زهرا ناظمی؛ هاله آِیت اللهی؛ حمید حقانی
دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، ، صفحه 526-536
چکیده
مقدمهسیستم حسابداری بیمار یکی از زیر سیستم های سیستم اطلاعات بیمارستانی است که به منظور شناسایی هزینه های بیمار از زمان پذیرش تا ترخیص اطلاعات جامعی را فراهم می سازد. هدف از انجام این پژوهش مقایسه اقلام داده ای سیستم های حسابداری بیماران بستری و سرپایی با نیازهای کاربران بود.روش بررسیپژوهش حاضر مطالعه ای کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی ...
بیشتر
مقدمهسیستم حسابداری بیمار یکی از زیر سیستم های سیستم اطلاعات بیمارستانی است که به منظور شناسایی هزینه های بیمار از زمان پذیرش تا ترخیص اطلاعات جامعی را فراهم می سازد. هدف از انجام این پژوهش مقایسه اقلام داده ای سیستم های حسابداری بیماران بستری و سرپایی با نیازهای کاربران بود.روش بررسیپژوهش حاضر مطالعه ای کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی بود که در سال 1390 شمسی انجام شد. جامعه پژوهش کاربران سیستم های حسابداری بیمار و نرم افزارهای مربوطه را شامل می شد. نمونه گیری در کاربران به صورت طبقه ای و با حجم مساوی در هر طبقه انجام شد. بدین ترتیب که از هر بیمارستان 9 نفر انتخاب شدند. در خصوص نرم افزارها نیز کلیه سیستم های حسابداری بیمار در بیمارستان های مورد مطالعه بررسی شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و چک لیست بود و از آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون من ویتنی یو) جهت مقایسه نظرات گروه های کاربران استفاده شد. روایی پرسشنامه بر اساس سنجش روایی محتوا و پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی درونی (95/0=α) سنجیده شد. روایی صوری چک لیست نیز توسط سه نفر از صاحب نظران تایید شد.یافته هایافته ها نشان داد که در اقلام داده ای صورت حساب بیماران بستری، هزینه خدمات ارائه شده از اهمیت بالاتری برخوردار بود. در مقایسه نظرات مدیران و سایر کاربران درخصوص نوع بیمه (P=0/025) و نوع پرونده بیمار (P=0/036) اختلاف معناداری وجود داشت. به طور کلی بررسی اقلام داده ای سیستم های حسابداری بیمار و مقایسه آن با نیازهای کاربران نشان داد که این سیستم ها بین 70 تا 80 درصد نیازهای اطلاعاتی کاربران را برآورده می ساختند.نتیجه گیریمشارکت کاربران در طراحی و توسعه سیستم های اطلاعات سلامت از عوامل موثر بر موفقیت سیستم ها به شمار می آید. از آنجا که سیستم حسابداری بیمار بخش مهمی از اطلاعات مالی بیمارستان را تامین می کند، از این مقوله مستثنی نیست و اقدامات لازم جهت برطرف کردن نقاط ضعف سیستم ها باید صورت گیرد.
اسماعیل مهرآیین؛ هاله آیت اللهی؛ مریم احمدی
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، ، صفحه 779-788
چکیده
مقدمه: امروزه، با ظهور پروندهی الکترونیکی بیمار، نیاز به تبادل اطلاعات افزایش یافته و در نتیجه امنیت و محرمانگی در سیستمهای اطلاعاتی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در پژوهش حاضر، وضعیت امنیت اطلاعات از سه بعد مدیریتی، فنی و فیزیکی در سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بیمارستانهای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید ...
بیشتر
مقدمه: امروزه، با ظهور پروندهی الکترونیکی بیمار، نیاز به تبادل اطلاعات افزایش یافته و در نتیجه امنیت و محرمانگی در سیستمهای اطلاعاتی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در پژوهش حاضر، وضعیت امنیت اطلاعات از سه بعد مدیریتی، فنی و فیزیکی در سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بیمارستانهای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود که به روش تحلیلی در سال 1390 شمسی انجام شد. جامعهی پژوهش، مسؤولان واحد فنآوری اطلاعات در بیمارستانهای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی (36 نفر) و نمایندگان شرکتهای نرمافزاری (شش نفر) بودند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری گردید و روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و محتوا و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون همبستگی درونی (75/0= α) تعیین شد. از آمار توصیفی و تحلیلی نظیر t-testبرای تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها: براساس یافتههای پژوهش، از لحاظ آماری تفاوت معناداری در وضعیت امنیت اطلاعات در سیستمهای اطلاعات بیمارستانی از بعد مدیریتی (843/0=Pvalue)، فنی (902/0=Pvalue) و فیزیکی (595/0=Pvalue) در مراکز آموزشی درمانی و غیرآموزشی وجود نداشت. اما از بعد فنی بین دیدگاه مسؤولان واحد کامپیوتر بیمارستانهای مورد مطالعه و نمایندگان شرکتهای نرمافزاری اختلاف معناداری وجود داشت (01/0=Pvalue). نتیجهگیری: در این مطالعه وضعیت امنیت اطلاعات در سیستمهای اطلاعات بیمارستانی در سطح قابل قبولی ارزیابی گردید. با این حال برنامهریزی جهت تدوین و اجرای جدیدترین سیاستها و دستورالعملهای امنیتی در هر سه بعد مدیریتی، فنی و فیزیکی مطابق با نیازهای کاربران و پیشرفتهای فنآوری ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: امنیت دادهها؛ سیستمهای اطلاعات بیمارستانی؛ فنآوری اطلاعات سلامت
هاله آیت اللهی؛ مصطفی لنگری زاده؛ حبیب چنانی
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، ، صفحه 675-683
چکیده
مقدمه: اگرچه پرستاران از جمله کاربران اصلی سیستم اطلاعات بیمارستانی به حساب میآیند، همچنان مواردی از مقاومت آنها در بهکارگیری فنآوری اطلاعات دیده میشود. در این پژوهش، میزان رضایت پرستاران و انتظارات آنان از سیستم اطلاعات بیمارستانی در دو مرکز آموزشی درمانی فیروزگر و امام خمینی تهران مقایسه شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی ...
