زهرا شوندی؛ سید مجتبی سجادی؛ رویا سلطانی
چکیده
مقدمه: از جمله شاخصهای اصلی ارزیابی کیفیت خدمات در مراکز درمانی، مدت زمان انتظار بیماران است. طولانی شدن فرایند درمان میتواند سبب شود که بیماران سیستم را قبل از اتمام درمان و با رضایت شخصی ترک نمایند. هدف از انجام پژوهش حاضر، زمانسنجی و مدلسازی خدمات یک مرکز اورژانس و بهبود فرایند درمان با استفاده از شبیهسازی گسسته- پیشامد ...
بیشتر
مقدمه: از جمله شاخصهای اصلی ارزیابی کیفیت خدمات در مراکز درمانی، مدت زمان انتظار بیماران است. طولانی شدن فرایند درمان میتواند سبب شود که بیماران سیستم را قبل از اتمام درمان و با رضایت شخصی ترک نمایند. هدف از انجام پژوهش حاضر، زمانسنجی و مدلسازی خدمات یک مرکز اورژانس و بهبود فرایند درمان با استفاده از شبیهسازی گسسته- پیشامد DES (Discrete-Event Simulation) به منظور کاهش زمان انتظار بیماران و کاهش تعداد ترخیص با رضایت شخصی بیماران با وجود توصیه پزشک DAMA (Discharged Against Medical Advice) بود.روش بررسی: این مطالعه از نوع تحلیلی- توصیفی و جامعه آماری شامل بیماران مراجعهکننده به اورژانس بیمارستان خاتمالنبیاء تهران در پاییز سال 1397 بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه حضوری و تلفنی با متخصصان و پژوهشگران جمعآوری گردید. محتوای فرمهای مورد استفاده شامل زمان ورود بیمار و زمان شروع و پایان دریافت خدمات در بخشها و واحدهای گوناگون بود. در مرحله بعد، دادهها در نرمافزار شبیهسازی Arena مدلسازی گردید. در نهایت، سناریوهای مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و بهترین سناریو از بین آنها انتخاب شد.یافتهها: بررسی 7 سناریوی پیشنهاد شده نشان داد، سناریوی هفتم که تلفیقی از شش سناریوی پیشنهادی دیگر بود، سیستم درمانی را بهبود میبخشد. در این سناریو، هزینه ارزش افزوده با افزایش اندک از 399807373 در مدل اولیه به 401561100 در سناریوی هفتم و با کاهش چشمگیر هزینه انتظار از 2494256 واحد پولی در مدل اولیه به 16472202 واحد پولی در سناریوی هفتم تغییر کرد که در مقایسه با سایر سناریوها، در کاهش هزینه کل مؤثرتر میباشد و موجب تنزل آن از 649228933 واحد پولی در مدل اولیه به 418033302 واحد پولی در سناریوی هفتم میگردد که در نهایت، سبب طبقهبندی مناسب جریان کار و بهبود شاخصهای عملکردی مورد بررسی میشود.نتیجهگیری: با تغییر منابع و تختهای تخصیص یافته به بیماران (مقدار بهینه)، میتوان گامهای مؤثری در جهت ارایه خدمات بهتر به بیماران، رفع نارضایتی آنها، کاهش تعداد ترخیص بیماران DAMA و زمان انتظار آنان برداشت.
احمد کمالی؛ سید مجتبی سجادی سجادی؛ فریبرز جولای
چکیده
مقدمه: از جمله مسایل پیچیده مدیران اورژانس پزشکی، تصمیمگیری در مورد محل استقرار پایگاههای اورژانس جهت پاسخدهی سریع به درخواستها میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، کاهش زمان پاسخ به درخواستهای خدمات اورژانس پزشکی با استفاده از تلفیق تکنیکهای بهینهسازی و شبیهسازی بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی انجام شد. بر اساس ...
