فریبرز درودی؛ مهدیه کلانتری خاندانی
دوره 13، شماره 1 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 28-33
چکیده
مقدمه: بهبود خدمات هر سازمان در گرو رشد حرفهای و بالا بردن سطح دانش و مهارت کارکنان آن سازمان است. بدین منظور، آگاهی و شناخت سطح دانش و مهارت کتابداران ضروری به نظر میرسد. هدف از انجام مطالعه حاضر، شناسایی صلاحیتهای کتابداران دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی بود که در سال 1393 انجام شد. جامعه ...
بیشتر
مقدمه: بهبود خدمات هر سازمان در گرو رشد حرفهای و بالا بردن سطح دانش و مهارت کارکنان آن سازمان است. بدین منظور، آگاهی و شناخت سطح دانش و مهارت کتابداران ضروری به نظر میرسد. هدف از انجام مطالعه حاضر، شناسایی صلاحیتهای کتابداران دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی بود که در سال 1393 انجام شد. جامعه پژوهش را کتابداران دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان (67 نفر) تشکیل دادند. دادهها به وسیله پرسشنامه صلاحیتهای کتابداران که شامل 115 سؤال در قالب 7 صلاحیت بود، جمعآوری گردید. روایی پرسشنامه مذکور توسط افراد صاحبنظر و پایایی آن نیز بر اساس ضریب Cronbach's alpha (98/0) مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از روش توصیفی در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. این صلاحیتها شامل صلاحیتهای مدیریتی، مجموعهسازی، سازماندهی، خدمات اطلاعرسانی، فنآوری اطلاعات، پژوهش و صلاحیتهای ارتباطی بود. یافتهها: میانگین صلاحیتهای مدیریتی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی کرمان 09/4، مجموعهسازی 87/3، سازماندهی 61/3، خدمات اطلاعرسانی 81/3، فنآوری اطلاعات 60/3، پژوهشی 35/3 و صلاحیتهای ارتباطی 17/4 به دست آمد. به طور کلی سطح کتابداران دانشگاه علوم پزشکی در 7 صلاحیت بررسی شده، خوب یا بسیار خوب ارزیابی گردید. نتیجهگیری: نتایج کلی پژوهش حاضر نشان میدهد که کتابداران دانشگاه علوم پزشکی در صلاحیتهای ارتباطی دارای سطح بالاتری نسبت به سایر صلاحیتها هستند و به ترتیب در صلاحیتهای پژوهشی، فنآوری اطلاعات و سازماندهی دانش و مهارت بیشتری نیاز دارند.