امیرمحمد مظفری وانانی؛ رسول نوری؛ اکبر حسنزاده؛ علیرضا رحیمی
چکیده
مقدمه: به دلیل توسعه کاربردپذیری سامانههای مدیریت نشریات ادواری دانشگاههای علوم پزشکی کشور که از پرمخاطبترین سامانههای دانشگاهی به شمار میروند و همچنین، عدم وجود مطالعات مرتبط، پژوهش حاضر با هدف تعیین هشت مؤلفه کاربردپذیری سیستمها و مقایسه سامانهها در این حوزه انجام شد.روش بررسی: جامعه این مطالعه توصیفی- پیمایشی را ...
بیشتر
مقدمه: به دلیل توسعه کاربردپذیری سامانههای مدیریت نشریات ادواری دانشگاههای علوم پزشکی کشور که از پرمخاطبترین سامانههای دانشگاهی به شمار میروند و همچنین، عدم وجود مطالعات مرتبط، پژوهش حاضر با هدف تعیین هشت مؤلفه کاربردپذیری سیستمها و مقایسه سامانهها در این حوزه انجام شد.روش بررسی: جامعه این مطالعه توصیفی- پیمایشی را کاربران 4 سامانه پرکاربرد از بین 13 سامانه مدیریت نشریات دانشگاههای علوم پزشکی ایران تشکیل داد که 80 نفر به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار ارزیابی بر اساس PUTQ (Purdue Usability Testing Questionnaire) بود که به کمک آن، کاربران چهار لایه سردبیری، داوری، نویسنده و کاربر عادی را بررسی نمودند. دادهها با استفاده از آزمون Repeated measures ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: در مجموع 8 مؤلفه کاربردپذیری، به ترتیب سامانههای یکتاوب (84/4)، نئواسکرایبر 3 (67/4) و OJS (Open Journal Systems) (59/4) بیشترین میانگین و سیناوب کمترین میانگین را کسب نمودند. کاربران از بین تمام مؤلفهها، بیشترین توجه را به حیطههای انطباقپذیری و ثبات سیستمها نشان دادند. همچنین، در هر چهار سامانه کمترین میانگین به حیطه انعطافپذیری سیستم (میانگین کمتر از چهار) اختصاص یافت.نتیجهگیری: به نظر میرسد که دو حیطه «انعطافپذیری و راهنمای کاربری سیستمها» کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ هرچند نیاز است طراحان و توسعه دهندگان، در بازطراحی این سامانههای پرکاربرد دانشگاهی کشور، به این دو حیطه توجه بیشتری نمایند. همچنین، سامانههای مدیریت نشریات کاربردپذیرتر، باعث ارتقای فرایندها با سهولت، دقت و سرعت بیشتری خواهد شد.
مریم جهانبخش؛ مجید متینفر؛ سکینه سقاییاننژاد اصفهانی؛ اکبر حسنزاده؛ حبیباله نیکافراز
دوره 14، شماره 5 ، دی 1396، ، صفحه 199-204
چکیده
مقدمه: وبسایتهای بیمارستانی دارای قابلیتهای بالایی برای ارایه اطلاعات و خدمات به مشتریان هستند. ارزیابی و مقایسه وبسایتهای بیمارستانی، میزان بهرهبرداری آنها از این قابلیتها را مشخص مینماید و به شکلگیری رقابت سازنده بین بیمارستانها کمک میکند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مقایسهای وبسایت بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: وبسایتهای بیمارستانی دارای قابلیتهای بالایی برای ارایه اطلاعات و خدمات به مشتریان هستند. ارزیابی و مقایسه وبسایتهای بیمارستانی، میزان بهرهبرداری آنها از این قابلیتها را مشخص مینماید و به شکلگیری رقابت سازنده بین بیمارستانها کمک میکند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مقایسهای وبسایت بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی و از دسته تحقیقات توصیفی- تحلیلی بود که در سال 1396 انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل وبسایتهای 13 بیمارستان دولتی و 3 بیمارستان خصوصی شهر اصفهان بود. دادهها با استفاده از چکلیستی مشتمل بر 11 معیار اصلی و 69 معیار فرعی جمعآوری گردید و با استفاده از آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: تفاوت معنیداری بین میانگین امتیازات کسب شده وبسایتهای بیمارستانهای دولتی و خصوصی در رابطه با 4 معیار اصلی «اطلاعات تماس و راههای دسترسی، خدمات پذیرش و نوبتدهی، ویژگیها، طراحی و روزامدی صفحات و روابط عمومی» وجود داشت، اما بین میانگین امتیازات به دست آمده در 7 معیار دیگر و نیز امتیاز کلی تفاوت معنیداری مشاهده نشد.نتیجهگیری: با استفاده از نتایج مطالعه حاضر، مسؤولان این حوزه میتوانند گامهای جدیتری جهت ارایه اطلاعات و خدمات مطلوب به مشتریان بردارند تا برای جلب مشتریان بیشتر و افزایش رضایتمندی آنها وارد رقابت سازنده با یکدیگر شوند.
