یوسف رمضانی؛ فریبرز رحیمنیا
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، ، صفحه 110-115
چکیده
مقدمه: بسیاری از سازمانهای عمومی و خدماتی، از اینترنت در جهت ارایه خدمات بهینه به ارباب رجوع بهره میبرند. بدین منظور، تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با مراجعه مجدد بیماران به خدمات اینترنتی بیمارستان انجام شد.روش بررسی: این تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه مراجعان مجدد به خدمات اینترنتی بیمارستانهای شهر مشهد ...
بیشتر
مقدمه: بسیاری از سازمانهای عمومی و خدماتی، از اینترنت در جهت ارایه خدمات بهینه به ارباب رجوع بهره میبرند. بدین منظور، تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با مراجعه مجدد بیماران به خدمات اینترنتی بیمارستان انجام شد.روش بررسی: این تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه مراجعان مجدد به خدمات اینترنتی بیمارستانهای شهر مشهد بود. بدین ترتیب، با استفاده روش نمونهگیری در دسترس، 160 نفر انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز به وسیله پرسشنامه جمعآوری گردید و سپس با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: ضریب مسیر نگرش مراجعان به استفاده از اینترنت بر گرایش آنها، 389/0 به دست آمد که تأثیر مثبت و معنیداری را نشان داد. ضریب مسیر سودمندی درک شده و سهولت درک شده توسط مراجعان به خدمات اینترنتی بیمارستانها بر نگرش به ترتیب 314/0 و 403/0 محاسبه گردید که بیانگر تأثیر مثبت و معنیداری بود. ضریب مسیر گرایش مراجعان به خدمات اینترنتی بیمارستانها بر مراجعه مجدد بیماران برای استفاده از خدمات اینترنتی، 354/0 و نشان دهنده تأثیر مثبت و معنیداری بود. همچنین، یافتههای تحقیق حاضر حاکی از تأثیر مثبت و معنیدار سهولت درک شده بر سودمندی درک شده با ضریب مسیر 563/0 بود.نتیجهگیری: تسهیل امکان استفاده از سیستمهای الکترونیکی و آموزشهایی در خصوص استفاده از این سیستمها، باعث میشود که افراد به جای مراجعه حضوری برای دریافت خدمات، از اینترنت استفاده نمایند و از مزایای آن آگاه و بهرهمند شوند.
فریبرز رحیم نیا؛ حنظله زینوند لرستانی؛ شیرین فیض محمدی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 88-98
چکیده
مقدمه: امروزه بهعنوان یک واحد کسب و کار، سازمانهای بهداشتی و درمانی بیشتر از دیگر صنایع نیازمند مدیریت ارتباط با مشتری با استانداردهای بالا میباشند. این پژوهش با دیدگاهی سازمانی جهت شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در بیمارستانها شکل گرفته است. روش بررسی: پژوهش حاضر از حیث روش جمعآوری اطلاعات ...
بیشتر
مقدمه: امروزه بهعنوان یک واحد کسب و کار، سازمانهای بهداشتی و درمانی بیشتر از دیگر صنایع نیازمند مدیریت ارتباط با مشتری با استانداردهای بالا میباشند. این پژوهش با دیدگاهی سازمانی جهت شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در بیمارستانها شکل گرفته است. روش بررسی: پژوهش حاضر از حیث روش جمعآوری اطلاعات توصیفی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعهی آماری این مطالعه که در سال 1391 صورت گرفته، شامل مدیران داخلی و یا رؤسای 156 بیمارستان و مراکز درمانی فعال در سطح شهر مشهد بود. حجم نمونه براساس فرمول نمونهگیری حدود 51 بیمارستان تعیین گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که برای بررسی روایی محتوایی از نظر اساتید دانشگاه استفاده شده و نیز جهت برآورد پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ (74/0α=) استفاده گردیده است. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: براساس نتایج بهدست آمده، 12 (5/23 درصد) بیمارستان پذیرندهی این سیستم و 39 (5/76 درصد) بیمارستان بهعنوان نپذیرنده شناخته شدند. متغیرهای نوآوری از دیدگاه مدیران ارشد اجرایی، اندازهی سازمان، مزیت نسبی، قابلیتهای مدیریت دانش، قابلیتهای اطلاعاتی کارکنان و پیچیدگی به ترتیب بیشترین تأثیر را بر پذیرش داشتهاند. نتیجهگیری: باتوجه به اینکه نوآوری از دیدگاه مدیران ارشد اجرایی نقش مهمی در پذیرش سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در بیمارستانها دارد، بنابراین دولت باید با فراهم آوردن محیطی فعال و حمایتی زمینه را برای تشویق مدیران ارشد جهت بهکارگیری این سیستم فراهم کند. واژههای کلیدی: مدیریت ارتباط با مشتری؛ سیستمهای اطلاعاتی؛ تحلیل تشخیصی؛ بیمارستانها