محمد حسین مشتاقی؛ سمیه حسام؛ اباسط میرزایی
چکیده
مقدمه: افزایش فشار بر روی سرمایههای موجود در بخش مراقبتهای بهداشتی به خصوص بیمارستانها، نیاز به تحلیل استراتژیهای مختلف را در شرایط اقتصادی تقویت میکند. یکی از راهحلها برای استفاده بهینه از منابع مالی و امکانات بالقوه در بیمارستانها و مراکز مراقبت بهداشتی، استفاده از عناصر آمیخته بازاریابی است. هدف از انجام ...
بیشتر
مقدمه: افزایش فشار بر روی سرمایههای موجود در بخش مراقبتهای بهداشتی به خصوص بیمارستانها، نیاز به تحلیل استراتژیهای مختلف را در شرایط اقتصادی تقویت میکند. یکی از راهحلها برای استفاده بهینه از منابع مالی و امکانات بالقوه در بیمارستانها و مراکز مراقبت بهداشتی، استفاده از عناصر آمیخته بازاریابی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین مؤلفههای مرتبط با ترجیح بیماران در انتخاب بیمارستان بر اساس الگوی بازاریابی آمیخته بود.روش بررسی: این مطالعه در سال ۱۳۹۹ در بیمارستان فرهیختگان تهران انجام شد. 243 نمونه به روش غیر تصادفی از بخشهای بستری، سرپایی و پاراکلینیکی انتخاب شدند. دادهها به وسیله پرسشنامه محقق ساخته دو بخشی (متغیرهای جمعیتشناختی و ابعاد هفتگانه آمیخته بازاریابی) دارای روایی و پایایی مناسب، جمعآوری گردید. آزمونهای t و Friedman به منظور رتبهبندی ابعاد و مؤلفهها و آزمون ANOVA جهت مقایسه نظرات طبقات مختلف جامعه، مورد استفاده قرار گرفت.یافتهها: تمام ابعاد هفتگانه بازاریابی آمیخته، تأثیر معنیدار و متفاوتی بر ترجیح بیماران در انتخاب بیمارستان فرهیختگان داشت و بعد نیروی انسانی با میانگین رتبهای 20/5 و بعد ترویج با میانگین رتبهای 37/2، به ترتیب مهمترین و کماهمیتترین ابعاد بازاریابی آمیخته بودند. در میان مؤلفههای بازاریابی آمیخته، تخصص کافی، درامد خانواده، خوشنام بودن بیمارستان، نحوه برخورد پزشک، سرعت انجام خدمات، توصیه پزشک و میزان تنوع، جدید بودن و پیشرفته بودن وسایل و تجهیزات، مرتبطترین مؤلفه هر بعد بازاریابی آمیخته شناسایی گردید.نتیجهگیری: با توجه به تغییر نیاز مخاطبان سلامت، مدیران بیمارستان میتوانند نیازهای بیماران را مطابق با اصول بازاریابی آمیخته شناسایی نمایند. با توجه به اهمیت نیروی انسانی در یافتههای تحقیق، مدیران میتوانند با فرهنگسازی و تهیه راهنمای عملی در نحوه برخورد مناسب، توجه بیماران را جلب کنند.