ارشک مسائلی؛ حسین صادقی؛ علی قنبری
دوره 12، شماره 2 ، تیر 1394، ، صفحه 244-254
چکیده
مقدمه: سیاستگذاران بخش سلامت، مدت طولانی است که به دنبال حمایت و حفاظت افراد بیمار در مقابل پرداختهای مالی کمرشکن و فقیرکننده و هزینههای بالا هستند. با توجه به این که اصل پوشش بیمه سلامت، حمایت مالی در مقابل هزینههای کمرشکن سلامت میباشد، مقاله ی حاضر، گستره ی هزینههای کمرشکن و فقیرکننده و هزینههای بالای سلامت و ارتباط آنها ...
بیشتر
مقدمه: سیاستگذاران بخش سلامت، مدت طولانی است که به دنبال حمایت و حفاظت افراد بیمار در مقابل پرداختهای مالی کمرشکن و فقیرکننده و هزینههای بالا هستند. با توجه به این که اصل پوشش بیمه سلامت، حمایت مالی در مقابل هزینههای کمرشکن سلامت میباشد، مقاله ی حاضر، گستره ی هزینههای کمرشکن و فقیرکننده و هزینههای بالای سلامت و ارتباط آنها در ایران را به عنوان اولین گام برای پاسخدهی و بیان سیاست مناسب، مورد آزمون قرار داده است.روشبررسی: پژوهش حاضر، پژوهشی تحلیلی است که از دادههای نمونه آمارگیریشده هزینه- درآمد خانوار، جمعآوری شده توسط مرکز آمار در سال 1390 خورشیدی ، جهت محاسبه تعداد و درصد خانوارهای ایرانی مواجه با هزینههای بالا، کمرشکن و فقیرکننده استفاده کرده است. جامعه آماری خانوارهای کل کشور و حجم نمونه دادهها، 19739 خانوار روستایی و 18698 خانوار شهری بوده که روایی و پایایی دادهها توسط مرکز آمار تایید شده است. در این راستا از نرمافزارهای Excel، Eviews 7 و12 STATA کمک گرفته شده است. بعلاوه شاخص مشارکت عادلانهی تامین مالی سلامت نیز برای مناطق روستایی و شهری و کل کشور با توجه به روش سازمان بهداشت جهانی مورد ارزیابی قرار گرفته است.یافتهها: درصد مواجهه با هزینههای کمرشکن و فقیرکننده با آستانههای40 درصد توان پرداخت و هزینه بالای 4 میلیون ریال در ماه در کشور 56/1 و 49/1 بوده است. بدون احتساب هزینههای سلامت، تقریبا 4 درصد افراد جامعه زیر خط فقر قرار داشتند و پس از احتساب هزینههای سلامت، 14 درصد کل افراد زیر خط فقر به دلیل هزینههای سلامت به زیر خط فقر پرتاب شدهاند.نتیجهگیری: اکثریت افرادی که با هزینههای بالا مواجه هستند، با هزینههای کمرشکن نیز مواجه میباشند که نشاندهنده ی این موضوع میباشد که حمایت مالی بیمهها جهت عدم مواجهه با هزینههای بالا و به دنبال آن هزینههای کمرشکن بایستی به سمت کارایی بیشتر پیش رود.