حسین بوذرجمهری؛ علی اکبری ساری؛ ابراهیم جعفری پویان؛ یاسمن هرندی
ستار رضایی؛ علی اکبری ساری؛ محمد عرب؛ سامان قاسمپور
دوره 10، شماره 3 ، شهریور 1392
چکیده
مقدمه: تصادفات جادهای در ایران و جهان بسیار شایع است. هدف این مطالعه، برآورد بار اقتصادی تصادفات جادهای در استان تهران در سال 1388 بوده است. روش بررسی: یک مطالعهی توصیفی مقطعی و گذشتهنگر است. جامعهی مورد مطالعه تمامی مصدومین و متوفیان تصادفات جادهای در استان تهران در سال 1388 بود. برای برآورد بار اقتصادی تصادفات جادهای از رویکرد ...
بیشتر
مقدمه: تصادفات جادهای در ایران و جهان بسیار شایع است. هدف این مطالعه، برآورد بار اقتصادی تصادفات جادهای در استان تهران در سال 1388 بوده است. روش بررسی: یک مطالعهی توصیفی مقطعی و گذشتهنگر است. جامعهی مورد مطالعه تمامی مصدومین و متوفیان تصادفات جادهای در استان تهران در سال 1388 بود. برای برآورد بار اقتصادی تصادفات جادهای از رویکرد سرمایهی انسانی استفاده شد. هزینههای مورد بررسی در این مطالعه به هزینههای مستقیم (پیش بیمارستانی، هزینههای بیمارستانی، هزینههای فیزیوتراپی و نوتوانی، هزینههای صدمه به اموال، هزینههای اداری و هزینهی مراسم تدفین)، هزینههای غیر مستقیم (هزینههای از دست دادن درآمد (یا تولید بالقوهی از دست رفته) و هزینههای نامحسوس تقسیم شدهاند. دادههای مورد نیاز از پایگاههای اطلاعاتی سازمان پزشکی قانونی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بررسی پروندههای بیمارستانی و مطالعات قبلی به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزار Excel استفاده شد. یافتهها: در استان تهران در سال 1388 به علت تصادفات جادهای، 2410 نفر جان خود را از دست دادهاند و 92100 نفر نیز مصدوم شدهاند. کل هزینهی تحمیل شده به علت تصادفات جادهای در استان تهران در سال 1388، 11185313 میلیون ریال برآورد شد. نتایج مطالعه نشان داد که از کل هزینهی تصادفات 7/64 درصد مربوط به هزینههای مستقیم، 3/23 درصد مربوط به هزینههای غیر مستقیم و 12 درصد هزینههای نامحسوس بود. نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که بار اقتصادی ناشی از تصادفات جادهای در استان تهران زیاد است که بین 3/0 تا 4/0 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1388 را شامل میشود. واژههای کلیدی: تصادفات جادهای؛ هزینهها؛ بار اقتصادی؛ رویکرد سرمایهی انسانی