زهرا مشرف؛ احمد پاپی؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ راحله سموعی؛ اکبر حسن زاده
دوره 12، شماره 4 ، آبان 1394، ، صفحه 457-466
چکیده
مقدمه: کتابدرمانی فرایند یا فعالیتی است که برای کمک به افراد در حل مشکلات و یا درک و شناخت خود از طریق تعامل پویا با متن خواندنی یک کتاب بهکار میرود. هدف از انجام این پژوهش، تعیین تأثیرکتابدرمانی بر سرمایه روانشناختی کارکنان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 92-1393 خورشیدی بود.روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: کتابدرمانی فرایند یا فعالیتی است که برای کمک به افراد در حل مشکلات و یا درک و شناخت خود از طریق تعامل پویا با متن خواندنی یک کتاب بهکار میرود. هدف از انجام این پژوهش، تعیین تأثیرکتابدرمانی بر سرمایه روانشناختی کارکنان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 92-1393 خورشیدی بود.روش بررسی: نوع پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات نیمه تجربی(طرح دو گروه با پیش آزمون و پس آزمون) بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان غیر هیأت علمی دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان(70نفر)در سال 1393 خورشیدی بودند. 28 نفر به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه سرمایه روانشناختی Luthans بود. روایی پرسشنامه با نظر صاحبنظران کتابداری تأیید شد و پایایی آن با کمک Cronbach alpha 85 درصد بهدست آمد. برای گروه آزمون 6 جلسه2 ساعته کتابدرمانی برگزار شد، اما برای گروه شاهد هیچ مداخلهای صورت نگرفت. بعد از یکماه آموزش و یک ماه جهت تأثیرگذاری کتابدرمانی، هر دو گروه دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و توزیع فراوانی) و استنباطی (t مستقل، t زوجی، Chi-Square Test & Mann-Whitney) و با استفاده از نرمافزار SPSS20 تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین نمره سرمایه روانشناختی در کل و تمام مقیاسهای آن قبل از مداخله بین دو گروه اختلاف معنادار نداشت. اما بعد از مداخله، میانگین نمره سرمایه روانشناختی کل و هر یک از مقیاسهای آن در گروه آزمون بهطور معناداری بیشتر از گروه شاهد بود.نتیجهگیری: با رشد سواد و فرهنگ مطالعه و فناوریهای اطلاعاتی نوین در عصر اطلاعات، کتابدرمانی در رویارویی با ناراحتیها و فشارهای زندگی پرمشغله امروز میتواند در چالش با نگرانیها، بهعنوان یک روش درمانی مناسب و یا یک روش کمک درمانی بیضرر استفاده شود. با توجه به آموزشپذیر بودن سرمایه روانشناختی میتوان روش کتابدرمانی را در دورههای مختلف آموزشی برای کارکنان سازمانهای مختلف اجرا و سازمان را از منافع مادی و غیر مادی آن بهرهمند کرد.
فریبا رخش؛ حسن اشرفی ریزی؛ اکبر حسن زاده؛ زهرا قلی زاده؛ فاطمه کمالی
دوره 11، 7 (ویژهنامه مدیریت سلامت و فناوری) ، اسفند 1393، ، صفحه 1026-1035
چکیده
مقدمه: کتابخانههای بیمارستانی سهم مؤثری در اشاعه اطلاعات پزشکی به عهده دارند. لذا ارزیابی کیفیت خدمات این کتابخانهها به خاطر نقشی که در پیشبرد خدمات بهداشتی درمانی ایفا میکنند ضروری به نظر میرسد. هدف این پژوهش، ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای بیمارستانی وابسته به تأمین اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی شهر اصفهان براساس مدل ...
بیشتر
مقدمه: کتابخانههای بیمارستانی سهم مؤثری در اشاعه اطلاعات پزشکی به عهده دارند. لذا ارزیابی کیفیت خدمات این کتابخانهها به خاطر نقشی که در پیشبرد خدمات بهداشتی درمانی ایفا میکنند ضروری به نظر میرسد. هدف این پژوهش، ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای بیمارستانی وابسته به تأمین اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی شهر اصفهان براساس مدل تحلیل شکاف (لایب کوال) بود. روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و نوع مطالعه کاربردی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد libQual بود. جامعهی پژوهش، کلیه استفادهکنندگان از کتابخانههای بیمارستانی وابسته به تأمین اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی شهر اصفهان در سال 1390 خورشیدی بودند و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان302 نفر به دست آمد. روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. روایی ابزار توسط متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی تأیید شد و پایایی ابزار با استفاده از alpha Cronbach's مقدار 80 به دست آمد.مقدار80 به دست آمد. روش گردآوری اطلاعات مراجعه حضوری به بیمارستانهای مذکور بود. تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیلی (T زوجی، T مستقل، Mann- Whitney، Chi-square) و به وسیله نرم افزار SPPSS و Excel انجام گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد در بعد تأثیر خدمات کتابخانهها توزیع میانگین حداقل سطح خدمات مورد انتظار، سطح فعلی خدمات و حداکثر سطح خدمات مورد انتظار با یکدیگر تفاوت معناداری داشت و شکاف کفایت دربیمارستان غرضی (2/.) و بیمارستان الزهرا (1/0) مثبت بود؛ در حالی که در مؤلفه کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان محل توزیع میانگین حداقل سطح خدمات مورد انتظار با یکدیگر تفاوت معناداری نداشت اما توزیع میانگین سطح فعلی خدمات و حداکثر سطح خدمات مورد انتظار در بیمارستان های مذکور با یکدیگر تفاوت معناداری داشت. در همه بیمارستان ها شکاف کفایت و شکاف برتری منفی است. در مجموع در بیمارستان شریعتی نسبت به سایر بیمارستانها شکاف بیشتر بود. نتیجهگیری: در کتابخانههای بیمارستانی باید به جنبه کنترل اطلاعات از جمله دسترس پذیر کردن آسان اطلاعات برای استفاده توجه ویژهای شود و شرایط دسترس پذیری به منابع، به ویژه منابع الکترونیکی را، حتی بر بالین بیمار برای کارکنان تشخیصی و درمانی امکانپذیر نمایند. واژههای کلیدی: ارزیابی؛ خدمات کتابخانه ای؛ کتابخانه های بیمارستانی.
