مرضیه جوادی؛ مهرنوش جعفری
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1044-1050
چکیده
مقدمه: استفادهی بهینه از منابع یکی از اهداف اساسی هر سازمان است، بیمارستانها بهعنوان یکی از مهمترین اجزای نظام سلامت، به دلیل مواجهه با افزایش هزینهها و کمبود منابع، به دنبال استفادهی بهینه از منابع میباشند. ارتقای بهرهوری میتواند در رسیدن به این هدف بیمارستانها را یاری نماید. از طرفی تعهد سازمانی یکی از مهمترین ...
بیشتر
مقدمه: استفادهی بهینه از منابع یکی از اهداف اساسی هر سازمان است، بیمارستانها بهعنوان یکی از مهمترین اجزای نظام سلامت، به دلیل مواجهه با افزایش هزینهها و کمبود منابع، به دنبال استفادهی بهینه از منابع میباشند. ارتقای بهرهوری میتواند در رسیدن به این هدف بیمارستانها را یاری نماید. از طرفی تعهد سازمانی یکی از مهمترین عوامل در ارتقای کیفیت خدمات در سازمانهاست. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط تعهد سازمانی و بهرهوری انجام گرفت. روش بررسی: پژوهش کاربردی، از نظر نحوهی اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش کارکنان بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشتمل بر 8 بیمارستان دولتی و خصوصی بود. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و حجم نمونه 192 نفر بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی بهرهوری Goldsmith، تعهد سازمانی Allen-Meyer بود. برای تحلیل دادهها از میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: بین تعهد سازمانی و بهرهوری با 000/0Pvalue= و 418/4=t ارتباط معنادار و مثبت وجود داشت. بین مولفههای تعهد سازمانی (تعهد مستمر، عاطفی و هنجاری) و بهرهوری ارتباط معنادار و مثبت وجود داشت. نتیجهگیری: بایستی مدیران بیمارستانها با شناخت عوامل مؤثر بر افزایش تعهد کارکنان به سازمانشان در پی ایجاد راههایی برای افزایش بهرهوری و در نتیجه کیفیت خدمات ارایه شده به بیماران باشند. واژههای کلیدی: بهرهوری؛ تعهد سازمانی؛ بیمارستانها؛ دانشگاهها