حبیباله دعایی؛ منیره صالح نیا؛ سمیه احمدزاده جزی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 977-988
چکیده
م
قدمه: تصویر مطلوب در بازار، دارایی پر ارزشی برای سازمانها محسوب میشود و عوامل مختلفی بر شکلگیری آن تأثیرگذارند. مدیران بیمارستانها به عنوان یکی از مهمترین نیروهای یک جامعه میبایست جهت ایجاد تصویری مطلوب از سازمان خود در اذهان مشتریان تلاش نمایند. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر ادراک مشتریان از سرمایهی انسانی (به ...
بیشتر
م
قدمه: تصویر مطلوب در بازار، دارایی پر ارزشی برای سازمانها محسوب میشود و عوامل مختلفی بر شکلگیری آن تأثیرگذارند. مدیران بیمارستانها به عنوان یکی از مهمترین نیروهای یک جامعه میبایست جهت ایجاد تصویری مطلوب از سازمان خود در اذهان مشتریان تلاش نمایند. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر ادراک مشتریان از سرمایهی انسانی (به طور خاص دانش و تخصص و مهارتهای ارتباطی منابع انسانی) سازمان بر شکلگیری تصویر ذهنی آنان از بیمارستان بوده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است و جامعهی آماری آن بیماران بستری در بخشهای مختلف بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی در شهر اصفهان در پاییز 1388 بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است و روایی آن با استفاده از تحلیل عاملی و پایایی با محاسبه Cronbach’s alpha مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: سرمایهی انسانی بر شکلگیری تصویر ذهنی مطلوب تأثیر مثبت و معنیداری (594/0 = B، 001/0 > P) دارد. در این میان تأثیر مؤلفهی دانش و تخصص (622/0 = B، 001/0 > P) پررنگتر از بعد مهارتهای ارتباطی (548/0 = B، 001/0 < P) میباشد. در پایان مقاله رتبههای هر یک از مؤلفههای مورد بررسی سرمایهی انسانی به تفکیک گروههای مورد بررسی (پزشکان، پرستاران، کارکنان، خدمه) ارایه گردید.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت ادراک مشتریان از دانش و تخصص منابع انسانی و مهارتهای ارتباطی آنان بر شکلگیری تصویر ذهنی مشتریان از بیمارستان تأثیرگذار است؛ بنابراین لازم است که مدیران بیمارستانها در راستای مدیریت بیمارستان و بازاریابی خدمات بیمارستان توجه به منابع انسانی موجود در بیمارستان و تبدیل آنان به سرمایهی انسانی را مورد توجه قرار دهند