بیشتر
مقدمه: اگرچه پرستاران از جمله کاربران اصلی سیستم اطلاعات بیمارستانی به حساب میآیند، همچنان مواردی از مقاومت آنها در بهکارگیری فنآوری اطلاعات دیده میشود. در این پژوهش، میزان رضایت پرستاران و انتظارات آنان از سیستم اطلاعات بیمارستانی در دو مرکز آموزشی درمانی فیروزگر و امام خمینی تهران مقایسه شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود که به روش تحلیلی در سال 1390 انجام شد. جامعهی پژوهش را پرستاران شاغل در دو مرکز آموزشی درمانی فیروزگر و امام خمینی تهران تشکیل داد که از بین آنها 267 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه گردآوری گردید که روایی پرسشنامهها براساس روش اعتبار محتوا و پایایی آنها از طریق محاسبهی ضریب همبستگی Cronbach Alpha تایید شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون فرضیهی t-test تحلیل شدند. یافتهها: براساس یافتهها انتظارات اکثریت پرستاران در بیمارستان فیروزگر(6/92 درصد، 88n=) و در بیمارستان امام خمینی (2/89 درصد،74n=) برآورده نشده بود. همچنین یافتهها وجود ارتباط معنیدار بین برآورده شدن انتظارات پرستاران و برداشت ذهنی آنها از مفید بودن سیستم اطلاعات بیمارستانی (001/0P<)، بین برآورده شدن انتظارات پرستاران و رضایت آنها از سیستم (001/0P<) و بین برداشت ذهنی پرستاران از مفید بودن سیستم اطلاعات بیمارستانی و رضایت آنها از سیستم (001/0P<) را نشان داد. نتیجهگیری: از آنجا که انتظارات پرستاران در بسیاری از حوزهها برآورده نشده بود، به نظر میرسد که فرایندهای پرستاری و نیازهای اطلاعاتی پرستاران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند. همچنین مشارکت آنها در طراحی و توسعهی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی ضروری بهنظر میرسد. واژههای کلیدی: سیستمهای اطلاعات بیمارستانی؛ ارزیابی؛ پرستاران
لیلا سید اصفهانی؛ هاله آیتاللهی؛ مصطفی لنگری زاده
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 663-670
چکیده
مقدمه: قبل از پیادهسازی مشاغل جدید نیاز است که آمادگی کارکنان برای تصدی این مشاغل و عوامل تأثیرگذار بر آمادگی آنان مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این پژوهش، تعیین ارتباط بین آمادگی کارکنان بخش مدارک پزشکی برای تصدی مشاغل جدید حرفهی مدیریت اطلاعات سلامت و عوامل انگیزشی و بازدارندهی شرکت در دورههای آموزشی مستمر بود.
روش بررسی: این ...
بیشتر
مقدمه: قبل از پیادهسازی مشاغل جدید نیاز است که آمادگی کارکنان برای تصدی این مشاغل و عوامل تأثیرگذار بر آمادگی آنان مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این پژوهش، تعیین ارتباط بین آمادگی کارکنان بخش مدارک پزشکی برای تصدی مشاغل جدید حرفهی مدیریت اطلاعات سلامت و عوامل انگیزشی و بازدارندهی شرکت در دورههای آموزشی مستمر بود.
روش بررسی: این پژوهش، از نوع کاربردی بود که به روش تحلیلی در سال 1390 انجام شد. جامعهی پژوهش در بر گیرندهی 40 نفر از فارغ التحصیلان رشتهی مدارک پزشکی شاغل در بیمارستانهای تأمین اجتماعی شهر تهران بود که به علت محدود بودن جامعهی پژوهش، نمونهگیری انجام نشد. برای گردآوری دادهها، پرسشنامهای بر اساس سایر متون مرتبط طراحی و با مراجعهی حضوری پژوهشگر، در بین افراد شرکت کننده در پژوهش توزیع گردید. برای تأیید اعتبار محتوای پرسشنامه، نظر صاحبنظران دریافت و برای تأیید پایایی آن از روش آزمون- بازآزمون استفاده شد (945/0 = r). از آمار توصیفی و تحلیلی نظیر ضریب همبستگی (rs) Spearman rho و T-test برای تحلیل دادهها استفاده گردید.
یافتهها: بین میزان آگاهی کارکنان از مشاغل جدید حرفهی مدیریت اطلاعات سلامت و متغیرهای سن، سابقهی کار و سال فراغت از تحصیل آنان ارتباط معنیدار وجود داشت. همچنین بین میزان آگاهی کارکنان و عوامل انگیزشی برای مشارکت در دورههای آموزشی رابطهی معنیدار و معکوس مشاهده شد، در حالی که بین میزان آگاهی آنان و عوامل بازدارنده برای شرکت در دورههای آموزشی ارتباطی وجود نداشت.
نتیجهگیری: ضروری است که قبل از پیادهسازی مشاغل جدید، آموزشهای لازم جهت افزایش آگاهی و مهارت کارکنان ارایه شود. با شناسایی عوامل انگیزشی و کنترل عوامل بازدارنده، شرکت کارکنان در دورههای آموزشی تسهیل خواهد شد.