مجید گودرزی؛ مسعود تقوایی؛ علی زنگی آبادی
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 485-496
چکیده
مقدمه: گردشگری پزشکی به پدیده بینالمللی سفر شخصی که اغلب گردشگران مسافتهای طولانی را برای دسترسی به خدمات بهداشتی- درمانی که به علت هزینههای بالا، انتظارهای طولانی مدت، فقدان بیمهها و محدودیت استفاده از خدمات و عدم دسترسی به خدمات درمانی در مقصد طی میکنند، اطلاق میشود. گردشگری پزشکی داخلی نیز به سفر های داخلی بیماران در ...
بیشتر
مقدمه: گردشگری پزشکی به پدیده بینالمللی سفر شخصی که اغلب گردشگران مسافتهای طولانی را برای دسترسی به خدمات بهداشتی- درمانی که به علت هزینههای بالا، انتظارهای طولانی مدت، فقدان بیمهها و محدودیت استفاده از خدمات و عدم دسترسی به خدمات درمانی در مقصد طی میکنند، اطلاق میشود. گردشگری پزشکی داخلی نیز به سفر های داخلی بیماران در پی متخصصان بهتر، خدمات ارزانتر و با کیفیت بیشتر میگویند. این نوع سفرها با مداخله مستقیم مسائل پزشکی ارتباط دارد. این پژوهش با هدف برنامهریزی و توسعه گردشگری پزشکی در کلانشهر شیراز (با تأکید بر گردشگران داخلی) صورت گرفته است. روش بررسی: رویکرد حاکم پژوهش حاضر، توسعهای - کاربردی و روش تحقیق به شیوه تحلیلی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مورد نظر شامل گردشگران پزشکی داخلی (از سایر استانها) بود که در سال 1391 جهت انجام معالجات پزشکی به شهر شیراز سفر کردهاند (70000)، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 382 محاسبه شد، که به دلیل روایی و پایایی بیشتر، به 400 نمونه افزایش یافت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود که پس از کسب اعتبار علمی و داشتن پایایی 87 درصد به کمک آزمون Cronbach’s alpha توسط گردشگران پزشکی داخلی تکمیل گردید. به منظور سنجش روایی سؤالات پرسشنامه در پژوهش حاضر، پرسشنامه را به تعدادی از اساتید از جمله اساتید محترم راهنما و مشاور ارائه نموده و نظرات آنان در مورد پرسشنامه اعمال شد. برخی از سؤالات حذف و همچنین تعدادی نیز با توصیه اساتید، به پرسشنامه اضافه شد. در برخی از سؤالات نیز تغییراتی صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک آماری همبستگی خطی پیرسون، رگرسیون چند متغیره و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است. تجزیه و تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزار SPSS 19.0 انجام گردید. یافتهها: بین قیمت خدمات درمانی و گردشگری؛ کیفیت خدمات درمانی و گردشگری؛ فرهنگ؛ امکانات، تسهیلات و تجهیزات درمانی و گردشگری؛ و فناوری اطلاعات و ارتباطات با توسعه گردشگری پزشکی در کلانشهر شیراز رابطهی معنیداری وجود داشت) 05/0.(P < همچنین بین گردشگران پزشکی استانهای مختلف به لحاظ میزان رضایتمندی از (قیمت؛ کیفیت؛ فرهنگ؛ امکانات، تسهیلات و تجهیزات؛ و فناوری اطلاعات و ارتباطات) تفاوت وجود داشت. نتیجهگیری: شفاف نمودن قیمت خدمات درمانی و گردشگری؛ بالا بردن کیفیت خدمات درمانی و گردشگری؛ افزایش و ارتقا فرهنگ گردشگر پذیری؛ به کارگیری امکانات، تسهیلات و تجهیزات درمانی و گردشگری دارای تکنولوژی بالا و استانداردهای جهانی؛ و بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور تبلیغات و بازاریابی در حوزههای پزشکی و گردشگری موجب توسعه و ارتقا گردشگری پزشکی در کلانشهر شیراز میشود.