بهناز خیری؛ حسین سماواتیان؛ حمیدطاهر نشاط دوست؛ علی صفدریان
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، ، صفحه 848-861
چکیده
مقدمه: یک سازمان زمانی با موفقیت از عهدهی مأموریت و رسالت خود برمیآید که توانسته باشد رضایت مراجعانش را تأمین کند. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی روابط هوش هیجانی، ویژگیهای شخصیتی و متغیرهای جمعیتشناختی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با رضایت ارباب رجوع با نقش تعدیلکنندگی ادراک عدالت سازمانی انجام شده است. روش بررسی:این ...
بیشتر
مقدمه: یک سازمان زمانی با موفقیت از عهدهی مأموریت و رسالت خود برمیآید که توانسته باشد رضایت مراجعانش را تأمین کند. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی روابط هوش هیجانی، ویژگیهای شخصیتی و متغیرهای جمعیتشناختی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با رضایت ارباب رجوع با نقش تعدیلکنندگی ادراک عدالت سازمانی انجام شده است. روش بررسی:این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی میباشد. دو جامعهی آماری این پژوهش شامل الف: کلیهی کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تعداد 872 نفر و ب: مراجعان به بخشهای مختلف دانشگاه مذکور که در نقش ارباب رجوع به کارکنان مراجعه مینمودند. بازهی زمانی تحقیق در نیمهی دوم سال 1391 بوده است. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامهی پنج عاملی شخصیت NEO، پرسشنامهی Servqual، پرسشنامهی عدالت سازمانی، پرسشنامهی هوش هیجانی و پرسشنامهی ویژگیهای جمعیتشناختی بود که تمامی آنها پایایی و روایی لازم را دارا بودهاند. برای تحلیل دادهها، از شاخصهای توصیفی نظیر پراکندگی و میانگین و نیز از روشهای آمار استنباطی همچون همبستگی Pearson، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس با استفاده از نسخهی 19 نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان میدهد که همبستگی بین رضایت ارباب رجوع از یک سو و ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و ادراک عدالت سازمانی از سویی دیگر (870/0R= و 757/R2=) دارای رابطهی معنیداری است. همچنین بین کلیهی ویژگیهای جمعیتشناختی کارکنان دانشگاه در سطح (05/0Pvalue<) با رضایت مراجعان با نقش تعدیلی عدالت سازمانی رابطهی معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: با توجه به تأثیرگذاری ادراک عدالت سازمانی بر ارتباط هوش هیجانی و شخصیت کارکنان با رضایت مراجعان، بهمنظور ارتقای رضایت مراجعان تمرکز بر مسایل فردی حایز اهمیت است. در این بین، بهواسطهی آموزشپذیری و امکان ارتقای هوش هیجانی، این متغیر جایگاهی ویژه دارد. واژههای کلیدی:هوش هیجانی؛ رضایت؛ ارباب رجوع؛ کارکنان؛ عدالت سازمانی