زهرا زارع فضل الهی؛ سمیه تمجید؛ بهلول رحیمی
دوره 10، شماره 2 ، تیر 1392
چکیده
مقدمه: در عصر فنآوری، دستیابی سریع و مؤثر به اطلاعات بدون استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات غیر ممکن است. استفادهی نادرست از فنآوری نوین برای انتقال دانش تخصصی، منجر به نارسایی آن و باعث اتلاف هزینه خواهد شد. بنابراین شناخت قابلیتهای فنآوری اطلاعات و آگاهی از نیازهای استفاده کنندگان نهایی آن بسیار ضروری است. هدف این پژوهش، ...
بیشتر
مقدمه: در عصر فنآوری، دستیابی سریع و مؤثر به اطلاعات بدون استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات غیر ممکن است. استفادهی نادرست از فنآوری نوین برای انتقال دانش تخصصی، منجر به نارسایی آن و باعث اتلاف هزینه خواهد شد. بنابراین شناخت قابلیتهای فنآوری اطلاعات و آگاهی از نیازهای استفاده کنندگان نهایی آن بسیار ضروری است. هدف این پژوهش، تعیین میزان استفاده از فنآوری اطلاعات توسط دستیاران تخصص بالینی در مراکز آموزشی- درمانی ارومیه در سال 1390 بود. روش بررسی: این پژوهش به صورت توصیفی- مقطعی با استفاده از پرسشنامهی توسعه یافتهی تمجید و رضایی در سال 1388 انجام گردیده است که روایی آن توسط متخصصان و پایایی با ضریب (alpha Cronbach's) معادل 82 تأیید گردید. نمونهگیری به روش سرشماری مطابق با حجم جامعهی آماری به تعداد 157 نفر، بین کلیهی دستیاران تخصص بالینی مراکز آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1390 انجام گردید. پس از جمعآوری پرسشنامهها اطلاعات وارد نرمافزار SPSS گردید و نتایج با استفاده از روشهای آمار توصیفی (فراوانی) بررسی و به صورت جداول و نمودار ارایه شد. یافتهها: میزان استفاده از انواع فنآوریهای اطلاعاتی Athens (4/52 درصد)، Multimedia (1/42 درصد) شبکههای اطلاعرسانی پزشکی داخلی (5/36 درصد) و Full-text (1/31 درصد) متوسط ارزیابی شده است. همچنین ایشان استفاده از دستیار دیجیتال شخصی مانند دستیار دیجیتال شخصی (9/88 درصد)، پست الکترونیک (54 درصد)، فایلهای صوتی الکترونیکی (2/34 درصد)، فنآوری آگاهیرسانی (8/27 درصد)، سرویس پیام کوتاه (1/15 درصد)، وبلاگ (9/11 درصد)، گفتگوی الکترونیکی (2/3 درصد) را به میزان زیاد و بسیار زیاد تشخیص دادهاند. نتیجهگیری: با آموزش کافی، نحوهی استفاده از فنآوری اطلاعات و آشنایی با کاربرد آن در برنامهریزی آموزشی و بالینی دستیاران تخصص بالینی، تهیهی راهنماهای مکتوب استفاده از فنآوری اطلاعات بر اساس نیازسنجی دستیاران تخصص بالینی، به کارگیری افراد متخصص در مراکز آموزشی- درمانی، تجدید نظر و گنجاندن طب مبتنی بر شواهد که اساس کار آن در به کارگیری صحیح فنآوری اطلاعات از جمله اینترنت و پایگاههای اطلاعاتی در درمان بیماران میباشد، میتوان امیدوار بود که دستیاران تخصص بالینی بیش از پیش به استفاده از فنآوری اطلاعات در کار حرفهای خود رغبت نشان دهند. واژههای کلیدی: تکنولوژی اطلاعات؛ بیمارستانها؛ دانشگاه علوم پزشکی ارومیه؛ دستیاران