پیمان رضایی؛ لیلا قادری نانسا
دوره 13، 7 (ویژه نامه همایش ملی فنآوری اطلاعات سلامت) ، اسفند 1395، ، صفحه 453-458
چکیده
مقدمه: متخصصان فنآوری اطلاعات سلامت HIT (Health information technology) میتوانند در هر جایگاه کاری که نیازمند دانش مرتبط با HIT باشد، مشغول به کار شوند. مطالعه حاضر فرصتهای شغلی ممکن و موجود در جامعه را با توجه به تواناییهای دانش آموختگان این رشته شناسایی کرد و راهکارهای مناسبی برای افزایش آن ارایه نمود.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی ...
بیشتر
مقدمه: متخصصان فنآوری اطلاعات سلامت HIT (Health information technology) میتوانند در هر جایگاه کاری که نیازمند دانش مرتبط با HIT باشد، مشغول به کار شوند. مطالعه حاضر فرصتهای شغلی ممکن و موجود در جامعه را با توجه به تواناییهای دانش آموختگان این رشته شناسایی کرد و راهکارهای مناسبی برای افزایش آن ارایه نمود.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود و جامعه پژوهش آن را دانش آموختگان شاغل در رشتههای مدارک پزشکی (109 نفر) و HIT (30 نفر) بیمارستانهای تبریز و مدیران مراکز مرتبط (40 نفر) تشکیل داد. برای جمعآوری دادهها، از دو پرسشنامه محقق ساخته و روش مصاحبه استفاده شد. پایایی دادهها توسط ضریب Cronbach¢s alpha، 85/0 تعیین گردید. یافتهها به استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: اغلب متخصصان این رشته در واحد مدارک پزشکی بیمارستانها به کار اشتغال داشتند. مراکز تحقیقاتی (2/60 درصد) و سازمانهای بیمه (6/66 درصد) از مهمترین جایگاههای شغلی مورد علاقه دانش آموختگان هر دو رشته بود. از دید مدیران غیر بیمارستانی (40 درصد)، علت عدم جذب دانش آموختگان این رشته در سازمانها، عدم آشنایی با رشته و توانمندیهای آنان بود.نتیجهگیری: معرفی و شناساندن توانمندیهای علمی و عملی رشته و دانش آموختگان به جامعه ضروری به نظر میرسد. جوابگویی به نیازهای اطلاعاتی محیطهای درمانی و غیر درمانی، تعادل مناسب بین منابع و مواد درسی تئوری و عملی میباشد.
شهلا شهبازی؛ عادل مظاهری؛ مریم کاشف؛ لیلا قادری نانسا
دوره 13، 7 (ویژه نامه همایش ملی فنآوری اطلاعات سلامت) ، اسفند 1395، ، صفحه 465-471
چکیده
مقدمه: یکی از پایههای اصلی مدیریت اثربخش خدمات مراقبت بهداشتی- درمانی، اطلاعات سلامت میباشد و به عنوان عامل اصلی حرکت و یکپارچگی نظام سلامت توصیف شده است. از آنجایی که بیشتر اطلاعات سلامت توسط بخش مدارک پزشکی فراهم میشود، به کارگیری مدیریت خطر برای حفظ این سرمایههای اطلاعاتی، یک ضرورت به شمار میرود. هدف از انجام این مطالعه، ...
