آرش شاهین؛ محمود احمدی آذر
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 525-538
چکیده
مقدمه: امروزه سازمانها برای بیشینه کردن سود و کمینه کردن هزینه، مشتریان را بخشبندی میکنند، اما برای سرمایهگذاری بر روی توسعهی کالاها و خدمات نیاز است تا علاوه بر بخشبندی، ترکیب بهینهی آنها و یا به عبارت دیگر، تعداد یا درصد مشتریان در هر بخش مشخص شود. بنابراین هدف این مقاله، ارایهی روشی برای تعیین ترکیب بهینهی مشتریان ...
بیشتر
مقدمه: امروزه سازمانها برای بیشینه کردن سود و کمینه کردن هزینه، مشتریان را بخشبندی میکنند، اما برای سرمایهگذاری بر روی توسعهی کالاها و خدمات نیاز است تا علاوه بر بخشبندی، ترکیب بهینهی آنها و یا به عبارت دیگر، تعداد یا درصد مشتریان در هر بخش مشخص شود. بنابراین هدف این مقاله، ارایهی روشی برای تعیین ترکیب بهینهی مشتریان بر مبنای الگوی Kano و با استفاده از برنامهریزی آرمانی بوده است. بنابراین به منظور به دست آوردن ترکیب بهینهی مشتریان، از معیار حداکثرسازی رضایتمندی مشتریان استفاده شد.
روش بررسی: این مطالعه، از نظر هدف، توسعهای- کاربردی، از نظر زمان گردآوری از نوع پیمایشی- مقطعی، از نظر ماهیت دادهها از نوع کمی و همچنین از نظر مسأله پژوهش از نوع توصیفی بود. پس از بررسی مطالعات مربوط به رضایتمندی مشتری، ابعاد کیفیت خدمات، الگوی Kano و برنامهریزی آرمانی، چارچوبی ارایه شده است که مشخص کنندهی ترکیب بهینهی مشتریان بر مبنای الگوی Kano و با استفاده از برنامهریزی آرمانی است. دادههای مورد نظر از طریق تکمیل پرسشنامه توسط بیماران در فاصلهی زمانی مرداد تا آذر 1389 در کلینیک تخصصی قلب بیمارستان الزهرای (س) اصفهان جمعآوری شده است. جامعهی آماری در این مطالعه 196 تن از بیمارانی است که در محدودهی زمانی بیان شده، به کلینیک تخصصی قلب بیمارستان الزهرای (س) اصفهان مراجعه کردند. جهت تعیین روایی پرسشنامهها از روایی صوری (به دلیل استاندارد بودن سؤالها) و جهت محاسبهی قابلیت پایایی، از ضریب Cronbach's alpha استفاده شد. روش نمونهبرداری در این مطالعه از نوع احتمالی و به روش تصادفی ساده است، الگوی پیشنهادی با استفاده از نرمافزار WINQSB (Win quantitative system for business) مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بعد از حل و تحلیل الگوی پیشنهادی یافتههای مطالعه، نشان دهندهی آن است که روش پیشنهادی قادر به تعیین ترکیب بهینهی بیماران بیمارستان است؛ به گونهای که مدیریت در برنامهریزی امکانات خود باید 34 درصد بیماران را از بیماران مبتلا به بیماری حملهی قلبی (انفارکتوس عضلهی قلب) و 66 درصد بیماران را از بیماران مبتلا به بیماری دریچهای قلب انتخاب نماید.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان از نتایج این مطالعه به منظور مؤثر بودن در بخشبندی مشتریان (بیماران)، برنامهریزی برای فراهم کردن خدمات متناسب با نیازهای مشتریان مختلف و افزایش نتایج مثبت کسب شده از طرف بیمارستان اشاره کرد.