علیرضا جباری؛ غلامرضا شریفیراد؛ آزاد شکری؛ نجمه بهمن زیاری؛ آیان کردی؛ احمد رجب زاده
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-2
چکیده
فنآوری اطلاعات؛ خطاهای پزشکی؛ خطاهای دارویی
بیشتر
فنآوری اطلاعات؛ خطاهای پزشکی؛ خطاهای دارویی
محمد حسین یارمحمدیان؛ فرخ مجاهد؛ رضا قلی وحیدی؛ کمال قلی پور؛ آزاد شکری؛ وحید راثی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1006-1016
چکیده
مقدمه: یکی از مشکلاتی که در پی نارضایتی بیماران ایجاد میشود، ترخیص بدون توصیه پزشک است که علاوه بر موانعی که در روند درمان بیماری ایجاد میکند، بیمارستانها را هم با مشکلات اساسی مواجه میکند. هدف این مطالعه، تعیین فاکتورهای ترخیص با رضایت شخصی و انجام مداخلات مناسب و امکانپذیر جهت کاهش آن در بیمارستان مورد مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: یکی از مشکلاتی که در پی نارضایتی بیماران ایجاد میشود، ترخیص بدون توصیه پزشک است که علاوه بر موانعی که در روند درمان بیماری ایجاد میکند، بیمارستانها را هم با مشکلات اساسی مواجه میکند. هدف این مطالعه، تعیین فاکتورهای ترخیص با رضایت شخصی و انجام مداخلات مناسب و امکانپذیر جهت کاهش آن در بیمارستان مورد مطالعه بود.
روش بررسی: مطالعهی حاضر یک مطالعهی مداخلهایی از نوع قبل و بعد بود که در سال 91-1390 در بیمارستان دکتر صولتی ارومیه اجرا گردید. ابتدا بر اساس فرمهای ترخیص با رضایت شخصی جمعآوری شده در دفتر حاکمیت بالینی بیمارستان و نظرسنجی از پرستاران، میزان و دلایل ترخیص با رضایت شخصی استخراج و آنالیز شد. مداخلات مناسب از جمله ایجاد ارتباط مناسب بین پزشک و بیمار، اطلاعرسانی صحیح در زمان پذیرش و برگزاری کلاسهای آموزشی توسط تیم حاکمیت بالینی بیمارستان انتخاب شد و 4 ماه پس از اجرای مداخلات، این اطلاعات دوباره آنالیز و با نتایج قبل از مداخله مقایسه شد. دادهها به وسیلهی نرمافزار Excel تحلیل و اطلاعات در قالب آمار توصیفی ارایه شد.
یافتهها: میزان ترخیص با رضایت شخصی قبل از انجام مداخلات 6/4 درصد بود. این میزان 4 ماه بعد از اجرای مداخلات به 8/2 درصد کاهش یافت. ناتوانی در پرداخت هزینهها، مشکلات خانوادگی و شخصی، احساس بهبودی، نارضایتی از درمان و دورهی طولانی درمان بیشترین دلایل ترخیص با رضایت شخصی در بیمارستان مورد پژوهش بود.
نتیجهگیری: بیماران به دلایل متفاوت، بیمارستان را با وجود توصیهی پزشکان ترک میکنند. شناسایی ریسک فاکتورهای ترخیص با رضایت شخصی، یکی از گامهای مهم طراحی مداخلات مهم در این زمینه میباشد. ارتقای ارتباط مناسب بین پزشک و بیمار، ارتقای کیفیت خدمات بیمارستان و استفاده از مددکاران اجتماعی راهکارهای مناسبی برای کاهش این میزان هستند.
علیرضا جباری؛ غلامرضا شریفیراد؛ آزاد شکری؛ نجمه بهمن زیاری؛ آیان کردی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1132-1145
چکیده
هدف نهایی نظام ارایهی خدمات بهداشتی و درمانی هر کشوری، ارتقای سطح سلامت آحاد مردم میباشد. عدم پاسخگویی به نیازها و انتظارات سلامتی در چند دههی اخیر، اجرای برنامههای اصلاحی را ایجاب میکند. پزشک خانوادهی روستایی از جمله این اصلاحات در نظام سلامت ایران است که از سال 1384 به اجرا درآمد. هدف از این مطالعه، بررسی عملکرد برنامهی ...
بیشتر
هدف نهایی نظام ارایهی خدمات بهداشتی و درمانی هر کشوری، ارتقای سطح سلامت آحاد مردم میباشد. عدم پاسخگویی به نیازها و انتظارات سلامتی در چند دههی اخیر، اجرای برنامههای اصلاحی را ایجاب میکند. پزشک خانوادهی روستایی از جمله این اصلاحات در نظام سلامت ایران است که از سال 1384 به اجرا درآمد. هدف از این مطالعه، بررسی عملکرد برنامهی پزشک خانوادهی روستایی از زمان آغاز این برنامه بود. مطالعهی حاضر یک مطالعهی مروری نقلی بود که با جستجو در سایتهای Google، Google scholar، SID، Magiran و Irandoc با کلید واژههای «پزشک خانواده، پزشک خانوادهی روستایی، Family physician،Family medicine،Rural family medicine ، Rural family physician» انجام گرفت که در نهایت 39 مقالهی مرتبط با هدف مطالعه، استخراج و بررسی شد. در این مطالعه اهداف برنامهی پزشک خانواده در چندین زیر مجموعه شامل نظام ارجاع، پاسخگویی، دسترسی، هزینه، پوشش خدمات، اولویت به خدمات سلامتنگر، تشکیل پروندهی سلامت، کنترل کیفیت خدمات، رضایتمندی و نگرش کارکنان تیم سلامت و گیرندگان خدمت دستهبندی شد و عملکرد برنامهی پزشک خانواده در دستیابی به این اهداف بررسی گردید. مطابق بررسیهای انجام شده، برنامه عملکرد به نسبت خوبی پس از گذشت چند سال از اجرا داشت، ولی هنوز نظام ارجاع و ارایهی پسخوراند از پزشکان متخصص به سطح یک، پیگیری عاقبت بیماران و تکمیل پروندهی سلامت به درستی اجرا نمیشود. دسترسی تا حدودی بهبود یافت و هزینههای غیر ضروری کاهش پیدا کرد، با این حال هنوز بینش سلامتنگر مطلوب در اذهان نهادینه نشده است.