رضا مرادی؛ سهیلا غلامی؛ مهدیه السادات احمدزاده؛ نجمه بهمن زیاری
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، ، صفحه 719-724
چکیده
مقدمه: بخش بهداشت و درمان یکی از حوزههای متأثر از فناوری اطلاعات است. نظر به اهمیت فناوری اطلاعات در بیمارستان و عوامل مؤثر در به کار گیری آن، مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل انسانی مؤثر بر به کار گیری فناوری اطلاعات در میان مدیران بیمارستانهای آموزشی شهر شیراز انجام گرفت. روش بررسی: در پژوهش کاربردی- تحلیلی حاضر، در سال 1393، ...
بیشتر
مقدمه: بخش بهداشت و درمان یکی از حوزههای متأثر از فناوری اطلاعات است. نظر به اهمیت فناوری اطلاعات در بیمارستان و عوامل مؤثر در به کار گیری آن، مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل انسانی مؤثر بر به کار گیری فناوری اطلاعات در میان مدیران بیمارستانهای آموزشی شهر شیراز انجام گرفت. روش بررسی: در پژوهش کاربردی- تحلیلی حاضر، در سال 1393، 7 بیمارستان آموزشی- درمانی شهر شیراز به روش تصادفی ساده انتخاب شد. جامعه آماری شامل 119 نفر از مدیران و سرپرستان این مراکز بود که 91 نفر از آنان، با استفاده از فرمول Cochran و نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مدل پذیرش تکنولوژی بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی به تأیید رسیده بود. از آمار توصیفی به منظور تعیین میانگین و انحراف معیار و از آمار استنباطی (آزمونهای t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی Pearson) جهت آنالیز دادهها در نرمافزار SPSS استفاده گردید. یافتهها: میانگین نمره استفاده از کامپیوتر میان مدیران و سرپرستان بر حسب جنسیت، سن، سابقه کار و میزان تحصیلات تفاوت معنیداری نداشت. بین ادراک و یادگیری با نگرش نسبت به کاربرد فناوری اطلاعات، رابطه آماری معنیدار وجود داشت؛ اما بین تصمیمگیری و این متغیر رابطه معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: عوامل انسانی، به ویژه ابعاد تعیین کننده آن شامل ادراک و یادگیری، از مهمترین عوامل مؤثر بر به کار گیری فناوری اطلاعات هستند. بنا بر این پیشنهاد میشود، پیش از اجرای برنامههای مرتبط با فناوری اطلاعات در خصوص قابلیت و مزایای آن، به افراد آگاهی داده شود تا ادراک مناسبی پیدا کرده، آموزشهای لازم را فرا گیرند. واژههای کلیدی: فناوری اطلاعات؛ مدیر؛ بیمارستان
سعید کریمی؛ نجمه بهمن زیاری
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1113-1122
چکیده
سلامت یک پروسهی چند محوری و در عین حال بسیار مهم است، از یک سو عوامل بسیاری در ایجاد و تداوم آن نقش دارد و حاصل مشارکت تمام دستگاههای اجرایی یک جامعه است و از طرف دیگر تأثیر قابل توجهی بر سایر بخشهای جامعه دارد. آن چه در ارایهی خدمات سلامت اهمیت بسیار دارد، مسألهی عدالت است. در این مقاله سعی شد تا با بررسی آمار موجود، عادلانه ...
