردپذیری در موفقیت و پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی و ارتقای کیفیت مراقبت ضروری است. این پژوهش با هدف، ارزیابی کاربردپذیری سیستم اطلاعات بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با استفاده از مقیاس کاربردپذیری انجام شد. روش بررسی: پژوهش تحلیلی حاضر که از نوع کاربردی میباشد، در سال 1389 انجام شد. جامعهی آماری شامل کل کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی در یک بیمارستان عمومی و دو بیمارستان تخصصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تعداد 110 نفر بود. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی مقیاس کاربردپذیری سیستم بهاتاچرژی شامل کاربردپذیری، قصد ادامهی استفاده از سیستم، درک سودمندی و رضایت کاربر بود. در نهایت، دادهها به روش آمار توصیفی و آزمون همبستگی Spearman و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بر طبق یافتهها، 8/71 درصد از پاسخ دهندگان از سیستم راضی بودند، 2/64 درصد از کاربران قصد استفادهی مداوم از سیستم را داشته و 78 درصد فواید سیستم را درک کرده و به سودمندی سیستم معتقد بودند. سیستم تنها انتظارات 8/59 درصد از کاربران را برآورده کرده بود. افزون بر این، بین سودمندی درک شده و قصد استفادهی مداوم از سیستم (001/0 £ P)، قصد استفادهی مداوم از سیستم و کارامدی سیستم (001/0 £ P)، برآورده شدن انتظارات کاربر و قصد استفادهی مداوم از سیستم (001/0 £ P) همبستگی وجود داشت. نتیجهگیری: رضایت کاربر، سودمندی درک شده، برآورده شدن انتظارات و قصد استفادهی مداوم از سیستم شاخص موفقیت یا عدم موفقیت سیستم میباشد. بر اساس نتایج، به نظر میرسد سیستم اطلاعات بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا حدودی موفق و در بهبود بهرهوری و بازگشت سرمایه و هزینهی ایجاد آن مؤثر بوده است، ولی از آن جا که ارزیابی نهایی در چرخهی حیات و توسعهی سیستم اطلاعات، با هدف اصلاح طراحی سیستم و ارتقای کارامدی آن انجام میگیرد، تمرکز بر رفع نواقصی که سبب کاهش رضایت از سیستم شده است، ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: کاربرد پذیری؛ سودمندی درک شده؛ انتظارات کاربر؛ ارزشیابی؛ سیستم اطلاعات بیمارستانی.