علی مبینی دهکردی؛ جهانگیر یدالهی فارسی؛ ابوالقاسم عربیون؛ مصطفی کشاورز ترک
چکیده
مقدمه: با رشد فنآوریهای مؤثر در حوزه تلهمدیسین، ضرورت شناسایی بهموقع فرصتهای این حوزه برای توسعه محصول موفق، اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی جنبهها، حوزهها و روندهای شکل دهنده فرصتهای کارآفرینی آینده در حوزه تلهمدیسین انجام گرفت.روش بررسی: در این مطالعه مروری و توصیفی، سه گام ...
بیشتر
مقدمه: با رشد فنآوریهای مؤثر در حوزه تلهمدیسین، ضرورت شناسایی بهموقع فرصتهای این حوزه برای توسعه محصول موفق، اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی جنبهها، حوزهها و روندهای شکل دهنده فرصتهای کارآفرینی آینده در حوزه تلهمدیسین انجام گرفت.روش بررسی: در این مطالعه مروری و توصیفی، سه گام چارچوب شناسایی فرصتهای کارآفرینی آینده به ترتیب با روش تحلیل روند جهت شناسایی روندهای فنآورانه تلهمدیسین، تحلیل اثرات متقابل برای پیشبینی روندهای راهبردی آینده با تکمیل ماتریس 9 × 9 در پنل 5 نفره از خبرگان این حوزه و مرور 109 مقاله در پایگاه Scopus با جستجوی کلید واژههای Telemedicine و Opportunity به منظور شناسایی جنبههای کاربردی و حوزههای پزشکی آینده فرصتهای تلهمدیسین به کار گرفته شد.یافتهها: در گام اول، 9 روند فنآوری مؤثر بر آینده تلهمدیسین شناسایی گردید. در گام دوم، روندهای فنآورانه هوش مصنوعی، اینترنت اشیا به عنوان روندهای تأثیرگذار، فنآوریهای پوشیدنی و پردازش ابری به عنوان روندهای استراتژیک شناخته شد. در گام نهایی، از یک سو جنبههای کاربردی (پیشگیری، تشخیص، درمان و زندگی سالم) و از سوی دیگر، حوزههای روانشناسی و روانپزشکی، آموزش و کسب اطلاعات، تغذیه و قلب و عروق، شکل دهنده بیشتر فرصتهای آینده تلهمدیسین در پنج سال آینده این بازار برآورد شد.نتیجهگیری: جهت توسعه محصول جدید موفق در تلهمدیسین، چارچوب سه بعدی (جنبههای کاربردی، حوزههای پزشکی و فنآوری) باید مد نظر قرار گیرد تا برای همکاری بین شرکتهای توسعه دهنده فنآوری و شرکتهای حوزه سلامت مورد استفاده قرار گیرد.
ابولقاسم عرییون؛ جمال الدین کبوتری؛ مهدی هاشمی؛ محمد پیران
چکیده
مقدمه: داروخانههابهعنوانتنهامرجعرسمیتحویلدارو بهبیماران،دارایبااهمیتتریننقشدر ارائه دارو ومشاورهداروییبه بیماران، درسطحجامعهمیباشند. لذا هدف این پژوهش، شناسایی وضعیت رضایت مشتریان از کیفیتخدمات داروخانههای شبانهروزی شهر بوشهر در سال 1390،با استفادهازمدلهایKanoوServqualوارائهراهکارهایاجراییدرزمینهارتقاءکیفیتوضعیتموجودبوده ...
بیشتر
مقدمه: داروخانههابهعنوانتنهامرجعرسمیتحویلدارو بهبیماران،دارایبااهمیتتریننقشدر ارائه دارو ومشاورهداروییبه بیماران، درسطحجامعهمیباشند. لذا هدف این پژوهش، شناسایی وضعیت رضایت مشتریان از کیفیتخدمات داروخانههای شبانهروزی شهر بوشهر در سال 1390،با استفادهازمدلهایKanoوServqualوارائهراهکارهایاجراییدرزمینهارتقاءکیفیتوضعیتموجودبوده است.روشبررسی:اینپژوهشکاربردی و مطالعه ایتوصیفی است .جامعهموردپژوهش، مشتریان و مراجعین به چهار داروخانه شبانهروزی شهر بوشهر در سال 1390 بود.ابزارگردآوریاطلاعاتپرسشنامههای استاندارد سنجش کیفیت خدمات و Kano بوده است بوده واز روشنمونهگیریتصادفی از میان مراجعهکنندگان به داروخانههای شبانه روزی، 394نفر به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامهها در اختیار آنان قرار گرفت. تحلیل پرسشنامه Servqual، بر اساس تحلیل شکاف مابین انتظارات و ادراکات مراجعین، و پرشسشنامه Kano بر مبنای فراوانی پاسخها بوده است.یافتهها: تفاوت محسوسی بین کیفیت خدمات ارائه شده از سوی داروخانههای شبانه روزی بوشهر و ادراکات مراجعین وجود داشته و از میان 29 ویژگی مطرح شده 17 ویژگی دارای شکاف منفی بودند، که این شاخصها وارد مدل Kano شدند که 4 شاخص جزء نیازهای الزامی، 6 شاخص جزء نیازهای تک بعدی، 5 شاخص جزء نیازهای جذاب و 2 شاخص در دسته بیتفاوتی قرار گرفتند.نتیجهگیری: همبستگیمثبتوقویمیانشاخصهای کیفیت ارائه خدمات داروخانه ورضایتمراجعینمشاهدهشدکهبرنامهریزیدرجهتبهبودوضعیت خدمتدهی داروخانههای شبانهروزی،میتواندبهافزایشرضایتبیمارانمنجر شود.