لیلا نعمتی انارکی؛ فاطمه نوشین فرد؛ فهیمه باب الحوائجی؛ زهرا اباذری
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، ، صفحه 714-725
چکیده
مقدمه: اشتراک دانش بهعنوان یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز علم مدیریت در هزارهی جدید است. این مقاله با هدف عوامل فردی مؤثر بر اشتراک دانش میان اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود. جامعهی آماری شامل3430 نفر هیأت علمی شاغل در مراکز پژوهشی و 12428 نفر هیأت علمی شاغل در دانشگاههای ...
بیشتر
مقدمه: اشتراک دانش بهعنوان یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز علم مدیریت در هزارهی جدید است. این مقاله با هدف عوامل فردی مؤثر بر اشتراک دانش میان اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود. جامعهی آماری شامل3430 نفر هیأت علمی شاغل در مراکز پژوهشی و 12428 نفر هیأت علمی شاغل در دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1391 بود که با توجه به نمونهگیری تصادفی طبقهای با تخصیص متناسب حداقل حجم نمونه برابر 423 نفر بهدست آمد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مجرب تایید گردید، با توجه به اینکه ضریب Cronbach`s alpha بزرگتر از 6/0 بود، پایایی ابزار نیز مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 15 و آزمون ضریب همبستگی Pearson انجام شد. یافتهها: یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که حدود 49 درصد اساتید نسبت به اشتراک دانش دید مثبتی داشتند. حدود 53 درصد آنها نیز تمایل زیادی به اشتراک دانش با سایر اعضای هیأت علمی داشتند. 35 درصد اساتید با انگیزههای مختلف به اشتراک دانش با دیگر اساتید پرداختند. حدود 52 درصد نیز نقش اعتماد و تعهد را در به اشتراکگذاری دانش بسیار زیاد دانستند. نتیجهگیری: دستاوردهای این پژوهش مبنای تجربی مناسبی برای برنامهریزی و اجرای ساز و کارهای اشتراک دانش را فراهم خواهد آورد. واژههای کلیدی: مدیریت دانش؛ هیأت علمی؛ دانشگاهها
موسی یمین فیروز؛ فاطمه نوشین فرد؛ حسن صیامیان
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 567-579
چکیده
هدف از مطالعهی حاضر، بیان مفاهیم و ویژگیهای الگوی اطلاعیابی ویلسون (Wilson) به عنوان پراستنادترین الگو در بحث رفتار اطلاعیابی بوده و فرایند تکمیل، بسط و گسترش آن با مرور متون مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج نشان داد که مدل اطلاعیابی ویلسون پایه و بنیان الگوهای اطلاعیابی بعد از خود بوده و یکی از پراستنادترین الگوها در بین انواع ...
بیشتر
هدف از مطالعهی حاضر، بیان مفاهیم و ویژگیهای الگوی اطلاعیابی ویلسون (Wilson) به عنوان پراستنادترین الگو در بحث رفتار اطلاعیابی بوده و فرایند تکمیل، بسط و گسترش آن با مرور متون مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج نشان داد که مدل اطلاعیابی ویلسون پایه و بنیان الگوهای اطلاعیابی بعد از خود بوده و یکی از پراستنادترین الگوها در بین انواع الگوهای اطلاعیابی مطرح شده در جهان میباشد. این الگو از سال 1981 تاکنون 4 بار مورد بازنگری قرار گرفته و اکثر صاحبنظران معتقد هستند که الگوی کلی ویلسون بیشتر یک نظریه است تا یک چارچوب نظری. به عبارت دیگر، اگر چه در شکل نهایی این الگو نظریه ایفای نقش میکند، اما هدف از الگوی مذکور، پیوند دادن نظریه به عمل میباشد. درک این نکته مهم است که الگوی عام ویلسون در طول زمان شکل گرفته و تکامل تدریجی داشته است و فهم ارتباط میان نمودارهای مختلفی که او به منظور تشریح این الگو ارایه نموده ضروری است. از این رو باید درک شود که هیچ الگویی مستقل و کامل نیست و در استفاده از این الگو برای نشان دادن روند رشد ایدههای پژوهشی، لازم است که تمام نمودارهای موجود در الگوی سال 1981 و همچنین الگوی سال 1996 بازنگری و بر اساس آنها عمل گردد. در این پژوهش ابتدا مفاهیم و ویژگیهای الگوی اطلاعیابی ویلسون بیان شده و ضمن مروری کوتاه بر نظریههای رفتار اطلاعیابی، الگوهای اطلاعیابی ویلسون مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.