علیرضا جباری؛ فرزانه محمودی میمند؛ فاطمه نظام دوست؛ زهرا آقا رحیمی؛ لیلا شجاعی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1032-1038
چکیده
مقدمه: در سالهای اخیر، گردشگری دندانپزشکی روند رو به رشدی را طی میکند. منظور از گردشگری دندانپزشکی به عنوان شاخهی گردشگری پزشکی، سفر افراد به خارج از کشور خود جهت دریافت خدمات دندانپزشکی است که به طور معمول در کشور خود هزینهی بالاتری دارد. این پژوهش، به منظور شناسایی قابلیتهای شهر اصفهان در حوزهی گردشگری دندانپزشکی انجام ...
بیشتر
مقدمه: در سالهای اخیر، گردشگری دندانپزشکی روند رو به رشدی را طی میکند. منظور از گردشگری دندانپزشکی به عنوان شاخهی گردشگری پزشکی، سفر افراد به خارج از کشور خود جهت دریافت خدمات دندانپزشکی است که به طور معمول در کشور خود هزینهی بالاتری دارد. این پژوهش، به منظور شناسایی قابلیتهای شهر اصفهان در حوزهی گردشگری دندانپزشکی انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات کیفی بود که در سال 1389 در شهر اصفهان انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها، یک پرسشنامهی نیمه ساختار یافته با سؤالات هدایت شده بود که از طریق مصاحبه تکمیل گردید. در سنجش اعتبار دادههای بر آمده از مطالعهی کیفی، برای اطمینان از میزان مقبولیت (عینیت پذیری) دادهها مصاحبه پس از استخراجها با برخی از مشارکت کنندگان کنترل شد و صحت دادهها توسط آنان مورد تأیید قرار گرفت. نمونهگیری پژوهش از نوع هدفمند بود و بر این اساس، دندانپزشکانی انتخاب شدند که در طول 1 سال گذشته، بیمار خارجی برای ارایهی خدمت داشتند. در مجموع، با توجه به اشباع دادهها با 12 نفر از داندانپزشکان عمومی و متخصص مصاحبه شد. جهت تحلیل دادهها از تحلیل محتوا استفاده گردید و پس از جمعبندی و دستهبندی دادههای حاصل از مصاحبه، موضوعات اصلی و زیر موضوعات استخراج شد.
یافتهها: از بین 79 بیمار خارجی مراجعه کننده به دندانپزشکان مشارکت کننده در مطالعه، 29/63 درصد زن و بقیه مرد بودند. خدمات ترمیمی بالاترین درصد (22/58) را بین انواع خدمات دریافتی بیماران خارجی از دندانپزشکان مشارکت کننده در مطالعه، به خود اختصاص داد. از بین بیماران خارجی مراجعه کننده به دندانپزشکان مورد مطالعه، 81/84 درصد دارای ملیت ایرانی و مقیم در خارج از کشور بودند. قابلیتهای گردشگری دندانپزشکی اصفهان در 7 موضوع شرایط متقاضی، امتیازات شهری اصفهان، شرایط عامل نیروی انسانی، وضعیت رقابتی مراکز ارایه دهندهی گردشگری پزشکی در حوزهی دندانپزشکی، الزامات گردشگری پزشکی، صنایع وابسته و پشتیبان و راهبردهای اطلاعاتی میباشد. مشارکت کنندگان اعتقاد داشتند که با توجه به تجارب آنها، بیشتر تقاضاها از جانب ایرانیان مقیم خارج بوده است.
نتیجهگیری: با توجه به قابلیتهای مطرح شده ازگردشگری پزشکی اصفهان در حوزهی دندانپزشکی، میتوان گفت که شهر اصفهان با وجود قابلیتهای مناسب اکوتوریستی و نیروی انسانی متخصص و مزیتهای رقابتی، هنوز نتوانسته است در این صنعت جایگاه مشخصی داشته باشد. تقویت الزامات گردشگری پزشکی، هماهنگی صنایع وابسته و پشتیبان، توسعهی راهبردهای اطلاعاتی و بازاریابی گردشگری دندانپزشکی از پیشنهادهای سازنده جهت توسعهی سریعتر این صنعت میباشد.