بیشتر
مقدمه: یکی از پایههای اصلی مدیریت اثربخش خدمات مراقبت بهداشتی- درمانی، اطلاعات سلامت میباشد و به عنوان عامل اصلی حرکت و یکپارچگی نظام سلامت توصیف شده است. از آنجایی که بیشتر اطلاعات سلامت توسط بخش مدارک پزشکی فراهم میشود، به کارگیری مدیریت خطر برای حفظ این سرمایههای اطلاعاتی، یک ضرورت به شمار میرود. هدف از انجام این مطالعه، بررسی نحوه مدیریت خطر در واحد مدارک پزشکی بیمارستان علوی تبریز با استفاده از تکنیک تحلیل حالات و اثرات خطا FMEA (Failure modes and effects analysis) بود.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از دسته مطالعات اقدامپژوهی بود. جامعه مطالعه را بیمارستان علوی و نمونههای پژوهش را واحد مدارک پزشکی بیمارستان تشکیل داد. ابزار جمعآوری دادهها، کاربرگ استاندارد FMEA بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. دادهها با مشاهده فرایندهای اصلی بخش مدارک پزشکی و بحث گروهی متمرکز با کارکنان واحد مدارک پزشکی جمعآوری گردید.یافتهها: در مجموع، 31 حالت بالقوه خطا در واحد مدارک پزشکی شناسایی شد که 10 مورد آن مربوط به فرایند واحد پذیرش بستری، 8 مورد مربوط به فرایند بایگانی، 5 مورد مربوط به فرایند واگذاری اطلاعات مدارک پزشکی بیماران و 8 مورد مربوط به تحلیل کمی و کیفی پرونده بود. همه خطاهای شناسایی شده در سطح خطر متوسط و بالا قرار داشتند.نتیجهگیری: تکنیک تحلیل حالات و اثرات خطا FMEA روش اثربخشی برای مدیریت خطر در واحد مدارک پزشکی است. در این رویکرد پس از شناسایی خطرات، یکسری اقدامات مداخلهای برای کاهش خطرات سطح بالا انجام میشود و منجر به کاهش سطح خطر میگردد.
حمید مقدسی؛ لیلا قادری نانسا
دوره 13، شماره 5 ، دی 1395، ، صفحه 380-385
چکیده
مقدمه: یک چالش عمده برای سازمانهای بهداشتی، همسویی سیستمهای اطلاعاتی با اهداف سازمان است. همسویی استراتژیهای سیستمهای اطلاعاتی با اهداف سازمانی، عامل مهمی در جهت موفقیت سازمان محسوب میشود. این مطالعه به نحوه همسوسازی سیستمهای اطلاعات بهداشتی با اهداف سازمان توسط مدیران ارشد اطلاعاتی CIOs (Chief Information Officers) پرداخت.روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: یک چالش عمده برای سازمانهای بهداشتی، همسویی سیستمهای اطلاعاتی با اهداف سازمان است. همسویی استراتژیهای سیستمهای اطلاعاتی با اهداف سازمانی، عامل مهمی در جهت موفقیت سازمان محسوب میشود. این مطالعه به نحوه همسوسازی سیستمهای اطلاعات بهداشتی با اهداف سازمان توسط مدیران ارشد اطلاعاتی CIOs (Chief Information Officers) پرداخت.روش بررسی: مطالعه از نوع مروری بود و در سال 1394 انجام گرفت. بدین ترتیب، از طریق جستجوی واژههای کلیدی همچون Health care organization، Organizational objective، Health information system و Aligning، CIO و یا ترکیبی از این واژهها در مقالات مجلات (متن و چکیده)، کتابها، چکیده مقالات کنفرانسها و مستندات علمی اینترنتی، حدود 89 منبع از پایگاههای دادهای PubMed و Science Direct و موتورهای جستجوی Google و Google Scholar به دست آمد. پس از مطالعه اولیه، 35 مقاله بر اساس ارتباط آنها با هدف پژوهش و به صورت موضوعی انتخاب گردید.یافتهها: هرچند در بررسی متون، گامهای متعددی برای همسوسازی سیستمهای اطلاعاتی با اهداف سازمان ذکر شد، اما شالوده همه مطالعات شامل گامهای شناخت سازمان و اهداف آن، شناخت منابع فنآوری اطلاعات IT (Information Technology)، تدوین برنامه IT همسو با برنامههای استراتژیک سازمان و پیادهسازی برنامههای IT با مسؤولیت CIO بود. همچنین، در هر مرحله از این فرایند، امکان بازخورد به مرحله قبلی در صورت تغییر احتمالی وجود داشت.نتیجهگیری: همسویی سیستمهای اطلاعاتی با اهداف سازمانی، فرایند پویایی است که رسیدن به آن به دلیل تغییرات مداوم در سازمان و رشد سریع IT، نیازمند یک فرایند ساخت یافته میباشد. برقراری ارتباط محتوایی، پرسنلی و زمانی که از مهمترین مکانیسمهای عمده همسویی در طی همسوسازی به شمار میرود، باید با مسؤولیت CIO صورت گیرد.
