احمدرضا رئیسی؛ نسرین شعربافچی زاده؛ ریحانه شاه میرزایی
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت عملکرد سازمانی در دنیای متغیر امروزی و تأثیر سکوت سازمانی در عملکرد سازمانهایی مانند دانشگاههای علوم پزشکی که نقش چشمگیری در سلامت جامعه دارند، این مطالعه با هدف بررسی سکوت سازمانی در کارکنان شاغل در ستاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است.روش بررسی: پژوهش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری آن شامل کلیه ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت عملکرد سازمانی در دنیای متغیر امروزی و تأثیر سکوت سازمانی در عملکرد سازمانهایی مانند دانشگاههای علوم پزشکی که نقش چشمگیری در سلامت جامعه دارند، این مطالعه با هدف بررسی سکوت سازمانی در کارکنان شاغل در ستاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است.روش بررسی: پژوهش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان شاغل در معاونت های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1399 (1457 نفر در 8 معاونت) بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برابر با 306 نفر به دست آمد و از روش نمونه گیری در دسترس استفاده گردید. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه 15 سوالیVacula و Borados(2005) استفاده شد تحلیل داده ها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی انجام شد.یافتهها: یافته های این مطالعه نشان دهنده وجود جو سکوت سازمانی در معاونتهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ابعاد نگرش مدیران عالی و سرپرستان است و فرصتهای ارتباط سازمان نیز تقویت کننده سکوت سازمانی می باشد. همچنین رابطۀ معنیداری بین سکوت سازمانی و ویژگیهای دموگرافیک شرکت کنندگان در مطالعه وجود نداشت.نتیجهگیری: با توجه به اینکه پدیده سکوت سازمانی می تواند مانعی برای ابراز نظرات افراد در سازمان باشد، شناسایی عوامل موثر بر آن و تلاش به منظور رفع آنها با استفاده از راهکارهای مدیریت مشارکتی،نظام پیشنهادات و آموزش تفکر نقادانه، می تواند شرایط ابراز عقاید، بیان ایده ها و ارائه نظرات کارکنان را تسهیل نموده، قدرت خلاقیت آنها را افزایش داده و سازمانها با بهرهمندی از مشارکت فعالانه و آگاهانه کارکنان، مسیر رشد، تعالی و موفقیت خود را با سرعت بیشتری طی کنند.
احمدرضا رئیسی؛ نسرین شعربافچیزاده؛ خاطره دبیرزاده
چکیده
مقدمه: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، مراقبتهای تسکینی باید در اولویت برنامههای سلامت عمومی و مدیریت بیماریها قرار گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه خدمات مراقبت تسکینی در کشورهای منتخب و ارایه پیشنهادهایی برای ارایه این خدمات در ایران بود.روش بررسی: این مطالعه به روش کتابخانهای و تطبیقی در سال 1400-1399 انجام شد. اطلاعات ...
بیشتر
مقدمه: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، مراقبتهای تسکینی باید در اولویت برنامههای سلامت عمومی و مدیریت بیماریها قرار گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه خدمات مراقبت تسکینی در کشورهای منتخب و ارایه پیشنهادهایی برای ارایه این خدمات در ایران بود.روش بررسی: این مطالعه به روش کتابخانهای و تطبیقی در سال 1400-1399 انجام شد. اطلاعات به روش بررسی متون و با استفاده از کلید واژههای «مراقبت تسکینی و صعبالعلاج»، از پایگاههای اطلاعاتی انگلیسی زبان PubMed، Web of Scince، ISI (Institute for Scientific Information) و Scopus و پایگاههای فارسی SID (Scientific Information Database) و Magiran در کشورهای انگلستان، ایالات متحده آمریکا و ترکیه جمعآوری گردید.یافتهها: انگلستان و ایالات متحده آمریکا به عنوان کشورهای پیشرو در ارایه مراقبت تسکینی، خدمات جامع و گستردهای را به بیماران صعبالعلاج ارایه میدهند. ترکیه نیز در سالهای اخیر پیشرفت زیادی در زمینه خدمات تسکینی داشته و جمعیت زیادی را تحت پوشش قرار داده است. در ایران بسیاری از خدمات مورد نیاز بیماران صعبالعلاج هنوز به کارگیری نشده است یا مراکز ارایه این خدمات بسیار محدود میباشد. صاحبنظران در حیطه خدمات تسکینی اعتقاد دارند که در کشور ایران نسبت به انگلستان، ایالات متحده آمریکا و ترکیه، توجه کمتری به سازماندهی اینگونه مراکز شده است.نتیجهگیری: با استفاده از تجارب کشورهای پیشرو و اقدامات کشورهای در حال پیشرفت در زمینههای ساختار سازمانی، تأمین و حمایت مالی، نظارت بر ارایه خدمات، مراقبت توسط گروههای بینرشتهای، نیازسنجی مراقبتها، آموزش و جذب نیروی انسانی، میتوان چارچوبی برای ایران تهیه کرد.