صدیقه انصاری پور؛ اکبر حسن زاده؛ محسن روحانی؛ طاهره مقدس
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1095-1105
چکیده
مقدمه: بهطور کلی موفقیت هر سازمان تا حدود زیادی وابسته به تلاش و کوشش کارکنان آن سازمان میباشد و این تلاش و کوشش زمانی به حد کمال خواهد رسید که کارکنان از شغل خود خشنود و راضی باشند. این تحقیق با هدف تعیین میزان رضایت شغلی بهورزان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اواخر سال 1390 انجام گرفت. روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی– ...
بیشتر
مقدمه: بهطور کلی موفقیت هر سازمان تا حدود زیادی وابسته به تلاش و کوشش کارکنان آن سازمان میباشد و این تلاش و کوشش زمانی به حد کمال خواهد رسید که کارکنان از شغل خود خشنود و راضی باشند. این تحقیق با هدف تعیین میزان رضایت شغلی بهورزان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اواخر سال 1390 انجام گرفت. روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی– تحلیلی است. جامعهی مورد پژوهش 1400 نفر بهورز شاغل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که نمونهها با روش نمونهگیری سیستماتیک 350 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای مشتمل بر دو بخش بود که در بخش نخست آن مشخصات فردی شامل سن، جنس، سابقه کار، مدرک تحصیلی، وضعیت استخدام، وضعیت تأهل، محل کار، محل سکونت، تعداد فرزند، شغل همسر و در بخش دوم آن سوالات رضایت شغلی در خصوص ماهیت کار، نحوهی سرپرستی و ارتباطات، امنیت شغلی، فرصتهای ارتقا، شرایط فیزیکی محیط کار، حقوق و مزایا مطرح شد. این پرسشنامه برگرفته از پرسشنامهی استاندارد سنجش رضایت شغلی هرزبرگ Herzberg)) بود که روایی محتوای آن در مطالعات قبل سنجیده شد و ضریب پایایی کل آن 88 درصد و جهت هریک از حیطههای آن از 85 درصد تا 91 درصد محاسبه شده است، تحلیل آماری یافتهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 18 انجام گرفت. یافتهها: میانگین (انحراف معیار) نمرهی کل رضایت شغلی بهورزان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (05/12) 66/68 و به تفکیک حیطههای مورد بررسی به ترتیب اولویت شامل ماهیت کار (08/13) 16/84، نحوهی سرپرستی و ارتباطات (58/12) 33/74، امنیت شغلی (47/17) 76/71، فرصتهای ارتقا (97/21) 64/61، شرایط فیزیکی محیط کار (07/18) 23/56 و حقوق و مزایا (51/18) 8/51 از حداکثر نمرهی 100 بود. بین نمرهی کل رضایت شغلی بهورزان با سن، سابقه کار و تعداد فرزند رابطهی معکوس وجود داشت. در حیطهی حقوق و مزایا بین رضایت شغلی بهورزان رسمی و پیمانی و در حیطهی فرصت شغلی بین رضایت شغلی و محل کار اختلاف معنیدار بود. (05/0pvalue<) همچنین بین جنس، وضعیت تأهل، محل سکونت، شغل همسر و رضایت شغلی در حیطههای مختلف رابطه معنیدار نبود (05/0pvalue>). نتیجهگیری: بهورزان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در کل از رضایت شغلی متوسط رو به بالا (خوب) برخوردار بودند، بیشترین رضایت مربوط به حیطهی ماهیت کار و کمترین آن مربوط به حقوق و مزایا و شرایط فیزیکی محیط کار بود. میتوان با افزایش حقوق و مزایا، امکانات رفاهی و فراهم آوردن فرصتهای ارتقا از جمله تعدیل ساعت کار در خانههای بهداشت، رضایت این قشر را افزایش داد. واژههای کلیدی: رضایت شغلی؛ دانشگاهها؛ کارکنان علوم پزشکی و وابسته