لیلا قادری نانسا؛ زکیه پیری؛ اسحق سلمانی؛ هادی قلی پور؛ رحیم شرقی
دوره 10، شماره 2 ، تیر 1392
چکیده
مقدمه: امروزه توزیع گستردهی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی در مؤسسات مراقبت بهداشتی- درمانی نیازمند ارزیابی حرفهای است تا سودمندی عملی این کاربردها را ارزیابی کند. پرسنل پرستاری، به دلیل اینکه بزرگترین گروه پرسنلی در بیمارستان هستند، نقش مهمی در اتخاذ و ارزیابی سیستمهای اطلاعات بیمارستان بازی میکنند. هدف این پژوهش، ارزیابی ...
بیشتر
مقدمه: امروزه توزیع گستردهی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی در مؤسسات مراقبت بهداشتی- درمانی نیازمند ارزیابی حرفهای است تا سودمندی عملی این کاربردها را ارزیابی کند. پرسنل پرستاری، به دلیل اینکه بزرگترین گروه پرسنلی در بیمارستان هستند، نقش مهمی در اتخاذ و ارزیابی سیستمهای اطلاعات بیمارستان بازی میکنند. هدف این پژوهش، ارزیابی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی از دیدگاه پرستاران در بیمارستانهای آموزشی- درمانی تبریز بود. روش بررسی: این مطالعه از نوع تحلیلی- مقطعی بود. جامعهی پژوهش شامل 1133 پرستار مراکز آموزشی- درمانی تبریز بود که از سیستم اطلاعات بیمارستانی استفاده میکردند. این پژوهش در عرض 6 ماه صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی استاندارد ارزیابی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی ایزو 9241/10 بود، که دارای 75 سؤال اختصاصی شامل 7 معیار (مناسب برای انجام وظایف، خود توصیف کنندگی، قابل کنترل بودن، سازگاری با انتظارات کاربران، تحمل خطا، مناسب برای سفارشیسازی، مناسب برای یادگیری) بود که روایی آن توسط متخصصان تأیید شد و پایایی آن با آزمون alpha Cronbach's، 81 درصد به دست آمد. پرسشنامه با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای توسط 354 نفر از پرستاران تکمیل گردید و یافتهها به کمک آمار توصیفی و تحلیلی با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 16 تحلیل شد. یافتهها: بیشترین میزان رضایت پرستاران از سیستمهای اطلاعات بیمارستانی طبق مقیاس لیکرت (5-1) به ترتیب مربوط به معیار سازگاری با انتظارات کاربران 96/2، مناسب بودن برای انجام وظیفه 93/2، مناسب بودن برای آموزش 93/2، تحمل خطا 83/2، خود توصیف کنندگی 77/2، قابل کنترل بودن 72/2 و مناسب بودن برای سفارشیسازی با 56/2 امتیاز بود. بیشترین میزان رضایت پرستاران از شرکت نرمافزاری رایاوران با میانگین 95/2 بود. نتیجهگیری: میانگین میزان رضایت کاربران از معیارهای هفتگانهی ایزو در ارزیابی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی در حد مطلوب قرار گرفت و برای رسیدن به درجهی کاملاً مطلوب بایستی به انتظارات کاربران توجه خاصی مبذول نمود. واژههای کلیدی: نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ نظامهای کامپیوتری؛ پرستاران