احمدرضا رئیسی؛ نسرین شعربافچیزاده؛ فاطمه محمدی
چکیده
مقدمه: اعتباربخشی یکی از ابزارهای ارزشیابی سیستمهای بهداشتی و درمانی به خصوص بیمارستانها میباشد که در ایران نیز یکی از اولویتهای وزارت بهداشت به شمار میرود. نسل سوم اعتباربخشی بیمارستانهای ایران در سال 1395 طراحی گردید. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین چالشهای نسل سوم اعتباربخشی بیمارستانها از دید مسؤولان اجرای اعتباربخشی ...
بیشتر
مقدمه: اعتباربخشی یکی از ابزارهای ارزشیابی سیستمهای بهداشتی و درمانی به خصوص بیمارستانها میباشد که در ایران نیز یکی از اولویتهای وزارت بهداشت به شمار میرود. نسل سوم اعتباربخشی بیمارستانهای ایران در سال 1395 طراحی گردید. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین چالشهای نسل سوم اعتباربخشی بیمارستانها از دید مسؤولان اجرای اعتباربخشی در شهر اصفهان بود.روش بررسی: این مطالعه به روش کیفی و از طریق مصاحبههای نیمه ساختار یافته با مسؤولان اجرای اعتباربخشی در سال 1397 در شهر اصفهان انجام شد. 10 نفر (با توجه به اشباع دادهها) به شیوه هدفمند مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای هدایت شده تحلیل گردید.یافتهها: چالشهای نسل سوم اعتباربخشی در سه حیطه «ساختاری، فرایندی و نتیجه» دستهبندی گردید. چالشهای ساختاری مربوط به «الزامات، فرهنگسازی، بومیسازی، آموزش، سنجهها و ارزیابان»، چالشهای فرایندی مربوط به «نحوه ارزیابی، تهعد و کار گروهی و فرایندهای کاری کارکنان در حین اعتباربخشی» و چالشهای نتیجه مربوط به «کیفیت خدمات و رضایت بیماران پس از اعتباربخشی» بود.نتیجهگیری: در نسل سوم اعتباربخشی، چالشهای ساختاری به خصوص در زمینه الزامات برنامه، بیشتر مورد تأکید مصاحبه شوندگان قرار داشت. رفع این موانع و چالشها میتواند موجب موفقیت بیشتر این برنامه شود.
ماندانا صاحبزاده؛ فروزنده منصوری بروجنی؛ نسرین شعربافچیزاده
چکیده
مقدمه: سواد سلامت تحت عنوان ظرفیت افراد برای کسب، پردازش و درک اطلاعات و خدمات بهداشتی پایه جهت تصمیمگیریهای مناسب بهداشتی ضروری است و کمبود آن، پیامدهای نامطلوبی دارد. از طرف دیگر، اهمیت سنجش رضایتمندی همراهان بیمار، یکی از مهمترین و اساسیترین معیارهای تعیینکننده کیفیت خدمات مراقبتی در نظر گرفته میشود. پژوهش حاضر با هدف ...
بیشتر
مقدمه: سواد سلامت تحت عنوان ظرفیت افراد برای کسب، پردازش و درک اطلاعات و خدمات بهداشتی پایه جهت تصمیمگیریهای مناسب بهداشتی ضروری است و کمبود آن، پیامدهای نامطلوبی دارد. از طرف دیگر، اهمیت سنجش رضایتمندی همراهان بیمار، یکی از مهمترین و اساسیترین معیارهای تعیینکننده کیفیت خدمات مراقبتی در نظر گرفته میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سواد سلامت همراهان بیماران بخشهای روانپزشکی و رضایتمندی آنها از واحدهای ارایهکننده خدمات در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه، توصیفی از نوع همبستگی بود. 330 نفر از همراهان بیماران بخشهای روانپزشکی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نیمه دوم سال 1398 با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، از پرسشنامه استاندارد سواد سلامت ایرانیان HELIA (Health Literacy for Iranian Adults) و پرسشنامه محقق ساخته رضایتمندی (Cronbach's alpha = 95/0) استفاده گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای Kolmogorov-Smirnov، Shapiro-Wilk و Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: 95/33 درصد افراد دارای سطح سواد سلامت نه چندان کافی، 18/28 درصد دارای سواد سلامت کافی، 72/22 درصد دارای سواد سلامت ناکافی و 15/15 درصد دارای سواد سلامت عالی بودند. بیشترین میانگین نمره رضایتمندی از خدمات بیمارستانی به واحد نگهبانی (89/3) و کمترین نمره به واحد مددکاری (05/3) اختصاص داشت. رابطه مستقیم و معنیداری بین سواد سلامت همراهان و رضایتمندی آنها مشاهده گردید.نتیجهگیری: همراهان بیماران با سواد سلامت بالاتر، رضایتمندی بیشتری از خدمات ارایه شده بیمارستانی داشتند. بنابراین، برنامهریزی جهت بالا بردن سطح سواد سلامت همراهان جهت افزایش میزان رضایتمندی آنان، ضروری به نظر میرسد. انجام اقداماتی مانند در اختیار قرار دادن بروشورها و پمفلتهای اطلاعرسانی جهت افزایش سطح سواد سلامت همراهان بیماران (در زمان پذیرش و ترخیص)، میتواند منجر به ارتقای سطح سواد سلامت آنان شود.
