علی شائمی برزکی؛ سوسن بهرامی؛ فاطمه حاتم پور آذرخوارانی؛ رضا رادمهر
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 997-1006
چکیده
مقدمه: فرهنگ سازمانی به مثابه مبدأ و سرچشمهی فرایندهای سازمانی، شیوههای مدیریت و نگرشهای اعضای سازمان را نسبت به مشاغل خویش تحت تأثیر قرار میدهد. بدین ترتیب احساس رضایت یا عدم رضایت شغلی، نمیتواند جدای از فرهنگ سازمانی باشد. هدف از این پژوهش، تحلیل رابطهی بین ادراک کارکنان از فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی آنان در دانشکدههای ...
بیشتر
مقدمه: فرهنگ سازمانی به مثابه مبدأ و سرچشمهی فرایندهای سازمانی، شیوههای مدیریت و نگرشهای اعضای سازمان را نسبت به مشاغل خویش تحت تأثیر قرار میدهد. بدین ترتیب احساس رضایت یا عدم رضایت شغلی، نمیتواند جدای از فرهنگ سازمانی باشد. هدف از این پژوهش، تحلیل رابطهی بین ادراک کارکنان از فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی آنان در دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمامی کارکنان دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درسال 1390 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 273 نفر از آنان بهعنوان نمونهی پژوهشی انتخاب گردید. برای جمعآوری نظرات پاسخدهندگان از پرسشنامهی استاندارد Denison برای سنجش فرهنگ سازمانی و پرسشنامهی محققساخته برای سنجش رضایت شغلی استفاده شد که روایی آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی و روایی صوری مورد تأیید قرار گرفت و آلفای کرونباخ آن برای سوالهای فرهنگ سازمانی 90/0 و برای سوالهای رضایت شغلی کارکنان 80/0 و برای کل پرسشنامه 92/0 محاسبه گردید. در پژوهش حاضر با استفاده از آزمونهای آماری همچون آزمون t-test تکنمونهای، تحلیل واریانس تک عاملی و آزمون توکی به تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی یافتههای جانبی پرداخته و با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلهی ساختاری و نرمافزار Amos وSPSS نسخهی 18 فرضیههای پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که فرهنگ سازمانی، رابطهی مثبت و معناداری با رضایت شغلی کارکنان داشته و مؤلفههای «سازگاری» و «رسالت» از بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی به ترتیب 19/0 و 47/0 با رضایت شغلی کارکنان رابطه داشتهاند، اما رابطهی معناداری بین مؤلفههای "«درگیرشدن در کار»، «انطباقپذیری» و رضایت شغلی کارکنان مشاهده نگردید. نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که برداشتها و نگرشهای حرفهای افراد در رابطه با عوامل مختلف سازمانی قرار دارد و اگر فرهنگ سازمانی در راستای ارتقای رضایت شغلی کارکنان باشد، افراد با انگیزه و اشتیاق بیشتری به انجام وظایف شغلی میپردازند. واژههای کلیدی: فرهنگ سازمانی؛ رضایت شغلی؛ کارکنان