محمدجواد آلمختار؛ محمد علی برومند؛ ایرج پارسایی؛ مریم غفوری
دوره 13، شماره 3 ، شهریور 1395، ، صفحه 197-202
چکیده
مقدمه: استناد یکی از عناصر شاخص و ابزار مهمی برای اطلاع از تأثیرگذاری مدارک به شمار میرود، اما درصدی از آن شامل خوداستنادی است که هرچند وجود غیر متعارف آن باعث افزایش مصنوعی ضریب تأثیر IF (Impact factor) میشود، اما مقدمه سقوط یک مجله را نیز فراهم میکند. این پژوهش با هدف تشخیص همبستگی میان IF و خوداستنادی در مجلات ایرانی نمایه شده در پایگاه ...
بیشتر
مقدمه: استناد یکی از عناصر شاخص و ابزار مهمی برای اطلاع از تأثیرگذاری مدارک به شمار میرود، اما درصدی از آن شامل خوداستنادی است که هرچند وجود غیر متعارف آن باعث افزایش مصنوعی ضریب تأثیر IF (Impact factor) میشود، اما مقدمه سقوط یک مجله را نیز فراهم میکند. این پژوهش با هدف تشخیص همبستگی میان IF و خوداستنادی در مجلات ایرانی نمایه شده در پایگاه گزارش استنادی مجلات JCR (Journal Citation Reports) مؤسسه اطلاعات علمی ISI (Institute for Scientific Information) انجام شد.روش بررسی: پژوهش پیمایشی حاضر، از نوع کاربردی بود که به روش تحلیل استنادی، بر روی 44 عنوان مجله نمایه شده تا پایان سال 2014 در پایگاه گزارش استنادی مجلات ISI صورت گرفت. دادهها از طریق بخش Select country زیر نام ایران در همین پایگاه جمعآوری گردید و سپس با استفاده از آزمون ضریب همبستگی Pearson در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: 44 عنوان مجله، 6004 استناد با میانگین 45/136 کسب کردند. 18/43 درصد از مجلات نرخ خوداستنادی بین 21 تا 69 درصد داشتند که پس از حذف خوداستنادی، IF آنها به شدت کاهش یافت. در مجموع، رابطه معنیداری بین IF و خوداستنادی در این مجلات مشاهده شد (001/0 > P). به عبارت دیگر، با افزایش میزان خوداستنادی، IF مجلات نیز افزایش یافته بود.نتیجهگیری: نرخ خوداستنادی مجلات مورد بررسی در پایگاه مذکور رو به افزایش میباشد و بین این نرخ و IF آنها رابطه مستقیمی وجود دارد. اگرچه خوداستنادی تا حدی طبیعی است، اما میزان نامتعارف آن، باعث خدشهدار کردن مجله میشود. در نتیجه، لازم است از اعمال روشهای نادرست مانند خوداستنادی زوری برای افزایش IF پرهیز گردد و به جای آن، از سیاستهایی مانند به اشتراکگذاری مقالات در شبکههای علمی و بینالمللی استفاده نمود تا مجلات استناد واقعی و بیشتری را دریافت نمایند.
محمدجواد آل مختار؛ اکبر آقابابایی؛ صادق الماسی؛ محمدرضا مراثی
دوره 11، 7 (ویژهنامه مدیریت سلامت و فناوری) ، اسفند 1393، ، صفحه 954-962
چکیده
مقدمه: اطلاعات علمی یکی از منابع استراﺗﮋیک و اساسی توسعه همه جانبه ذکر شده است اما زمانی این اطلاعات به عنوان تولیدات علمی با ارزش محسوب میشود که در سایر تولیدات علمی اثر گذاری باشد پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استناد به مقالات تولیدشده اعضاءهیئت علمی و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سالهای 2003 الی 2010نمایه شده در ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات علمی یکی از منابع استراﺗﮋیک و اساسی توسعه همه جانبه ذکر شده است اما زمانی این اطلاعات به عنوان تولیدات علمی با ارزش محسوب میشود که در سایر تولیدات علمی اثر گذاری باشد پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استناد به مقالات تولیدشده اعضاءهیئت علمی و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سالهای 2003 الی 2010نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی اسکاپوس انجام شده است.مواد وروش ها: این مطالعه از نوع توصیفی است، که به روش تحلیل استنادی انجام شده و جامعه آن شامل تمام پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد. ابزار گرد آوری دادها مشاهده نتایج جستجوی منابع نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی Scopusمی باشد.