علیرضا جباری؛ زهرا آقارحیمی؛ زهره صید مرادی؛ محبوبه فردوسی
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 686-696
چکیده
مقدمه: صنعت گردشگری پزشکی در شاخهی جراحی زیبایی به عنوان یکی از صنایع پیشرو در جهان، میتواند راهکاری برای تقویت ساختار بهداشت و درمان و رشد اقتصادی کشور باشد. این پژوهش، با هدف شناسایی قابلیتهای گردشگری جراحی زیبایی در شهر اصفهان صورت گرفته است.
روش بررسی: این پژوهش، از نوع مطالعات کیفی بود که در سال 1389 انجام شد. مشارکت ...
بیشتر
مقدمه: صنعت گردشگری پزشکی در شاخهی جراحی زیبایی به عنوان یکی از صنایع پیشرو در جهان، میتواند راهکاری برای تقویت ساختار بهداشت و درمان و رشد اقتصادی کشور باشد. این پژوهش، با هدف شناسایی قابلیتهای گردشگری جراحی زیبایی در شهر اصفهان صورت گرفته است.
روش بررسی: این پژوهش، از نوع مطالعات کیفی بود که در سال 1389 انجام شد. مشارکت کنندگان پژوهش، مدیران و متخصصین جراحی پلاستیک، گوش و حلق و بینی مراکز ارایه دهندهی خدمات جراحی زیبایی شهر اصفهان بودند که به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی نیمه ساختاریافتهای بود که از طریق مصاحبه تکمیل گردید. جهت تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از روش تحلیل چارچوبی استفاده شد.
یافتهها: 7 موضوع به عنوان عوامل کلیدی مرتبط با قابلیتهای گردشگری پزشکی در حوزهی جراحی زیبایی شناسایی شد که شامل قابلیت تقاضا، قابلیت محیطی، قابلیت نیروی انسانی، قابلیت زیرساختاری، همکاری بین بخشی، وضعیت رقابتی و افتراقی و رهبرادهای ترویجی بود. در رابطه با قابلیت تقاضا، مشارکت کنندگان اذعان داشتند که بیشتر بیماران جراحی زیبایی، ایرانیان مقیم خارج میباشند. از نظر آنان قابلیت محیطی و نیروی انسانی، وضعیت رقابتی و افتراقی در زمینهی مزیت هزینه به عنوان قابلیت مطلوب بودهاند. مشارکت کنندگان اعتقاد داشتند که قابلیت زیرساختاری گردشگری پزشکی از جمله مراکز ارایه دهندهی خدمات جراحی زیبایی، برنامهی مدون و دستورالعمل شفاف، استاندارسازی قیمتها و توجه به بیمهی مسؤولیت کارامد، همکاری بین بخشی و رهبرادهای ترویجی و وضعیت رقابتی و افتراقی در زمینهی رقابت مراکز درمانی در وضعیت مطلوبی نیستند.
نتیجهگیری: با توجه به آن که شهر اصفهان در حوزهی جراحی زیبایی از قابلیتهای مناسبی در رابطه با نیروی انسانی متخصص و ویژگیهای محیطی برخوردار است، از این رو برای ارتقای صنعت گردشگری پزشکی در این شهر، توجه همه جانبه به ابعاد مختلف از جمله تدوین برنامههای مناسب، تقویت زیرساختهای پایه، هماهنگی بین بخشی و بازاریابی مؤثر لازم است.