بیشتر
سلامت یک پروسهی چند محوری و در عین حال بسیار مهم است، از یک سو عوامل بسیاری در ایجاد و تداوم آن نقش دارد و حاصل مشارکت تمام دستگاههای اجرایی یک جامعه است و از طرف دیگر تأثیر قابل توجهی بر سایر بخشهای جامعه دارد. آن چه در ارایهی خدمات سلامت اهمیت بسیار دارد، مسألهی عدالت است. در این مقاله سعی شد تا با بررسی آمار موجود، عادلانه بودن خدمات سلامت کشور در فاصلهی سالهای برنامههای سوم و چهارم توسعه مورد بررسی قرار گیرد. این مطالعه در پایان سال 1390 به صورت مروری انجام و برای گردآوری اطلاعات از موتورهای جستجو و منابع کتابخانهای بهرهگیری شد. سپس یافتهها با توجه به هدف اصلی پژوهش، انتخاب و مرتب گردید. همان طور که بررسیها نشان داد، اگر چه برای گسترش عدالت در سلامت از لحاظ محتوای قانونی و تدوین برنامه در کشورمان کاستی وجود ندارد، اما در اجرا، مسایل و مشکلات عدیدهای را ملاحظه مینماییم و با گذشت سالهای متمادی و پایان یافتن برنامههای سوم و چهارم توسعه، تحلیل آماری و گزارشات مدون سالیانه که به چه میزان اهداف برنامه محقق شده است، در دست نیست. لیکن طبق بررسیها روند حرکت شاخص سیاستهای بخش سلامت نتوانسته است تا تغییر معنیداری در جهت بهبود عدالت در دسترسی مالی ایجاد کند. با این وجود، پیشرفتهایی نیز داشتهایم اما لازم است که در این زمینه پژوهشهای بیشتری صورت گیرد و علل ریشهای عدم موفقیت برنامهها بررسی شود.
علیرضا جباری؛ غلامرضا شریفیراد؛ آزاد شکری؛ نجمه بهمن زیاری؛ آیان کردی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1132-1145
چکیده
هدف نهایی نظام ارایهی خدمات بهداشتی و درمانی هر کشوری، ارتقای سطح سلامت آحاد مردم میباشد. عدم پاسخگویی به نیازها و انتظارات سلامتی در چند دههی اخیر، اجرای برنامههای اصلاحی را ایجاب میکند. پزشک خانوادهی روستایی از جمله این اصلاحات در نظام سلامت ایران است که از سال 1384 به اجرا درآمد. هدف از این مطالعه، بررسی عملکرد برنامهی ...
بیشتر
هدف نهایی نظام ارایهی خدمات بهداشتی و درمانی هر کشوری، ارتقای سطح سلامت آحاد مردم میباشد. عدم پاسخگویی به نیازها و انتظارات سلامتی در چند دههی اخیر، اجرای برنامههای اصلاحی را ایجاب میکند. پزشک خانوادهی روستایی از جمله این اصلاحات در نظام سلامت ایران است که از سال 1384 به اجرا درآمد. هدف از این مطالعه، بررسی عملکرد برنامهی پزشک خانوادهی روستایی از زمان آغاز این برنامه بود. مطالعهی حاضر یک مطالعهی مروری نقلی بود که با جستجو در سایتهای Google، Google scholar، SID، Magiran و Irandoc با کلید واژههای «پزشک خانواده، پزشک خانوادهی روستایی، Family physician،Family medicine،Rural family medicine ، Rural family physician» انجام گرفت که در نهایت 39 مقالهی مرتبط با هدف مطالعه، استخراج و بررسی شد. در این مطالعه اهداف برنامهی پزشک خانواده در چندین زیر مجموعه شامل نظام ارجاع، پاسخگویی، دسترسی، هزینه، پوشش خدمات، اولویت به خدمات سلامتنگر، تشکیل پروندهی سلامت، کنترل کیفیت خدمات، رضایتمندی و نگرش کارکنان تیم سلامت و گیرندگان خدمت دستهبندی شد و عملکرد برنامهی پزشک خانواده در دستیابی به این اهداف بررسی گردید. مطابق بررسیهای انجام شده، برنامه عملکرد به نسبت خوبی پس از گذشت چند سال از اجرا داشت، ولی هنوز نظام ارجاع و ارایهی پسخوراند از پزشکان متخصص به سطح یک، پیگیری عاقبت بیماران و تکمیل پروندهی سلامت به درستی اجرا نمیشود. دسترسی تا حدودی بهبود یافت و هزینههای غیر ضروری کاهش پیدا کرد، با این حال هنوز بینش سلامتنگر مطلوب در اذهان نهادینه نشده است.