و برای تحلیل داده ها از دو روش تحلیل نتایح در بخش Analyze results پایگاه مذکور و نرم افزار .SPSSاستفاده شده ، و یافته های پژوهش در قالب آمارهای توصیفی شامل: گرایشهای مرکزی و پراکندگی، جداول توزیع فراوانی و نمودار توصیف و ارائه شده استنتایج: یافته ها نشان داد در بین سالهای 2003 تا 2010 تعداد 1830 مدرک توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایگاه اسکاپوس منتشر و نمایه شده است،که این تعداد مدرک 4129 استناد با میانگین 33/2 را دریافت کرده، 10 نفر از افراد به عنوان پر استناد ترین پژوهشگران تعیین شدند که در بین آنها نفر اول با میانگین 47 استناد و نفر دهم با4/8 استناد در گروههای مختلف تک مقاله ای و چند مقاله ای مشخص شدند بیش از 50 درصد مقالات مربوط به زمینه موضوعی Medicine می باشد اما همین زمینه موضوعی با نسبت 1/2 بار استناد دریافتی به ازای هر مدرک پس اززمینه موضوعی Dentistry کمترین میزان و زمینه موضوعی Veterinary با نسبت 2/6 بار بیشترین میانگین استناد را داشته اند و تنها در (49/16درصد) از مدارک نمایه شده پدیده خود استنادی وجود داشتبحث ونتیجه گیری: میانگین و متوسط استناد به مقالات پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بیش از دو برابر به ازای هرمدرک است. بیشترین میزان استناد انجام شده از خارج از کشور به ترتیب مربوط به کشور های ایالات متحده آمریکا و انکلستان می باشد، از طرفی حجم تولیدات افراد در افزایش استنادات تاثیر زیاد نداشته بطوری که تعداد اندکی از پژوهشگران حتی با تولیدات اندک موفق شده اند تعداد زیادی استنادت دریافت نمایند حوزه موضوعی Veterinary بیشترین میانگین و Medicine و Dentistry کمترین میانگین استنادات دریافتی را دارند و درصد کمی از منابع دارای پدیده خود استنادی است پس می توان گفت افزایش میزان تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از یک طرف و افزایش تعداد استناد به آنها از دیگر سو رشد کمی و کیفی را دنبال می کند
محمدرضا هاشمیان؛ محمدجواد آل مختار؛ اکبر حسن زاده
دوره 10، شماره 2 ، تیر 1392
چکیده
مقدمه: «استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» بر تعیین و تشخیص ماهیت و گسترهی اطلاعات مورد نیاز، دسترسی به اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، استفادهی مؤثر از اطلاعات و درک مسایل اقتصادی و حقوقی- اجتماعی مربوط به استفاده از اطلاعات تأکید دارد. در این پژوهش، از این استانداردها به عنوان مبنایی برای سنجش و مقایسهی سواد ...
بیشتر
مقدمه: «استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» بر تعیین و تشخیص ماهیت و گسترهی اطلاعات مورد نیاز، دسترسی به اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، استفادهی مؤثر از اطلاعات و درک مسایل اقتصادی و حقوقی- اجتماعی مربوط به استفاده از اطلاعات تأکید دارد. در این پژوهش، از این استانداردها به عنوان مبنایی برای سنجش و مقایسهی سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان استفاده شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی بود. تعداد 150 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهی سنجش سواد اطلاعاتی بر مبنای «استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» برگرفته از پایاننامهی دکترا، گردآوری شد. روایی (روایی سازه) و پایایی پرسشنامه (alpha Cronbach's) برابر با 98/0 تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS، آزمون t و ANOVA استفاده شد. یافتهها: میانگین نمرهی رعایت استانداردها در تمامی موارد به طور معنیداری بیشتر از حد متوسط (50) و کمتر از حد ایدهآل (100) بود (001/0 > P). همچنین میانگین رعایت استاندارد در تمامی موارد در دختران و پسران دانشجو با هم یکسان بود (05/0 < P). همچنین بین سالهای مختلف تحصیلی در استانداردهای 1 و 5 اختلاف معنیداری وجود داشت و در کل استانداردها نیز این اختلاف معنیدار بود. در استانداردهای 2، 3 و 4 بین سالهای مختلف تحصیلی، اختلاف معنیداری مشاهده نشد (05/0 < P). نتیجهگیری: میانگین نمرات سواد اطلاعاتی دانشجویان به طور معنیداری بالاتر از حد متوسط بود که از دلایل آن میتوان به شیوهی خود اظهاری مورد استفاده در تکمیل پرسشنامهها اشاره کرد. از طرفی یافتهها نشان داد که میانگین نمرات دانشجویان در کل استانداردها به طور معنیداری از حد ایدهآل پایینتر است، که توجه به آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی و ارتباط دانشجو و هیأت علمی را ضروری میسازد. واژههای کلیدی: سواد اطلاعاتی؛ دانشجویان؛ استانداردها؛ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان