محمدرضا اباذری؛ فهیمه بابالحوائجی؛ فاطمه نوشینفرد؛ زهرا اباذری
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 326-333
چکیده
مقدمه: با مطالعه و شناخت ویژگیهای روانشناختی کارآفرینی کتابداران میتوان به ارائه نوآوریهایی مطابق با نیازهای اطلاعاتی مراجعان و خدمات بهتر به آنان در سایه فعالیتهای کارآفرینانه دست یافت. هدف پژوهش سنجش ویژگیهای انگیزشی(روانشناختی)کارآفرینی کتابداران کتابخانه واحدهای پزشکی براساس ویژگیهای روانشناختی مکتب انسانی ...
بیشتر
مقدمه: با مطالعه و شناخت ویژگیهای روانشناختی کارآفرینی کتابداران میتوان به ارائه نوآوریهایی مطابق با نیازهای اطلاعاتی مراجعان و خدمات بهتر به آنان در سایه فعالیتهای کارآفرینانه دست یافت. هدف پژوهش سنجش ویژگیهای انگیزشی(روانشناختی)کارآفرینی کتابداران کتابخانه واحدهای پزشکی براساس ویژگیهای روانشناختی مکتب انسانی و رابطه و تأثیر متغیرهای جمعیتشناختی بر این ویژگیها است. روش بررسی: نوع مطالعه، پیمایشی- تحلیلی است.کل جامعه آماری 98 نفراز کتابداران واحدهای پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال1391بودند که به صورت سرشماری مورد پژوهش قرارگرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه حضوری با صاحب نظران جهت گزینش ویژگیهای انگیزشی(روانشناختی)کارآفرینی، و پرسشنامه خود سنجی محقق ساخته جهت سنجش این ویژگیها درکتابداران بود. یافتهها در2 سطح آمارتوصیفی (فراوانی و ترسیم جداول) و استنباطی (شاخص((KMO Kaiser-Mayer-Olkim ، آزمون کرویت بارتلت (Bartlett`s test of Sphericity)، تحلیل واریانس یکسویه و ضرایب همبستگی تعیین وگردآوری و با نرمافزار SPSS 12مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافتهها: ویژگیهای انگیزشی(روانشناختی)کارآفرینی کتابداران با میانگین 623/3 به طور معناداری از حد متوسط بیشتر بود و رابطه معناداری بین سطح تحصیلات و مدرک تحصیلی کتابداری با ویژگیهای انگیزشی(روانشناختی) آنان وجود داشت. بین برخی از این ویژگیها با متغیرهای مدرک تحصیلی و سطح تحصیلات دارای ضریب مثبت و مستقیم بود که با افزایش امتیاز این متغیرها، ویژگیهای انگیزشی(روانشناختی) کارآفرینی آنان افزایش مییافت. نتیجهگیری: کتابداران باید با ویژگیهای کارآفرینی بتوانند به شناسایی بسترهایی برای فعالیتهای کارآفرینانه درکتابخانهها بپردازند زیرا کتابخانهها با توجه به ماهیت علمیشان، مکانهای ایدهآلی برای به کارگیری خلاقیت و نوآوری در مسائل اقتصادی بوده و هنوز کالای بسیار با ارزش و قابل فروشی به نام اطلاعات دارند. اطلاعات پول رایج در اقتصاد جدید است و استفاده و بهرهگیری از آن مرهون جذب و به کارگیری کتابدارانی با ویژگیهای روانشناختی کارآفرینی خواهد بود. واژههای کلیدی: کارآفرینی؛ کتابخانههای پزشکی؛ کتابداران
زینب پاپی؛ فاطمه نوشین فرد
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 49-59
چکیده
مقدمه: همتألیفی وسیع ترین شبکهی اشتراک دانش و دخالت حقیقی پژوهشگران در تولید علم و توسعهی علمی است. هدف از این پژوهش تعیین وضعیت همتألیفی پژوهشگران ایرانی حوزهی سم شناسی در نمایهی استنادی علوم بین سالهای 1991 تا 2011 بوده است. روش بررسی: نوع پژوهش کاربردی است و از رویکرد علم سنجی بر پایهی شاخص هم تألیفی استفاده ...
بیشتر
مقدمه: همتألیفی وسیع ترین شبکهی اشتراک دانش و دخالت حقیقی پژوهشگران در تولید علم و توسعهی علمی است. هدف از این پژوهش تعیین وضعیت همتألیفی پژوهشگران ایرانی حوزهی سم شناسی در نمایهی استنادی علوم بین سالهای 1991 تا 2011 بوده است. روش بررسی: نوع پژوهش کاربردی است و از رویکرد علم سنجی بر پایهی شاخص هم تألیفی استفاده شده است. دادهها با مراجعه به پایگاه استنادی موسسهی اطلاعات علمی (ISI: Institute for Scientific Information) و جستجو از طریق نام کشور و حوزهی سم شناسی انجام شد و تعداد 1160 مدرک در بازهی زمانی 1991 تا 2011، جامعهی پژوهش را تشکیل دادند. تحلیل داده ها با استفاده از نرمافزارهای Excel و BibExcel انجام شد. یافته ها: بیشترین میزان مشارکت در تولید مدارک دارای 3 نویسنده بوده است و بالاترین ضریب همکاری مربوط به سال 1997 با 75/0 بود که بیشترین مشارکت در این سال در تولید مدارک 3 و 5 نویسندهای بوده است. در کل ضریب همکاری در بازهی زمانی مورد بررسی 61/0 محاسبه شد. همچنین در بین موسسات و مراکز پژوهشی، دانشگاههای علوم پزشکی تهران (با 341 مدرک)، شهید بهشتی (135 مدرک) و جندی شاپور اهواز (105 مدرک) به ترتیب بهعنوان پرکارترین دانشگاههای کشور در تولید مدارک علمی در حوزهی سم شناسی، در رتبههای اول تا سوم قرار گرفتند. نتایج در مورد همکاری های بین المللی نیز مشخص شد که پژوهشگران ایرانی حوزهی سم شناسی بیشترین همتألیفی را به ترتیب با پژوهشگران کشورهای کانادا (23 مدرک)، انگلستان (19 مدرک) و ایالات متحده امریکا (19 مدرک) دارند. همچنین محمد عبداللهی با 106 مدرک بهعنوان پرکارترین نویسنده شناخته شد. نتیجهگیری: با توجه به تمایل بالای پژوهشگران ایرانی حوزهی سم شناسی به تولید مدارک علمی با مشارکت پژوهشگران داخل و خارج از کشور، لازم است که بستر لازم برای مشارکت گسترده تر پژوهشگران این حوزه در سطح داخل و خارج از کشور فراهم شود. واژههای کلیدی: علمسنجی؛ سم شناسی؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ موسسهی اطلاعات علمی