بیشتر
مقدمه: از جمله مسایل پیچیده مدیران اورژانس پزشکی، تصمیمگیری در مورد محل استقرار پایگاههای اورژانس جهت پاسخدهی سریع به درخواستها میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، کاهش زمان پاسخ به درخواستهای خدمات اورژانس پزشکی با استفاده از تلفیق تکنیکهای بهینهسازی و شبیهسازی بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی انجام شد. بر اساس شاخصهایی مانند تراکم جمعیت و میزان تماسهای درخواست اورژانس پزشکی، تعدادی مکان در مناطق 1، 3، 5 و 6 شهر اصفهان جهت استقرار پایگاههای اورژانس تعیین گردید که باید محل نهایی استقرار پایگاهها از بین آنها انتخاب میشد. با تعیین عواملی همچون میزان تأثیر شرایط ترافیک بر زمان پاسخ، نرخ تقاضا و هزینههای عملیاتی، سناریوهای مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و بهترین سناریو از بین آنها انتخاب گردید.یافتهها: با اجرای سناریوی انتخاب شده، میانگین زمان پاسخ به درخواستهای اورژانس به 10 دقیقه میرسد که نزدیک به استاندارد بینالمللی 8 دقیقه میباشد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده، بدون صرف هزینههای زیاد جهت ایجاد و تجهیز پایگاههای اورژانس اضافی، میتوان به تقاضاهای مختلف در کوتاهترین زمان پاسخ داد. روش ارایه شده در تحقیق حاضر را میتوان در مکانیابی پایگاههای سایر خدمات اضطراری مانند آتشنشانی استفاده نمود.
عباس ملکی؛ سید مجتبی سجادی؛ بابک رضایی خبوشان
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 4-16
چکیده
مقدمه: اورژانس محلی برای ارایهی خدمات درمانی به بیماران است که رابطهی نزدیکی برای بهبود و نجات زندگی انسانها دارد. هدف کلی تحقیق استفاده از شبیهسازی و جریان بهبود یافتهی فرایند درمان، برای ارایهی طراحی مناسبی از فضا، منابع و هزینهها در بخش اورژانس و بهبود شاخصهای عملکردی آن بوده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع توسعهای ...
بیشتر
مقدمه: اورژانس محلی برای ارایهی خدمات درمانی به بیماران است که رابطهی نزدیکی برای بهبود و نجات زندگی انسانها دارد. هدف کلی تحقیق استفاده از شبیهسازی و جریان بهبود یافتهی فرایند درمان، برای ارایهی طراحی مناسبی از فضا، منابع و هزینهها در بخش اورژانس و بهبود شاخصهای عملکردی آن بوده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع توسعهای کاربردی، مقطعی یک ماهه بر روی بیماران اورژانس بیمارستان اراک در سال 1391 انجام شده است و اطلاعات از طریق مشاهده و پرسشنامه منطبق بر فرم وزارت بهداشت جمعآوری شده است. روایی آن از لحاظ محتوا صوری و پایایی آن با Alpha Cronbach برابر 93 درصد تعیین شده است. روش نمونهگیری هدفدار، غیر احتمالی بدون نمونهگیری اولیه به تعداد 7035 نفر میباشد. تجزیه وتحلیل دادهها با نرمافزار Easy Fit و شبیهسازی مدل با نرمافزار Arena انجام شده است. یافتهها: در این پژوهش چهار سناریوی مختلف در نرمافزار Arena شبیهسازی شده است که نتایج آنها به صورت کمی و مقایسهای با توجه به شاخصهای عملکردی ارایه شده است. سناریوی یک بهعنوان مدل اولیه در نظر گرفته شده است که شاخص هزینهی آن درحدود 44 میلیون واحد پول و درصد رسیدگی در بخش احیا 37 درصد میباشد و باتوجه به این یافتهها سه سناریوی دیگر طراحی و اجرا شده است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که مدل بهبود یافته نسبت به مدل قبلی اورژانس، سبب طبقهبندی مناسب جریان کار و بهبود شاخصهای عملکردی در اورژانس میشود. همچنین با تغییر تعداد منابع و تختها بهطور مناسب میتوان ارایهی خدمات به بیماران و نارضایتیهای آنها را بهبود بخشید. واژههای کلیدی: شبیهسازی کامپیوتری؛ بخش اورژانس؛ درمان