لیلا نعمتی انارکی؛ سید احسان سیدان؛ فاطمه نجاتبخش
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 78-83
چکیده
مقدمه: از آنجایی که پزشکی علم مبتنی بر شواهد است، نه تنها کادر درمانی بلکه عموم افراد زمانی که با بیماری روبهرو میشوند، به جستجو در اینترنت میپردازند تا بتوانند اطلاعاتی راجع به آن بیماری به دست بیاورند و درصدد درمان آن به روشهای سنتی یا رایج هستند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و رتبهبندی وبسایتهای حوزه طب ایرانی- ...
بیشتر
مقدمه: از آنجایی که پزشکی علم مبتنی بر شواهد است، نه تنها کادر درمانی بلکه عموم افراد زمانی که با بیماری روبهرو میشوند، به جستجو در اینترنت میپردازند تا بتوانند اطلاعاتی راجع به آن بیماری به دست بیاورند و درصدد درمان آن به روشهای سنتی یا رایج هستند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و رتبهبندی وبسایتهای حوزه طب ایرانی- اسلامی با استفاده از مقیاس WebMedQual انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی- توصیفی و نتایج آن از نوع کاربردی بود. برای جمعآوری دادهها، از سیاهه وارسی مبتنی بر مقیاس استاندارد WebMedQual استفاده شد. جامعه اولیه مطالعه را 97 وبسایت حوزه طب ایرانی- اسلامی تشکیل داد که پس از خروج تعدادی از آنها به دلیل نرسیدن به حد نصاب امتیاز، 74 وبسایت مورد ارزیابی قرار گرفت. حداکثر امتیاز برای وبسایتها، 83 و حداقل امتیاز، صفر بود. سؤالات سیاهه وارسی تا انتهای بخش محرمانگی 83 عدد بود که با اضافه شدن 6 سؤال بخش تجارت الکترونیک (شاخص تکمیلی)، 89 عدد شد. امتیاز قابل قبول برای وبسایتها نیز 5/41 در نظر گرفته شد و نتایج به صورت میانگین امتیاز و نمره مطلوب ارایه گردید.یافتهها: وبسایتها از نظر شاخصهای محتوای اطلاعات و اعتبار مطالب در حد متوسطی قرار داشتند. از نظر طراحی، دسترسپذیری و قابلیت استفاده «نسبتاً خوب»، از نظر پیوندها «تقریباً خوب»، از لحاظ شاخص پشتیبانی از کاربر «در حد متوسط» و از نظر محرمانگی «نسبتاً ضعیف» بودند. برترین وبسایت در حوزه طب ایرانی- اسلامی به وبسایت تندرستان با امتیاز 72 اختصاص داشت.نتیجهگیری: در مجموع، بیشینه وبسایتهای این حوزه کیفیت متوسط رو به بالایی دارند. نتایج پژوهش حاضر وبسایتهای معتبر حوزه را مشخص نمود و میتواند برای ایجاد فهرست موضوعی طب ایرانی- اسلامی با استفاده از قرار دادن لینک وبسایتها مفید باشد.
لیلا نعمتی انارکی؛ فاطمه نوشین فرد؛ فهیمه باب الحوائجی؛ زهرا اباذری
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، ، صفحه 714-725
چکیده
مقدمه: اشتراک دانش بهعنوان یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز علم مدیریت در هزارهی جدید است. این مقاله با هدف عوامل فردی مؤثر بر اشتراک دانش میان اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود. جامعهی آماری شامل3430 نفر هیأت علمی شاغل در مراکز پژوهشی و 12428 نفر هیأت علمی شاغل در دانشگاههای ...
بیشتر
مقدمه: اشتراک دانش بهعنوان یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز علم مدیریت در هزارهی جدید است. این مقاله با هدف عوامل فردی مؤثر بر اشتراک دانش میان اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود. جامعهی آماری شامل3430 نفر هیأت علمی شاغل در مراکز پژوهشی و 12428 نفر هیأت علمی شاغل در دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1391 بود که با توجه به نمونهگیری تصادفی طبقهای با تخصیص متناسب حداقل حجم نمونه برابر 423 نفر بهدست آمد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مجرب تایید گردید، با توجه به اینکه ضریب Cronbach`s alpha بزرگتر از 6/0 بود، پایایی ابزار نیز مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 15 و آزمون ضریب همبستگی Pearson انجام شد. یافتهها: یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که حدود 49 درصد اساتید نسبت به اشتراک دانش دید مثبتی داشتند. حدود 53 درصد آنها نیز تمایل زیادی به اشتراک دانش با سایر اعضای هیأت علمی داشتند. 35 درصد اساتید با انگیزههای مختلف به اشتراک دانش با دیگر اساتید پرداختند. حدود 52 درصد نیز نقش اعتماد و تعهد را در به اشتراکگذاری دانش بسیار زیاد دانستند. نتیجهگیری: دستاوردهای این پژوهش مبنای تجربی مناسبی برای برنامهریزی و اجرای ساز و کارهای اشتراک دانش را فراهم خواهد آورد. واژههای کلیدی: مدیریت دانش؛ هیأت علمی؛ دانشگاهها