نسرین ابراهیم قوچی؛ فریده رستمی؛ احمد نجفی
دوره 11، 7 (ویژهنامه مدیریت سلامت و فناوری) ، اسفند 1393، ، صفحه 927-936
چکیده
مقدمه: امروزه پیشرفت تکنولوژی در عرصه پزشکی ایجاب میکند که کتابخانههای بیمارستانی با رعایت استانداردهای کتابخانهای بتوانند در جهت بهبود وضعیت و ارتقای خدماتشان گام بردارند، لذا هدف از این پژوهش ارزیابی وضعیت کتابخانههای مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی مازندران و بابل براساس استاندارد کتابخانههای ...
بیشتر
مقدمه: امروزه پیشرفت تکنولوژی در عرصه پزشکی ایجاب میکند که کتابخانههای بیمارستانی با رعایت استانداردهای کتابخانهای بتوانند در جهت بهبود وضعیت و ارتقای خدماتشان گام بردارند، لذا هدف از این پژوهش ارزیابی وضعیت کتابخانههای مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی مازندران و بابل براساس استاندارد کتابخانههای بیمارستانی بوده است. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی و نوع مطالعه کاربردی بوده است. جامعه مورد پژوهش شامل11 کتابخانه مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی مازندران و بابل است که در سال 1391خورشیدی به روش سرشماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن توسط متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی تایید و برای سنجش پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد (74/0r=). اطلاعات حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار Excel نسخه 2007 و روش آمار توصیفی (توزیع درصد فراوانی) تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: 60 درصد از کتابخانهها توسط کتابدار مسؤول با تحصیلات کارشناسی ارشد یا کارشناسی کتابداری مدیریت میشد، هیچ یک از کتابخانهها از نظر تعداد منابع در حد استاندارد (حداقل 40000منبع) نبودند. تنها دو مرکز درمانی بوعلی ساری و کودکان امیرکلا به ارایه خدمت به بیماران و همراهان آنها میپرداختند و همه کتابخانهها برای دسترس پذیر کردن منابع تنها 6 روز هفته فعال بودند. بیمارستان آیت الله روحانی بابل به مساحت 565 مترمربع بیشترین فضا و با 63/91 درصد از بیشترین امکانات برخوردار بود. نتیجهگیری:وضعیت نامطلوب کتابخانههای مراکز آموزشی درمانی مورد بررسی بیانگر عدم رعایت استاندارد کتابخانهای و کم توجهی مسؤولین بویژه مدیران ارشد بیمارستانها به کتابخانه بوده است. واژههای کلیدی: کتابخانهها؛ بیمارستانها؛ دانشگاهها؛ استانداردهای مرجع.