علی شائمی برزکی؛ سوسن بهرامی؛ فاطمه حاتم پور آذرخوارانی؛ رضا رادمهر
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 997-1006
چکیده
مقدمه: فرهنگ سازمانی به مثابه مبدأ و سرچشمهی فرایندهای سازمانی، شیوههای مدیریت و نگرشهای اعضای سازمان را نسبت به مشاغل خویش تحت تأثیر قرار میدهد. بدین ترتیب احساس رضایت یا عدم رضایت شغلی، نمیتواند جدای از فرهنگ سازمانی باشد. هدف از این پژوهش، تحلیل رابطهی بین ادراک کارکنان از فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی آنان در دانشکدههای ...
بیشتر
مقدمه: فرهنگ سازمانی به مثابه مبدأ و سرچشمهی فرایندهای سازمانی، شیوههای مدیریت و نگرشهای اعضای سازمان را نسبت به مشاغل خویش تحت تأثیر قرار میدهد. بدین ترتیب احساس رضایت یا عدم رضایت شغلی، نمیتواند جدای از فرهنگ سازمانی باشد. هدف از این پژوهش، تحلیل رابطهی بین ادراک کارکنان از فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی آنان در دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمامی کارکنان دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درسال 1390 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 273 نفر از آنان بهعنوان نمونهی پژوهشی انتخاب گردید. برای جمعآوری نظرات پاسخدهندگان از پرسشنامهی استاندارد Denison برای سنجش فرهنگ سازمانی و پرسشنامهی محققساخته برای سنجش رضایت شغلی استفاده شد که روایی آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی و روایی صوری مورد تأیید قرار گرفت و آلفای کرونباخ آن برای سوالهای فرهنگ سازمانی 90/0 و برای سوالهای رضایت شغلی کارکنان 80/0 و برای کل پرسشنامه 92/0 محاسبه گردید. در پژوهش حاضر با استفاده از آزمونهای آماری همچون آزمون t-test تکنمونهای، تحلیل واریانس تک عاملی و آزمون توکی به تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی یافتههای جانبی پرداخته و با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلهی ساختاری و نرمافزار Amos وSPSS نسخهی 18 فرضیههای پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که فرهنگ سازمانی، رابطهی مثبت و معناداری با رضایت شغلی کارکنان داشته و مؤلفههای «سازگاری» و «رسالت» از بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی به ترتیب 19/0 و 47/0 با رضایت شغلی کارکنان رابطه داشتهاند، اما رابطهی معناداری بین مؤلفههای "«درگیرشدن در کار»، «انطباقپذیری» و رضایت شغلی کارکنان مشاهده نگردید. نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که برداشتها و نگرشهای حرفهای افراد در رابطه با عوامل مختلف سازمانی قرار دارد و اگر فرهنگ سازمانی در راستای ارتقای رضایت شغلی کارکنان باشد، افراد با انگیزه و اشتیاق بیشتری به انجام وظایف شغلی میپردازند. واژههای کلیدی: فرهنگ سازمانی؛ رضایت شغلی؛ کارکنان
مهدی ابزری؛ رضا رادمهر؛ فاطمه حاتمپور
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1007-1013
چکیده
مقدمه: امروزه بهکارگیری استراتژی مدیریت استعداد مناسب، مستلزم شناخت زیرساختهای فنآوری اطلاعات و تعیین سطح آمادگی هر زیرساخت در پیادهسازی نظامهای فرعی مدیریت منابع انسانی الکترونیک میباشد. لذا هدف اصلی این پژوهش تعیین تأثیر پیادهسازی نظامهای فرعی مدیریت منابع انسانی الکترونیک بر استراتژی مدیریت استعداد در دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: امروزه بهکارگیری استراتژی مدیریت استعداد مناسب، مستلزم شناخت زیرساختهای فنآوری اطلاعات و تعیین سطح آمادگی هر زیرساخت در پیادهسازی نظامهای فرعی مدیریت منابع انسانی الکترونیک میباشد. لذا هدف اصلی این پژوهش تعیین تأثیر پیادهسازی نظامهای فرعی مدیریت منابع انسانی الکترونیک بر استراتژی مدیریت استعداد در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی است و جامعهی آماری مورد نظر، کارکنان حوزهی مالی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391 بود که تعداد آنها 160 نفر بود. لذا براساس روش نمونهگیری تصادفی از بین آنها نمونهی آماری به تعداد ۷۰ نفر انتخاب گردید. برای بررسی از پرسشنامهی محققساخته استفاده گردید. برای سنجش روایی این پرسشنامه از روش صوری و برای سنجش پایایی از روش Cronbach’s alpha استفاده شد. ضریب پایایی کلی پرسشنامه 812/0 بهدست آمد که برخورداری از پایایی مناسب را نشان میدهد. در نهایت 70 پرسشنامه جمع آوری گردید. همچنین از نرمافزار SPSSنسخهی 18 وAMOS برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که تأثیر تمام ابعاد نظام فرعی مدیریت منابع انسانی الکترونیک بر استراتژی مدیریت استعداد مستقیم و مثبت است و در این راستا بیشترین تأثیر را نظام فرعی الکترونیکی برنامهریزی منابع انسانی بر استراتژی مدیریت استعداد دارد (۷۷/۰). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که نظام فرعی الکترونیکی برنامهریزی منابع انسانی، نظام فرعی الکترونیکی کارمندیابی و انتخاب، نظام فرعی الکترونیکی مدیریت عملکرد، نظام فرعی الکترونیکی جبران خدمات، نظام فرعی الکترونیکی توسعهی منابع انسانی، نظام فرعی الکترونیکی انضباط و ضوابط اخلاقی و نظام فرعی الکترونیکی ایمنی و خدمات کارکنان تأثیر مثبت و مستقیمی بر استراتژی مدیریت استعداد دارند. واژههای کلیدی: مدیریت استعداد؛ مدیریت؛ منابع انسانی