لیلا سید اصفهانی؛ هاله آیتاللهی؛ مصطفی لنگری زاده
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 663-670
چکیده
مقدمه: قبل از پیادهسازی مشاغل جدید نیاز است که آمادگی کارکنان برای تصدی این مشاغل و عوامل تأثیرگذار بر آمادگی آنان مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این پژوهش، تعیین ارتباط بین آمادگی کارکنان بخش مدارک پزشکی برای تصدی مشاغل جدید حرفهی مدیریت اطلاعات سلامت و عوامل انگیزشی و بازدارندهی شرکت در دورههای آموزشی مستمر بود.
روش بررسی: این ...
بیشتر
مقدمه: قبل از پیادهسازی مشاغل جدید نیاز است که آمادگی کارکنان برای تصدی این مشاغل و عوامل تأثیرگذار بر آمادگی آنان مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این پژوهش، تعیین ارتباط بین آمادگی کارکنان بخش مدارک پزشکی برای تصدی مشاغل جدید حرفهی مدیریت اطلاعات سلامت و عوامل انگیزشی و بازدارندهی شرکت در دورههای آموزشی مستمر بود.
روش بررسی: این پژوهش، از نوع کاربردی بود که به روش تحلیلی در سال 1390 انجام شد. جامعهی پژوهش در بر گیرندهی 40 نفر از فارغ التحصیلان رشتهی مدارک پزشکی شاغل در بیمارستانهای تأمین اجتماعی شهر تهران بود که به علت محدود بودن جامعهی پژوهش، نمونهگیری انجام نشد. برای گردآوری دادهها، پرسشنامهای بر اساس سایر متون مرتبط طراحی و با مراجعهی حضوری پژوهشگر، در بین افراد شرکت کننده در پژوهش توزیع گردید. برای تأیید اعتبار محتوای پرسشنامه، نظر صاحبنظران دریافت و برای تأیید پایایی آن از روش آزمون- بازآزمون استفاده شد (945/0 = r). از آمار توصیفی و تحلیلی نظیر ضریب همبستگی (rs) Spearman rho و T-test برای تحلیل دادهها استفاده گردید.
یافتهها: بین میزان آگاهی کارکنان از مشاغل جدید حرفهی مدیریت اطلاعات سلامت و متغیرهای سن، سابقهی کار و سال فراغت از تحصیل آنان ارتباط معنیدار وجود داشت. همچنین بین میزان آگاهی کارکنان و عوامل انگیزشی برای مشارکت در دورههای آموزشی رابطهی معنیدار و معکوس مشاهده شد، در حالی که بین میزان آگاهی آنان و عوامل بازدارنده برای شرکت در دورههای آموزشی ارتباطی وجود نداشت.
نتیجهگیری: ضروری است که قبل از پیادهسازی مشاغل جدید، آموزشهای لازم جهت افزایش آگاهی و مهارت کارکنان ارایه شود. با شناسایی عوامل انگیزشی و کنترل عوامل بازدارنده، شرکت کارکنان در دورههای آموزشی تسهیل خواهد شد.