سوگند تورانی؛ سید جمالالدین طبیبی؛ شهرام توفیقی؛ نسرین شعربافچیزاده
دوره 8، شماره 4 ، مهر و آبان 1390
چکیده
مقدمه: دسترسی عادلانه به خدمات پایهی سلامت با حداقل کیفیت و هزینهی قابل پرداخت حق مسلم هر شهروند است و در هر کشور دولت موظف است که این خدمات را به شکلی عادلانه در اختیار شهروندان قرار دهد. تجارت بینالمللی خدمات سلامت بر موازنهی بین توزیع عادلانهی این خدمات، ایجاد انگیزه برای افزایش کارایی نظام سلامت و مدیریت منابع محدود مالی ...
بیشتر
مقدمه: دسترسی عادلانه به خدمات پایهی سلامت با حداقل کیفیت و هزینهی قابل پرداخت حق مسلم هر شهروند است و در هر کشور دولت موظف است که این خدمات را به شکلی عادلانه در اختیار شهروندان قرار دهد. تجارت بینالمللی خدمات سلامت بر موازنهی بین توزیع عادلانهی این خدمات، ایجاد انگیزه برای افزایش کارایی نظام سلامت و مدیریت منابع محدود مالی دولتها تأثیر قابل توجهی میگذارد و پیامدهای مثبت یا منفی برای نظام سلامت و جامعه به همراه میآورد. در این مقاله ضمن معرفی الگوهای مختلف تجارت خدمات سلامت، به فرصتها و چالشهای حاصل از این نوع تجارت در کشورهای منتخب در منطقهی آسه آن به منظور آشنایی سیاستگذاران و دستاندرکاران صنعت سلامت ایران با این نوع از تجارت و استفاده از آن در تصمیمگیریها و مطالعات آینده پرداخته شده است. روش بررسی: این مقاله حاصل بخشی از یک پژوهش توصیفی- تطبیقی (در مقطع زمانی 89- 1387) و کاربردی در زمینهی تجارت بینالمللی خدمات سلامت است و اطلاعات مورد نیاز در این مقاله از طریق مطالعهی منابع دیجیتال و چاپی گردآوری شده است. جامعهی پژوهش سه کشور عضو «آسه آن» شامل مالزی، سنگاپور و تایلند را در بر گرفته، از دادههای گردآوری شده به منظور ارایهی تصویری کلی از وضعیت تجارت بینالمللی خدمات سلامت در منطقهی فوق و مقایسهی فرصتها و چالشهای این تجارت استفاده شده است. یافتهها: تجارت بینالمللی خدمات سلامت در قالب چهار روش کلی عرضهی برون مرزی خدمات سلامت از راه دور، دریافت خدمات در خارج از کشور (گردشگری سلامت)، حضور تجاری (سرمایهگذاری مستقیم خارجی) و مهاجرت موقت اشخاص حقیقی (متخصصین سلامت) انجام شده در کشورهای مورد مطالعه میباشد و فرصتی برای کسب درآمد ارزی و ارتقای سطح کیفیت خدمات موجود و چالشهایی در زمینهی رقابت با سایر کشورها و نیز در ارتباط با دسترسی و فراهم بودن خدمات مورد نیاز جامعهی تحت پوشش است، در نتیجهی افزایش تقاضای داخلی و کمبود منابع انسانی در بخش سلامت ایجاد میکند. نتیجهگیری: مهمترین چالشهای توسعهی تجارت خدمات سلامت در منطقهی آسه آن، تسریع در اعتبار بخشی مراکز ارایهی خدمات، قابلیت انتقال بیمهها، حمایت از بخش خصوصی، همکاری بخش دولتی و خصوصی و توسعهی تجارت بر اساس مزیتهای نسبی هر کشور در راستای توسعهی بخش سلامت است. واژههای کلیدی: تجارت بینالمللی؛ خدمات سلامت؛ گردشگری پزشکی.